CNN, Al-Jazeera a ČT24

radiotv-archivTak jsme se konečně dočkali vlastního zpravodajského kanálu. Zatímco u nás se úkolu vytvořit zpravodajskou stanici ujala veřejnoprávní televize, setkáme se ve světě s komerčními kanály tohoto formátu. A aby bylo vytvořeno konkurenční prostředí, najdeme někdy těchto kanálů i více. Provozování zpravodajské televize je dost náročné, i když ani výroba zpravodajství v plnoformátové televizi není zrovna levná záležitost a zpravodajská stanice má alespoň možnost odvysílat všechny příspěvky, které natočí, zatímco u plnoformátových televizí se natočí (rozuměj zaplatí) něco, na co už pak není během hlavních zpráv čas.

USA

This is CNN, hlásí sonorní hlas v jinglu snad nejznámější zpravodajské stanice. Její vysílání zahájil 1. června 1980 v jednom atlantském sklepě Ted Turner. Tou dobou ještě například v SRN neexistovala vůbec žádná soukromá televize. První bylo až v 84. RTL. CNN (zkratka pro Cable News Network ve svých počátcích zesměšňována jako Chicken Noodle Network) zprvu patřilo mezi béčková média. Zatímco dnes sedí reportéři CNN na tiskových konferencích v Bílém domě a v Pentagonu v první řadě, v počátcích seděli, pokud byli vůbec vpuštěni, někde v koutku. Díky nadstandardním vztahům prezidenta CNN Toma Johnsona, který byl v dobách vietnamské války pravou rukou amerického prezidenta Lyndona B. Johnsona, s Pentagonem jsou často štáby CNN na místě útoku ještě dřív než vojáci.

Zisk začalo CNN vytvářet už v roce 1985, kdy se zároveň začalo vysílat i pro Evropu. Počet zaměstnanců se postupně zvýšil z 225 na více než 4 000 a sklepní studia vystřídala moderní výšková budova. Zatímco v době počátku vysílání mohlo CNN sledovat jen 1 procento Američanů, dnes je vysílání kanálů CNN dostupné v celých USA a v dalších 212 zemích vysílá CNN International. To se liší jednak programovou náplní a pak grafikou. CNN International má u loga malý glóbus a proužek s titulky je červený. U národního CNN pro USA je tento pruh černý.

I mezinárodní kanál je vysílán v angličtině. Např. v Turecku existuje turecká verze CNN Türk odbavovaná z Ankary. Španělé mají své CNN+. V dalších jazycích jsou pak internetové stránky této stanice. Ty jsou i arabsky, korejsky a japonsky. CNN je spoluvlastníkem německé zpravodajské N-TV, provozuje CNN Airport, což je kanál, který můžou vidět cestujících v halách letišť. Tento program je informuje o všem možném jen ne o leteckých neštěstích. Celkově provozuje CNN 15 televizních stanic (např. CNN Headline News, CNNSI a další) 12 internetových portálů a několik rádií. 17. prosince 2004 ale skončilo vysílání kanálu CNNfn, který se zabýval zprávami ze světa financí. Komentáře vysílané na této stanici přitom dokázali ovlivňovat kurzy. Ted Turner, který vlastní a miluje atlantský baseballový tým Atlanta Braves, zřídil speciální kabelový kanál, který ukazuje všechny zápasy tohoto týmu. K tomu ještě Turner vlastní basketbalový tým Atlanta Hawks.

CNN patří do mediálního megakoncernu AOL Time Warner. Díky tomuto propojení pak například ve filmech od Time Warner hrají reportéři a moderátoři CNN sami sebe. Díky spojení řady médií se tak vytvořilo ideální prostředí pro skvělé cross-promotion.

CNN bylo u války v Perském zálivu, bylo u 11. září 2001, bylo prostě všude. „A když zamrzne peklo, tak korespondenti dostanou brusle,“ vtipkoval o všudypřítomnosti reportérů CNN americký viceprezident Al Gore. Ted Turner je přesvědčen, že CNN by určitě vysílalo i živou reportáž o konci světa. CNN je známé na celém světě. Mezi jeho velké hvězdy patří například Larry King (viz Larry King: Boha bych se zeptal, jestli má syna )

Ačkoliv ve světě je CNN velice oblíbené, v USA není leaderem. Musí se spokojit s druhým místem. První je Fox News z impéria australského mediálního magnáta Ruperta Murdocha. Fox vysílá od 7. října 1996 a je svým formátem velice podobný CNN. Dokonce se tady objevují i podobné pořady. Například The O´Reilly Factor s Billem O´Reillym je pořadem podobným talk show Larry King Live. Oproti CNN je Fox News konzervativnější a oddanější vládě. Za toto byla stanice mnohokrát kritizována. Vlna kritika se objevila loni před prezidentskými volbami, když vyšlo najevo, že existují vnitřní směrnice, podle kterých mají redaktoři ukazovat republikány v lepším světle. Na to ve svém snímku Outfoxed upozornil i režisér Robert Greenwald.

Třetí místo na trhu patří kanálu MSNBC. Společný projekt Microsoftu a NBC Universal, které patří společnosti General Electric. Tato stanice se snaží nabízet zpravodajství v lehce stravitelné formě.

Německo

Zpravodajská televize N-TV se na obrazovkách objevila 30. listopadu 1992. Původně se vysílalo z Berlína. Klasický zpravodajský kanál s nepřetržitým zpravodajstvím a četnými vstupy z míst, kde se něco děje, vznikl dřív než u nás začala vysílat např. Nova. Podíl v této stanici má i americká CNN a také RTL. Na podzim 2003 se objevily spekulace, že se stanice přestěhuje z Berlína do Kolína nad Rýnem, který je městem s největší koncentrací televizí v Německu a kde sídlí i RTL. 18. října 2004 přivítal předseda vlády spolkové země Severní Porýní Vestfálsko Peer Steinbrück N-TV v Kolíně nad Rýnem, ve kterém se vyrábí přibližně třetina veškerých pořadů natočených v Německu. O zbytek se pak musí podělit Berlín, Hamburg, Mnichov a další menší místa.

N-TV informuje především o politice a hospodářství. Právě hospodaření se ale tomuto kanálu příliš nedaří a tak se účetnictví firmy pohybuje v červených číslech. Ještě na konci minulého století se N-TV muselo vypořádat s tím, že informace z burzy a finančního světa nabízí i německá odnož světoznámého kanálu Bloomberg. 24. ledna 2000 navíc přibyla konkurence v podobě zpravodajského kanálu N24. Ten letos oslavil páté narozeniny a jako dárek si k tomuto výročí nadělil zisk. Stanice přestala být ve ztrátě a v roce 2004 začala vydělávat. N24 patří do skupiny ProSiebenSat1. Na mikrofonech ve zpravodajství Pro 7, Sat1, Kabel 1 a N24 proto můžete vidět loga všech těchto stanic.

Už na podzim minulého roku si berlínské N24 splnilo svůj sen předstihnout v podílu na trhu svého konkurenta N-TV. V prvním kvartálu 2005 dosáhl N24 podílu 0,6 procenta zatímco N-TV jen 0,5. Ještě lépe si vede u mužů ve věku 14 – 49 let. Tam dosahuje jednoprocentního podílu a N-TV se musí spokojit s 0,7 procenta. Podle informací serveru Infosat.info je N24 navíc mnohem levnější pro klienty. U N24stojí oslovení tisíce diváků 19, 29 Euro u N-TV 30, 50. Oproti prvnímu čtvrtletí loňského roku je tak N24 o 3,2 procent levnější. N-TV naopak o 9,5 procenta dražší.
Ostatní země

Česká republika se zpravodajskými televizemi trochu zaspala. Z postkomunistických zemí už byly rychlejší Polsko, Slovensko a Maďarsko. Viz Dočká se Česko vlastní zpravodajské televize?

Číslice 24 pro jméno zpravodajské stanice je docela lákavá. Stejný název má i švédská veřejnoprávní SVT24. Ta stejně jako naše ČT vysílá programy SVT1 a SVT2 (přes den se na dvojce nevysílá, místo pořadů běží monoskop) a pak ještě kanál pro děti, sportovní kanál a program pro švédsky mluvící oblasti ve Finsku. Ještě jedna zajímavost o Švédské televizi. Sveriges Television AB je akciovou společností. Její akcie patří nadaci, jejíž dozorčí radu jmenuje vláda.

Španělská veřejnoprávní TVE vysílá zpravodajství na programu Canal 24 Horas (Kanál 24 hodin). Italové mají možnost ve své mateřštině sledovat celoevropský program Euronews. Od roku 1996 existuje i často citovaná katarská stanice Al Jazeera.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .
Štítky:,