Zdeněk Drahoš: Ne podle slov, ale podle skutků se má hodnotit II.

‚Systém skladového hospodářství v celé ČT je v podstatě stejný, jestliže se koupí košile za 3 000 Kč a potom tam místo ní visí košile koupená za 150 Kč od Vietnamců, to neuhlídá žádný generální ředitel, ani ředitel studia,‘ říká Drahoš.Přinášíme druhou část rozhovoru s bývalým ředitele ČT Brno Zdeňkem Drahošem.

Televizní Odbory si najaly pro projednání těchto trestních oznámení advokátku Hanu Marvanovou, která je známá svou razancí, bude jistě chtít celou kauzu dotáhnout k závěru.

Hana Marvanová ve mně potvrzuje politiku, která v této kauze je, kdy ona byla exponentkou Unie Svobody a v ní také byli exponování určití politikové. Já jsem se nikdy na žádného politika neb právníka neobracel. Překvapuje mě, že taková vyspělá advokátka jako je Hana Marvanová, se obrací proti závěrům policejních vyšetřovatelů i proti potvrzení správnosti postupů vyšetřovatelů Nejvyššího státního zastupitelství. Nechápu, že ona svoje jméno do této hry tak aktivně připojuje.

Dosavadní vyřešené případy přikládáte lajdáctví pracovníků skladového hospodářství nebo jako úmysl, aby se za tímto zmatkem mohl někdo nebo někteří lidé obohatit, když Vy se od toho distancujete?

Systém skladového hospodářství v celé ČT je v podstatě stejný, jestliže se koupí košile za 3 000 Kč a potom tam místo ní visí košile koupená za 150 Kč od Vietnamců, to neuhlídá žádný generální ředitel, ani ředitel studia. Těmto lidem to jednoduše umožňuje systém, protože když se natáčel kterýkoliv díl Četnických humoresek, Černých baronů… kolik vyjíždělo aut, bylo tam plno lidí, produkčních, rekvizitářů, kostymérů a ti všichni měli možnost si nějakým způsobem přilepšit. Nepomohla by ani bezpečnostní agentura. Je to dáno skutečně konkrétním selháním konkrétních lidí. A vůbec, znovu říkám, Brno na tom není o nic hůř než Ostrava nebo Praha.

V médiích už jste se vyjádřil, že jste s prací policie spokojen a já jsem také o Vás přečetla, že prý máte silné zázemí v policejním prostředí? Co je na tom pravdy?

To je paranoie, já v policejním prostředí nemám známého nikoho. Že mě chtěli odboráři a další „bikolóry“ nějakým způsobem kriminalizovat a nic nenašli, za to nemůžu. Právě odložená trestní oznámení jsou potvrzením toho, že se jedná o záplavu lží a nepravd. Oni chtěli jen uchvátit peníze a časy pro svoje pořady, které by nikoho nezajímaly.

Vrátím se do roku 2000, kdy v ČT Brno proběhla kontrola, kterou jste inicioval na základě připomínek zaměstnanců TS Brno Vy a prokázala mimo jiné také systémové chyby ve vedení dramaturgie. Proto jste propustil 7 ze svých dramaturgů (mezi jinými i manžele Rychlíkovi, poz.aut.) a jejich pořady tedy nepokračovaly nebo to bylo na základě toho, že byly ukončeny jejich pořady kvůli finanční situaci ČT a proto jim nebyly prodlouženy smlouvy?

Jejich projekty, které dělali, z 90% byly nikoliv mnou, ale Prahou vyškrtnuty, proto jsem jim smlouvy neprodloužil, protože co by v TS dělali? Stávky? Já jsem s ukončením souhlasil, protože ty projekty byly opravdu špatné. Nenecháme se přece jimi vydírat. Potom jsem byl očerněn, že jsem si dovolil neprodloužit jim, elitě národa, smlouvy. Jsem si jist, že pan Břetislav Rychlík se angažuje celou dobu proto, protože chce v ČT vydělávat peníze, ale on na to nemá. Například jeho projekt „Intolerance“ nebyl zařazen Prahou do vysílacího schématu na další rok, tak co by v práci dělal? Surfoval si po internetu nebo co? Také měl další projekt „Česká klišé“, který celé brněnské studio odmítlo dělat, protože se nesl v duchu jak dva Mexičané přiletí do Prahy (Břetislav Rychlík a Přemysl Ruth, poz.aut.) a zjišťují v hospodě, jak je v Česku všechno špatné, všude jsou samí komunisté… a děkujeme, odejděte. Pořad poukazoval na to, že je tady jenom samá mizérie. Z Prahy tlačili, abychom to dělali my, já jsem to odmítl a Pražáci také dali od toho ruce pryč. Tím to skončilo.

Cítíte se provinile z hlediska ohrožování demokratických hodnot v souvislosti s nařčením Vaší osoby, kdy jste měl prosazovat ve zpravodajských šotech firmy, které pracovaly pro TS Brno a potažmo pro Váš soukromý zájem?

Žádné firmy jsem neprotěžoval a ani skrytou reklamu jsme nevyráběli. Na to existují čtyři na sobě nezávislé odborné posudky. Žádný profit firemní ani osobní jsem z toho nikdy neměl. Je to pomluva.

Bylo na Vás podáno 17 trestních oznámení… měl jste se dopustit nekalé soutěže tím, že jste údajně dělal reportáže na zakázku, že jste cenzuroval zpravodajství a společně s bývalým šéfem zpravodajství Karlem Burianem jste skrytou reklamu podporovali, jak to líčil pan Jaromír Marek, bývalý redaktor TS Brno. Co k tomu řeknete?

Jaromír Marek je úplná nula. Jediným arbitrem v tomto případě je RRTV, která tyto příspěvky označila za nezávadné. Tam sedí 30 odborníků, je to celý úřad, který se těmito případy zabývá a spadající pod vládu. Tak je snad důvěryhodný.

Za stávky ČT v prosinci 2000 jste byl toho názoru, že ředitel má rozhodovat a řídit, ale ne, aby byl řízen Odbory, nespokojenými zaměstnanci nebo dokonce externisty a stál jste na straně tandemu Hodač-Bobošíková. Co říkáte na kariéru paní Bobošíkové nyní?

Za chod televize odpovídá ředitel, tak musí tedy mít nějaké kompetence a ne, aby mnohdy nějací revoluční pomatenci přebírali odpovědnost za něho, co se bude vysílat. Paní Bobošíkové i panu Železnému úspěch ze srdce přeji.

Co Vám má za zlé pan dr. Jiří Voráč (člen Rady ČT) a co Vy jemu?

Jiřího Voráče znám osobně asi 23 let, je to člověk, který se vůči mně velice negativně vymezuje. Vymezuje se vůči všem militantně, kteří nesdílejí jeho ideový názor a zaráží mně, že ani jedenkrát se nepokusil zjistit aspoň názor třeba můj. Používá výrazy jako chobotnice, chapadla chobotnice, různých krásných filozofických termínů. Ale musím říct, že on porušuje zákon o ČT, který stanovuje, že radní ČT má být nezaujatý. V jeho případě se jedná o strašnou zaujatost a chtěl bych o tom Radě ČT napsat. Proč poslouchá jen odboráře a neposlouchá i druhou stranu. Proč?

V čem udělal bývalý gen. ředitel ČT Balvín chybu, když Vás opakovaně obsadil do funkce ředitele ČT Brno a potom mu byl vytknut špatný postup?

Chybu v ničem neudělal. Držel se standardního postupu.
Co říkáte na opětovnou úspěšnou kariéru současného gen. ředitele Óčka pana Balvína? Sledujete tuto televizi?
Nedivím se, že si do privátního sektoru Jiřího Balvína vzali, protože on bezesporu patří k nejsilnějším televizním profesionálům u nás. V ČT by mohl být pro některé nepohodlný. Z technických důvodů zatím Óčko nesleduji, ale těším se na podzim, že se bude už pozemně digitálně v Brně vysílat a potom tu možnost mít už budu.

Jakou roli v případě Vašeho odvolání z funkce ředitele TS Brno, respektive neúspěchu ve zvolení generálním ředitelem ČT hrál Zdeněk Plachý?

Pan Plachý je údajný režisér, který chtěl natočit polohraný dokument o homosexuálně orientovaném básníkovi Jiřím Kuběnovi, kde měla hlavní roli sehrát Dagmar Havlová. Ten dokument měl stát 2–5 mil. korun. Takže, když jsem to nepodpořil, tak se Plachý spojil s panem Rychlíkem a udělali proti mně obrovskou kampaň. Nepochopím, jak mohl být tak nesoudný a myslet si, že tehdy první dáma by hrála v takovém polohraném dokumentu o Kuběnovi. To skutečně vyvolávalo bouře veselí.

Pan Jiří Janeček byl mezi stávkujícími v prosinci 2001, tudíž byl na druhé straně barikády, než Vy. Jak jste uvítal jeho zvolení generálním ředitelem ČT?

Já jsem to zvolení celkem uvítal. Řekl bych, že byl pasivním stávkařem, i když byl v té době v epicentru dění. Jiří Janeček je televizní profesionál a uvážlivý pán, snaží se věci řešit objektivně. Ne jako Petr Klimeš, který se scházel pouze s Odbory a nic víc.

Proč myslíte, že nakonec gen. ředitel ČT Jiří Janeček výběrové řízení na ředitele TS Brno zrušil a obsadil do funkce Mariána Kleise, který byl také členem této výběrové komise?

Pan Janeček na té výběrové komisi byl přítomen a nemohl si nevšimnout, že pan Marián Kleis je výrazná osobnost v tomto oboru, má zkušenosti z řízení obdobného studia a nemohl ho zařadit ke Drahošovcům nebo naopak.

Když jste byl znovu potvrzen do funkce ředitele TS Brno v roce 2001 generálním ředitelem ČT panem Balvínem, v komisi byl přítomen i pan Kleis a s potvrzením tedy také souhlasil.

Původně jsem byl zvolen na neomezenou dobu, až v roce 2001 mě opětovně komise potvrdila. Ano.
Vašim mužem měl také být pan Ing. Florian, nynější šéf programu TS Brno, nominovaný také na post ředitele TS Brno.

Není Vám trochu líto, že „Vaši muži“ zůstávají, kdežto Vy jste musel odejít?

Ing. Florian při mně vždycky stál, a pomluvám nikdy nevěřil. V televizi je víc než 30 let a ví přesně, jaké to tam je. Nikdy se ode mě nedistancoval, i když mu to mohlo lidsky pomoci, a já si ho za to vážím, je to velice čestný a korektní pán.
Není mi líto, protože pokud se ČT nevyléčí, tak jim tyto pozice absolutně nezávidím. A jak se vyléčí ČT? Až oddělí výrobce od vysílatele natvrdo. Kdyby to udělala už dávno, byla by dál. Měla by si ponechat jen nezbytnou administrativu, zpravodajství, vysílací a programový tým, který bude objednavatelem pořadů a odpadly by odpovědnosti, jestli tahle košile je košile 96 a jestli je tento nábytek inventarizován nebo ne. Takhle je to neuhlídatelné a podobné problémy mají i třeba v ORF, kde jsem byl. Ti, kteří vyvolávají neustálé kontrolní akce, sami kopou hrob tomuto systému.

Veřejnoprávní médium má být nezávislé na politické vůli, nejedná se podle Vás především o politikaření a až potom o nezávislá veřejnoprávní masmédia?

Na to Vám nemůžu konkrétně odpovědět, protože na mě nikdy politický tlak vyvíjen nebyl. Když to není na úkor plurality, tak není třeba se politiků bát. Neznamená to, že nemohou být vidět na obrazovce, jak hrají třeba tenis… Jedná se i o politikaření a jedná se o profity mnohých takzvaných umělců.

Do jaké míry to bylo realitou v ČT za Vašeho desetiletého působení a co si o tom myslíte teď? Je těžké podlehnout politickým tlakům popřípadě korupci na takovém místě, jak tvrdí například bývalý gen. ředitel ČT Ivo Mathé, že se mu to dařilo?

Můžu mluvit jen z mé praxe tady v Brně. Brněnský primátor RNDr.Petr Duchoň je nesmírně opatrný a zdvořilý k lidem a za ta léta, co jsem byl v ČT mi volal asi jen dvakrát. Jednou mě informoval o prezentaci expozice města Brna na veletrhu ve Vídni, zavolal jsem šéfovi zpravodajství Karlu Burianovi a on tam zařídil natáčení zpravodajského šotu. Osobní zájem na tom neměl nikdo a redaktor Jaromír Marek s Romanem Ondrůjem se snažili z toho udělat politický vliv. Tomu jsem nerozuměl. Kdyby zavolal někdo jiný, tak je to pro město Brno vhodná prezentace na mezinárodní úrovni, tak proč to nenatočit. Ivo Mathé je seriózní člověk, ale jistě je zajímavé, že například po odchodu z ČT nastoupil na Hrad. Dr. Špaček také na Hrad. Hm,hm,hm… Co je za tím, tam snad nějaké kontakty byly…ne?
Já jsem byl spojován s aktivitami s firmou ŽS Brno, ale po odchodu z TS Brno jsem tam nenastoupil.

Šel jste do politiky, protože Vás zajímají věci veřejné nebo je ten záměr hlubší a rád by jste se oklikou do veřejnoprávního média vrátil? Pak by jste ale měl politiku opustit, nemyslíte? V jedné diskusi na RadioTV serveru se objevil názor, že jste ještě neřekl poslední slovo. Máme to chápat tak, že se v médiích uskuteční Drahošův comeback nebo to byl jen výkřik Vašeho fanouška?

Do politiky určitě ne, teď odpočívám a uvidíme co bude dál. Média a politika jsou hodně spojeny, tak uvidíme, co se bude dít.

Děkuji za rozhovor.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .