ČT požaduje změnu názvu Receptáře

radiotv22Pořad Receptář prima nápadů by se měl přejmenovat, protože využívá známosti svého předchůdce na veřejnoprávní televizi, míní mluvčí ČT David Jirušek. Prima je ale jiného názoru.

Česká televize se chystá požádat televizi Prima, aby změnila název pořadu Receptář prima nápadů. Jak serveru RadioTV potvrdil mluvčí ČT David Jirušek, veřejnoprávní televize se cítí být používáním názvu Receptář poškozena, protože podobný pořad se stejným moderátorem byl dlouhá léta součástí jejího programového schématu. Prima naopak požaduje, aby se ČT vzdala ochranné známky na obecný název Receptář.

Jirušek: Zneužití je evidentní

Úřad průmyslového vlastnictví zaregistroval ČT ochrannou známku na název Receptář již v srpnu 1995. O rok dříve si ČT registrovala názvy pořadů Receptář nejen na neděli a Receptář pro podnikavé, včetně známého „R“ ve dvou kruzích. Společnost FTV Premiéra, která je držitelem licence televize Prima, zažádala o registraci dvou kombinovaných ochranných známek na název Receptář prima nápadů v srpnu 2001. Kromě televizního vysílání jej využila také pro vydávání stejnojmenného časopisu, který se tento týden objevil na stáncích.

„Vzhledem ke skutečnosti, že jde o zaměnitelný název, navíc pro stejné výrobky a služby (tvorba televizních programů a televizní vysílání), zvažuje právní útvar České televize (po uveřejnění těchto ochranných známek ve věstníku Úřadu průmyslového vlastnictví) podání námitek proti zápisu ochranných známek FTV Premiéra „Receptář prima nápadů“ a o zaslání dopisu této společnosti, kterým by jí vyzval ke změně názvu jejího pořadu, který samozřejmě a evidentně využívá všeobecné známosti dřívějšího pořadu ČT, z něhož zcela nepokrytě i vychází,“ upozornil Jirušek.

ČT se měla bránit už v minulosti

Aktivita ČT je překvapivá, neboť veřejnoprávní televizi v minulosti nevadilo, že jí Nova přebrala úspěšnou talk show S politiky netančím včetně moderátorské dvojice Zuzana Bubílková a Miloslav Šimek, a prakticky totožný pořad nazvala Politické harašení aneb s politiky stále netančíme. Receptář prima nápadů patří mezi nejúspěšnější pořady vlastní výroby na televizi Prima. V poslední době útočí na hranici 12-procentní sledovanosti, přičemž v ČT jeho původní podobu sledovalo v průměru 11 procent diváků starších 15 let.

Oba pořady spojuje osoba moderátora Přemka Podlahy (na Primě vystupuje ve dvojici se Šárkou Tomanovou), který ČT opustil koncem roku 2000 ve zlém poté, co po něm televize chtěla podepsat smlouvu s klauzulí o zákazu skryté reklamy. Média totiž začala upozorňovat na skrytou reklamu, která se měla prostřednictvím Podlahy v Receptáři objevovat již od začátku 90. let. Definitivní tečku za veřejnoprávním Receptářem udělal bývalý šéf ČT Dušan Chmelíček, když pořad nezařadil do programového schématu na rok 2001. Prakticky ihned poté s Podlahou začala jednat Prima. Receptář se na její obrazovce objevil v září loňského roku.

Prima chystá protiútok

Česká televize upozorňuje, že Receptář prima nápadů v mnohém navázal na svého veřejnoprávního předchůdce. Vedle stejného moderátora používá podobný motiv znělek a také úvodní znělka, kterou nazpíval Luděk Sobota, se podobá té, kterou pro ČT připravil Ivan Mládek. Paradoxní je, že se ČT ohrazuje proti pořadu, v jehož přípravném týmu pracuje Klára Balvínová, dcera generálního ředitele ČT Jiřího Balvína. Ta zde vystupuje jako asistentka dramaturga.

Jirušek neví nic o tom, že by Prima připravovala návrh na zrušení registrace obecné známky Receptář, kterou vlastní ČT. „O sporu ČT se společností FTV Premiéra, na jehož základě by měla ČT od užívání této ochranné známky jako obecného názvu upustit, není právnímu útvaru či některému z dalších útvarů v ČT nic známo,“ řekl serveru RadioTV. Úmysl požádat o zrušení registrace této známky však RadioTV začátkem týdne potvrdil generální ředitel Primy Martin Dvořák, jehož stanice čelí kritice také ze strany vydavatele časopisu Receptář na každý den, Reader´s Digest Výběr.

Souboj i na stáncích?

Receptář na každý den vydávalo až do roku 2000 vydavatelství Rena spoluvlastněné Přemkem Podlahou. Časopis měl velký prostor ve veřejnoprávním Receptáři nejen na neděli, Receptáři pro podnikavé i pozdějším Receptáři pro dům a zahradu. Kvůli podezření na skrytou reklamu jej ale Podlaha i s vydavatelstvím prodal, stejně jako další aktivitu postavenou na popularitě televizního Receptáře – Klub Receptáře. Poté, co Prima přišla s tištěnou podobou Receptáře prima nápadů, vydavatelství Reader´s Digest Výběr oznámilo, že počítá se soudní dohrou.

Jednatel vydavatelství Luboš Beniak týdeníku Strategie potvrdil, že již v době, kdy FTV Premiéra představovala chystaný časopis mediálním agenturám, upozornil provozovatele Primy na možné porušení zákona. Podle Beniaka jde o trestný čin nekalé soutěže a porušení práv k ochranným známkám. „Vyzval jsem jednatele FTV Premiéry Marka Šoltése k jednání, ale dosud neodpověděl. Hodláme se bránit,“ dodal Beniak pro Strategii. Zároveň upozornil na to, že by se proti aktivitám Primy měla bránit i Česká televize.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .