František Malina: Náklady UPC odpovídají výnosům

radiotv221Rozhovor s Františkem Malinou, ředitelem PR společnosti UPC ČR – nejen o zdražování a důvodech zdražování služeb za kabelovou televizi, ale i o nové nabídce, konkurenci a Radiu Limonádový Joe. Rozhovor s Františkem Malinou, ředitelem PR společnosti UPC ČR – nejen o zdražování a důvodech zdražování služeb za kabelovou televizi, ale i o nové nabídce, konkurenci a Radiu Limonádový Joe.

Bude UPC během letošního roku zdražovat poplatky za příjem kabelové televize?

Důvody ke zdražování poplatků byly a jsou zřejmé. Jde například o: 1. nakumulované ztráty vyplývající z nešťastné cenové politiky provozovatelů kabelového vysílání na počátku devadesátých let, 2. ztráty vyplývající z odložené liberalizace telekomunikací, s níž tito provozovatelé počítali již od roku 1995 -1997 a k níž ještě plně nedošlo, 3. vysoké investiční náklady na výstavbu a modernizaci kabelových sítí a o jejich dlouhodobou návratnost, která se pohybuje okolo desítky let, 4. zvyšující se odvody výrobcům programů a ochranným autorským organizacím a oborová inflace, která se pohybuje nad běžnou inflací.
Naše společnost se v minulých letech odhodlala poměr nákladů a příjmů narovnat, i když za to byla silně kritizována. Naši zákazníci věděli, že na začátku příslušného kalendářního roku vždy zvýšíme poplatky a mnozí činitelé, média nevyjímaje, měli důvod k „rozhořčení“. A podotýkám, že jsme nešli jen cestou zdražování. Důsledně zavádíme nové metody a software a centralizujeme řadu aktivit, což nám např. umožnilo snížit počet zaměstnanců o desítky procent. Současný vývoj nám dává za pravdu. Letos jsme poprvé nezdražili a ceny jsou stejné již 14 měsíců. Dostali jsme se do situace, kdy náklady zhruba odpovídají výnosům. Ale, jak jsem se na radiotv.cz dočetl, postupně vyrovnávají poměr nákladů a příjmů jiní provozovatelé, a to i několikrát do roka. Tady máme komparativní výhodu.

Mohl byste, prosím, konkretizovat na nějakém příkladě?

Příklad, který vypovídá za všechny: Naše sítě jsou co do pořizovacích nákladů a nákladů na provoz a údržbu víc než srovnatelné s pevnými telefonními sítěmi. Ovšem náš zákazník, který má nabídku MINI (až 10 televizních programů), platí měsíčně zhruba polovinu toho, co je potřeba zaplatit za pouhou existenci funkční telefonní zásuvky v bytě. A nabídka Klasik je z tohoto hlediska ještě výhodnější.

Neříkám ovšem, že nezdražíme- vezměte si jen náklady na energie – avšak mohu zodpovědně prohlásit, že zdražíme-li, pak ne tak vysoko jako dříve a ne všechny služby. O konečné podobě budou rozhodovat finanční analýzy.
V jaké fázi je jednání s RTV Galaxií o zařazení kanálu Galaxie Sport do programové nabídky UPC?

Po sportovním kanálu a po sportovních přenosech je značná poptávka. Naše společnost zabezpečuje českou verzi Eurosportu, nabízíme některé zahraniční sportovní kanály – naposledy vždy od sedmi večer americký kanál Fox Sport – a máme zkušenost se zařazením Sportu 1. A právě ta nám velí, abychom byli opatrní, než nabídneme jakýkoliv nový, praxí neprověřený, sportovní program. A my opatrní budeme. Jednatel Galaxie Sport, p. Hojgr se s našimi odpovědnými pracovníky samozřejmě několikrát setkal, ale dokud nezískají licenci, dokud neuvidíme promo vysílání, dokud neprojeví vážný zájem ostatní provozovatelé kabelových sítí, dokud zde nebudou určité záruky, dotud bude všechno stále jen na začátku. Uvidíme, co nabídne Galaxie Sport na výroční konferenci České asociace kompetitivních komunikací (ta mimo jiné sdružuje provozovatele kabelových televizí).
V jaké fázi je jednání o případném návratu kanálu SuperMax do nabídky UPC?

Mohu říci jen to, že kanál SuperMax se do sítí UPC Česká republika v dohledné době vracet nebude. Více informací nemám. Tato věc spadá do kompetence naší mateřské organizace a výrobce, který rovněž sídlí mimo republiku.
Jak se UPC připravuje na konkurenční boj s novou digitální platformou EastBox Digital, kerá chce nabízet služby za nižší cenu, než kolik stojí nabídka „Rodina“ služby UPC Direct?

Jakmile společnost East Box Digital zveřejní informace tom, jaké televizní kanály chce vysílat, kolik jich bude a jak je řešena otázka dekodérů, jakmile zveřejní skutečnou výši poplatků a sdělí, jak má zabezpečenu výrobu českých verzí programů a až budou známy údaje o up linku a satelitu a finančních zdrojích, pak budu připraven na toto téma hovořit.
Víte něco o tom, že UPC by mělo uzavřít se společností Joe Media – provozovatel Radia Limonadový Joe – smlouvu o vysílání rádia po kabelových rozvodech? Proč Vás napadlo tohoto klienta oslovit a jak je jednání daleko?

Jednání skončilo. Smlouva již byla podepsána a kabelový Limonádový Joe začne vysílat v naší pražské síti okamžitě, jakmile si vyřídí všechny potřebné technické a legislativní náležitosti. Na nápad přišel Otakáro Schmidt , který zná všechny a všichni znají jeho, takže jednání proběhlo rychle. Problémy nebyly. V Praze, kde bude Limonádový Joe šířen, totiž nabízíme k zásuvkám s kabelovou televizi a s vysokorychlostním Internetem i zásuvku s rádii (je tam okolo dvacítky dobrých domácích i zahraničních stanic) s technicky špičkovým signálem a to zcela zdarma. A ruku na srdce – která kabelovka bude mít takovéto rádio? Bude to originální dárek posluchačům.

Děkuji za rozhovor.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .