Zvednou TV metry cenu reklamních spotů?

radiotv223Nový panel pro elektronické měření sledovanosti televizí v České republice, který provozuje společnost Mediaresearch, vykazuje delší dobu strávenou před televizní obrazovkou než dosavadní panel Taylor Nelson Sofres.Nový panel pro elektronické měření sledovanosti televizí formou TV metrů v České republice, který 29. dubna oficiálně spustila společnost Mediaresearch, vykazuje u diváků delší dobu strávenou u obrazovky. Sledovanost některých pořadů tak může oproti dosavadnímu peoplemetrovému projektu společnosti Taylor Nelson Sofres (TNS), který skončil k 28. dubnu, výrazně stoupnout. Z březnových dat firmy Mediaresearch vyplývá, že doba strávená sledováním televizí stoupla oproti TNS o 30 procent, což představuje jednu hodinu navíc oproti dřívějšímu měření.
Lidé sledují déle, podíly se nemění
„Březnová data pocházejí z období, kdy panel ještě nebyl kompletní a kdy oficiálně nebyl zahájen zkušební provoz,“ říká technický ředitel Mediaresearch Michal Jordan. Na skutečnost, že se doba sledování televize u nového panelu prodlužuje, upozornili i někteří účastníci nedávného workshopu, který pořádal provozovatel TV metrů. Výkonná ředitelka Mediaresearch Irena Ebermannová připustila, že čas strávený sledováním televize se prodloužil, podíly jednotlivých stanic podle ní ale zůstaly zachovány. Cena reklamy se ale odvíjí od počtu diváků, nikoli podílu na trhu.
Změnu délky času stráveného sledováním televize patrně způsobilo jiné nastavení panelu domácností, jejichž chování TV metry sledují. Oproti peoplemetrům TNS jde o dvojnásobný počet – z původních 660 narostl na 1.333, přičemž Mediaresearch denně dodává data od minimálně 1.200 domácností. Jinak jsou charakterizováni hosté, z minutového měření se přešlo na sekundové. Dá se tedy říci, že nové měření je daleko přesnější. Radikální nárůst doby věnované sledování televize ale donutil Asociaci komunikačních agentur ke schůzce s Asociací televizních organizací, která je zadavatelem peoplemetrového projektu.
Prima od TV Metrů očekává nárůst
Samotné televize tento fakt ale nijak nevzrušuje. „Vzhledem k tomu, že sociologický vzorek 1.200 domácností byl nově vybrán a bude pravidelně jednou ročně z 25 procent obměňován, očekáváme celkový nárůst sledovanosti u všech televizních stanic. Jde o přirozenou reakci, kdy minulý vzorek divácké populace byl unaven a nové domácnosti přistupují k měření zodpovědněji,“ řekl agentuře ČIA mluvčí televize Nova Martin Chalupský. Žádné dramatické změny neočekává Vladimír Jurásek, marketingový ředitel společnosti Mag Media 99, která prodává reklamní čas TV Nova.
„Neočekáváme žádné dramatické změny. V každém případě jsme jen součástí tohoto trhu, nejsme žádným diktátorem, a případné problémy proto budeme řešit ve spolupráci se všemi konkrétními subjekty na trhu,“ řekl Jurásek týdeníku Strategie. Televize Prima podle agentury ČIA od zavedení TV metrů očekává nárůst svého podílu na trhu. „Prima v minulosti procházela komplikovaným vývojem z hlediska územního pokrytí signálem. Dokrytí signálu proběhlo v loňském roce a podle našich interních šetření peoplemetrové měření toto dokrytí plně nereflektovalo,“ vysvětlil generální ředitel stanice Martin Dvořák.
ČT vítá podrobnější průzkum menšin
Podle mluvčího České televize Davida Jiruška mohou TV metry přinést podrobnější výsledky sledovanosti u různých diváckých minorit, které jsou pro ČT důležité. Jana Čepelková z marketingového oddělení společnosti ARBO.media, která prodává reklamní čas na ČT, považuje současný trend nárůstu doby strávené před televizní obrazovkou za dočasný. „Měla by ještě klesnout, až panel projde zaváděcím obdobím a aktivita respondentů se ustálí na „normálním“ chování. Přesto se data nevrátí na hladinu ATS starého výzkumu,“ míní Čepelková. „Co se týká ceny za reklamu, ta odráží nejen sledovanost, ale i ekonomické prostředí a zejména poptávku.“
ARBO.media proto nebude podle Čepelkové v krátkodobém horizontu měnit svoji cenovou strategii. „Logicky vzato, fakt, že od 29. dubna existuje nový realizátor, jehož výsledky měření jsou vyšší než původní, nic nezmění na počtu diváků, kteří u obrazovek reálně sedí,“ vysvětluje. První oficiální týdenní výsledky sledovanosti televizí podle TV metrů společnosti Mediaresearch zveřejní Asociace televizních organizací příští čtvrtek 9. května. Tento týden budou k dispozici ještě poslední data z peoplemetrového panelu společnosti Taylor Nelson Sofres.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .