UPC a Karnevalu roste nová konkurence: F.C.A.

radiotv22Kabelovým společnostem UPC a Karneval šlape na paty další významná konkurence. Dosud ne příliš známá firma F.C.A. z Prahy, jež v současné době registruje 40 tisíc odběratelů kabelové televize a vysokorychlostního internetu, totiž hodlá do konce příštího roku zněkolikanásobit počet svých klientů. Podle šéfredaktora F.C.A. Josefa Veselého by společnost chtěla během letošního a příštího roku dosáhnout mety 100 tisíc zákazníků. Největší tuzemská kabelová společnost UPC registruje 400 tisíc klientů (včetně satelitní služby UPC Direct a internetového Chella), druhý Karneval něco přes 300 tisíc.
Společnost F.C.A. vznikla v roce 1994, kabelovými televizemi a internetem se ale začala zabývat až o pět let později. V roce 2002 firmu převzal německý investor Hans Theodor Stritzl z Bonstettenu, jenž je v současné době také jediným akcionářem F.C.A. „Když převzal 100procentní podíl v akciové společnosti, rozhodl pan Stritzl o její strukturální přestavbě s cílem zásadně zvýšit kvalitu personálního obsazení a připravit F.C.A. tak, aby mohla přijmout pro expanzi nutnou dluhovou službu,“ říká Veselý.

Hospodaření v černých číslech

Strizl má dostatečné zkušenosti s kabelovými televizemi v Německu: v roce 1972 společně se svou ženou Petrou Strizlovou založil firmu ewt GmbH se sídlem v Augsburgu, která je od roku 2002 součástí holdingu největší rodinné společnosti v Evropě zabývající se poskytováním kabelové televize a vysokorychlostního internetu. Podniká v celém Německu a má přibližně milion klientů. V České republice chce zvyšovat pokrytí kabelovými rozvody bez ohledu na konkrétní regiony. „Prosadit se chceme tam, kde to bude mít smysl. Řídíme se obrazně řečeno fyzikální zákonitostí kapilarity: když už někde jsme, snažíme se uchytit i poblíž, což má své výhody. Už dnes jsou naše sítě podle modelu leopardí kůže rozprostřeny po celém trhu,“ líčí Veselý.
Klienty má F.C.A. nyní asi ve dvaceti městech: Benešově, Berouně, Bohumínu, Holýšově, Hrádku u Rokycan, Jevíčku, Jihlavě, Mělníku, Mnichovu Hradišti, Moravské Třebové, Olomouci, Prostějově, Přešticích, Rakovníku, Roudnici nad Labem, Rumburku, Stochově, Šluknově, Štětí, Úštěku, Velkých Opatovicích, Vlašimi, Voticích a Žatci. „Horní mez investic si formálně nestanovujeme. Počítáme s tím, že na jednoho nového klienta bude nutno podle místních podmínek vynaložit cca 6 000 -10 000 Kč. Z toho se dá snadno odvodit, kolik peněz bude třeba,“ poznamenává Veselý, podle něhož se účetnictví F.C.A. pohybuje v černých číslech. „Obrat se počítá v desetimilionech Kč. Jak lze zjistit z obchodního rejstříku, má F.C.A. základní jmění asi 207 miliónů Kč.“

Co říká „silná dvojka“ – UPC a Karneval?

UPC ani Karneval nevnímá Veselý jako konkurenci, ale jako společnosti, které působí ve stejném oboru a na témž trhu. „Pořadí je pro F.C.A. druhořadé. Hledáme na trhu optimální postavení. Rozhodně ve své strategii počítám jak se získáním dalších lokalit, tak s tím, že budeme i v dosavadních místech působení poskytovat nové služby.“ F.C.A. v poslední době údajně oslovovala nespokojené klienty Karnevalu ze severních Čech. Marketingový ředitel Karnevalu Dušan Jelínek to ale popírá: „V severních Čechách nám klienty v současnosti nikdo „nepřetahuje“. Žádný úbytek klientů neregistrujeme – díky reklamní kampani je tomu spíše naopak. Nicméně na našem trhu – ať už kabelových televizí či internetu – je konkurenční boj velmi ostrý. Pokud chceme obstát, musíme si poradit i s útoky konkurence, které jsou někdy až za hranicí slušnosti.“
Jelínek se nárůstu počtu klientů F.C.A. neobává, stejně jako mluvčí UPC František Malina. „Objeví-li na trhu kabelových televizí další významná společnost, bude to jen ku prospěchu věci. Takovýto subjekt přispěje k zpřehlednění trhu, k rozšíření obecného povědomí o přednostech kabelové televize, zvýší respekt vůči podnikání v oboru a svým dílem se bude podílet na aktivitách směřujících k jeho rozvoji a propagaci,“ míní Malina. To ale podle něj neznamená, že UPC nečiní a nebude činit nic pro to, aby rozšířila a upevnila svoje vedoucí postavení jak v počtu klientů, tak v šíři nabídky služeb a technických inovací. F.C.A. zatím nabízí převážně kabelovou televizi, internet mají k dispozici pouze klienti ve Štětí a Olomouci.

F.C.A. je stále nejlevnější

V případě kabelových televizí si zákazníci F.C.A. mohou objednat tři programové nabídky. Redukovaná obsahuje zpravidla šest televizních programů a její cena se pohybuje do 94 korun za měsíc. Základní nabídka o 19 až 31 programech podle lokality stojí od 123 do 261 korun měsíčně. Exkluzivní nabídku tvoří základní okruh kanálů, prémiové kanály HBO, HBO2 a navíc zdarma erotický kanál Private Gold. Za ni klient zaplatí od 447 do 537 korun měsíčně. Také F.C.A. se dotklo zvýšení DPH u kabelových televizí, jak ale upozorňuje na svých internetových stránkách, ceny zůstávají znatelně nižší než u konkurence. „UPC před 1. květnem oznámila ústy svého mluvčího, dr. Františka Maliny, že u základní nabídky se zvyšuje kvůli DPH cena ze 419 Kč na cca 474 Kč. Podobný skok zaznamenává „dvojka“ na kabelovém trhu – Karneval.“
Kromě televize a internetu F.C.A. zajišťuje příjem rozhlasových stanic podle místních vysílačů v pásmu FM. Obvykle jde o šest a více rádií. Mezi televizními stanicemi se objevují i některé netradiční kanály: slovenská Joj, čínská CCTV 9, polská TV Polonia, německá RBB Brandenburg-Berlin či ruský Pervij Kanal Vsemirnaja Set. Ačkoli službu vysokorychlostního internetu zatím mohou využívat pouze klienti F.C.A. ve Štětí a Olomouci, její cena je velmi příznivá: 700, respektive 736 korun měsíčně. Rozšíření internetu do dalších lokalit zatím brání technické důvody, F.C.A. se časem chystá tuto službu nabízet i v dalších regionch. Internet se totiž stává pro kabelové společnosti lukrativnějším artiklem než samotné kabelové televize.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .