GES Holding buduje mediální impérium

radiotv22To, co se nepodařilo řediteli Novy Vladimíru Železnému, nyní buduje šéf GES Holdingu Ivan Zach. Kromě televize Prima a nejnověji i vlivu na stanici TV3 do jeho plánů spadají regionální rádia a několik časopisů.

To, co se za osm let existence TV Nova nepodařilo jejímu řediteli Vladimíru Železnému, se nyní daří šéfovi GES Holdingu Ivanu Zachovi. Ze společnosti, která se nedávno přejmenovala na Czech Media Corporation, vzniká nové mediální impérium, které zahrnuje všechny typy médií: televizi, rádio, tisk a internet. Aby byl výčet dokonalý, chybí Zachovi už pouze celostátní deník. Shodou okolností je jeden zrovna na prodej – bulvární Super je navíc častým zadavatelem reklamy na Zachově televizi Prima, která je na oplátku jeho největším inzerentem.

Otázkou zůstává, zda si obě média za reklamní prostor platí, jak tvrdí šéf Primy Martin Dvořák, nebo zda jde o klasický barter, v tomto případě pro televizi značně nevýhodný. Vedle Primy nyní GES Holding jedná s provozovatelem kabelové a satelitní stanice TV3 o projektu televize „odlišné od současných celoplošných televizí“. Alespoň tak jej charakterizovala mluvčí GES Group Jana Adamčíková, která obvykle s novináři příliš nekomunikuje a když už, zpravidla vytrvale „mlží“. V tomto případě ale GES patrně chtěl informaci o jednání s TV3 vypustit, protože jinak by ji Adamčíková vůbec nekomentovala.

GES kontroluje tři nová regionální rádia

GES Holding také stojí za třemi rozhlasovými stanicemi, které nedávno získaly licenci od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání. O napojení žadatelů o licence v Ostravě, Brně a Praze na GES jsme informovali ještě předtím, než o nich Rada rozhodla. Nutno dodat, že medializace této skutečnosti radní poněkud zaskočila, ne však natolik, aby se případem podrobně zabývali. Do mediální skupiny GES tak přibylo rockové Rádio Fajront (Ostrava), folkrockové Rádio Špica (Brno) a zpravodajské Rádio Tón (Praha). Fajront navíc získal ještě před zahájením vysílání dokrývač v Opavě.

Všechna tři rádia patří společnostem, které kontrolují zástupci GES. Ti v nich figurují buď na pozicích jednatelů, předsedů představenstva nebo přímo spoluvlastníků. Zákon o rozhlasovém a televizním vysílání, který platí od loňského července, přitom umožňuje ihned po udělení licence převod 34 procent licencované společnosti na jiný subjekt. Po dvou letech by nová rádia mohla zcela změnit majitele. To vše samozřejmě za předpokladu, že by s tím souhlasila Rada pro vysílání. Jejímu schválení také podléhají případné žádosti o změnu formátu stanic, nebo vytvoření programové sítě.

Mladý svět doplnily Recepty prima nápadů

Na tiskovém trhu začal být GES Holding aktivní na podzim loňského roku, kdy koupil týdeník Mladý svět. Do funkce ředitele redakce jmenoval bývalého redaktora deníku Super Davida Soukupa, člověka blízkého řediteli TV Nova Vladimíru Železnému (ten jej například bránil v pořadu Volejte řediteli poté, co se ukázalo, že v době americké operace v Afgánistánu zveřejnil lživé informace o tom, že se nachází přímo v Kábulu). Letos na jaře začal GES prostřednictvím své společnosti FTV Premiéra, která vlastní licenci televize Prima, vydávat časopis Recepty prima nápadů (původně jako Receptář prima nápadů).

Proč časopis vydává přímo FTV Premiéra, je nasnadě. Licencovaná společnost může v rámci svého vysílání propagovat vlastní výrobky, aniž by šlo o skrytou reklamu. Časopis má proto na obrazovce Primy slušné promo, kvůli kterému nehrozí konflikt s Radou pro vysílání. Podobně musela televize Nova vyřešit problém se svým časopisem Ano, který původně vydávala jiná firma než CET 21. Nově kvůli propagaci Ano v pořadu Volejte řediteli dokonce hrozila pokuta. Převodem časopisu na společnost CET 21, která je nyní jeho vydavatelem, se vyhovělo zákonu a Železný může Ano nadále ukazovat ve svém pravidelném sobotním one-man-show.

Vtip je v rozdílu slov „TIP“ a „TiP“

Právě problém s bezplatným promo na televizní obrazovce může být vysvětlením záhadného „dvojvlastnictví“ ochranných známek na nejnovější tiskovou aktivitu GES Holdingu, televizního časopisu TV TiP seriál, který se na stáncích poprvé objeví 19. června. Oficiálním vydavatelem má být společnost Good Harvest, kterou vlastní GES, ale ochrannou známku si kromě ní zaregistrovala také FTV Premiéra. Provozovatel Primy si u Úřadu průmyslového vlastnictví zaregistroval ochranné známky TV T I P seriál a Tip TV seriál, zatímco Good Harvest zažádal o známky na názvy TV TIP seriál („TIP“ bez mezer mezi písmeny) a TV TiP seriál (s malým „i“ uprostřed slova „TiP“).

Chronologicky dříve o registraci ochranných známek zažádala FTV Premiéra (21. května), která si již 17. května zaregistrovala internetovou doménu www.tvtipserial.cz. Společnost Good Harvest požádala o registraci vlastních ochranných známek 23. května. To však nemá na chystané vydávání časopisu žádný vliv, protože obě firmy patří do skupiny GES. Spíše v tom lze spatřovat snahu obejít zákon a vyhnout se možnosti nařčení ze skryté reklamy. Pokud by časopis skutečně vydávala firma Good Harvest a nikoli FTV Premiéra, musela by totiž jeho propagace probíhat pouze prostřednictvím řádně zaplacených reklamních spotů.

Stane se Prima lídrem televizního trhu?

Aktivity GES Holdingu se rozšířily i na knižní trh. Televize Prima loni ve spolupráci s firmou Tescoma, se kterou připravuje pořad Mňam prima vařečka, vydala stejnojmennou kuchařku. Ta nemá být zdaleka poslední. GES se rovněž nevyhýbá internetu, na kterém zatím vystupuje v rámci oficiálních stránek televize Prima. V záloze je ale projekt rozsáhlého Prima Webu, který by měl kromě televizních stránek zastřešovat veškeré mediální aktivity této skupiny, zejména navenek vůči divákům, posluchačům a čtenářům. Speciální stránky by měly získat také některé pořady televize Prima, například Receptář prima nápadů, jehož doménu FTV Premiéra vlastní od loňského roku.

Postup GES Holdingu je poměrně rychlý. Firma má oproti televizi Nova výhodu v relativně nekonfliktním prostředí. Případné problémy GESu se zpravidla nedostávají na veřejnost a média se nadále zaměřují na nejsilnější televizi na trhu. Televize Prima přitom neustále zvyšuje svůj podíl a zlé jazyky dokonce hovoří o tom, že by měla v dohledné době nahradit svou silnější „sestru“. O tom, zda se tak skutečně stane a proč, by mohl rozhodnout již letošní podzim, kdy doběhnou některá soudní řízení okolo TV Nova a strhne se zásadní boj o televizního diváka nejen mezi komerčními stanicemi, ale především mezi Primou a Českou televizí.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .