ČT neuvažuje o časopisu, chystá knihu

radiotv22Veřejnoprávní televize vydá knihu, jejíž zaměření a obsah však nechce mluvčí David Jirušek prozrazovat. „Věřím, že to bude velmi příjemné překvapení jak pro odborníky, tak pro laickou veřejnost,“ říká.

Česká televize se nechystá po vzoru televizí Nova a Prima vydávat vlastní časopis. V průběhu letošního roku ale překvapí své diváky knihou, jejíž obsah zatím nechce specifikovat. Její přípravou se zabývá oddělení Public Relations & Promotion, jehož vedením je pověřen mluvčí stanice David Jirušek. Ten věří, že nejnovější aktivita ČT bude pro diváky velmi příjemným překvapením, a to jak pro odborníky, tak pro laickou veřejnost.

S vydáváním specializovaného časopisu, jakým je třeba Receptář prima nápadů, ČT v dohledné nepočítá. „Vydávání tematicky zaměřeného časopisu je finančně velmi náročné a ne vždy po čtenářské a finanční stránce úspěšné,“ míní Jirušek, podle něhož televize v současné době vydává interní časopis Info. Ten se však obyčejnému divákovi do rukou jen tak nedostane – k dispozici je totiž pouze na vybraných místech komplexu ČT na Kavčích horách.

Knižní edici ČT nepřipravuje

Podle Jiruška se ČT nebrání vydávání knih o jednotlivých pořadech nebo seriálech, na nichž by se částečně podílela. „Vše závidí na dohodě a smluvních podmínkách s našim partnerem či dalšími zainteresovanými stranami a také na financích. Prvořadým úkolem ČT je plnit své povinnosti vyplývající ze zákona a teprve následně vydávat knihy, které by případně navazovaly na pořady a dokumenty odvysílané na obrazovce ČT.“ S vydáváním knih ve svém projektu počítal například neúspěšný kandidát na generálního ředitele ČT Petr Sládeček.

Stejným způsobem se ČT staví také k vydávání audiovizuálních nahrávek, videokazet, DVD a dalších záznamů svých pořadů. „Je to možné, záleží však vždy na smlouvě a na naší dohodě s partnerem či majitelem copywritu,“ říká Jirušek. O výrobě a prodeji nahrávek vlastních pořadů uvažují i televize Nova a Prima, které své mimotelevizní mediální aktivity omezují na časopisy Ano a Receptář prima nápadů. Provozovatelé televizních stanic přitom mají silnou oporu v zákonu, který jim umožňuje vlastní výrobky, které mají vztah k vysílání, prezentovat na obrazovce, aniž by se tyto šoty započítávaly do reklamního času.

Reklama na Ano a Receptář je v pořádku

Tuto praxi potvrzují jak sami provozovatelé, tak Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Znamená to tedy, že pokud by CET 21 založila odštěpný závod zaměřený na výrobu automobilů, mohla by své vozy propagovat na obrazovce TV Nova bezplatně a mimo striktně vymezený reklamní čas? Mluvčí Rady Pavel Barák míní, že nikoli. „Tento výrobek se nezdá být zbožím nebo službou přímo odvozenou od jeho programu (jako uspořádaného celku pořadů, částí, prvků).“ Knihy, CD, videokazety nebo DVD s tím nejlepším ze zábavy TV Nova by ale mohla stanice inzerovat bez toho, aniž by přišla o část reklamního času, který by jim vymezila.

Provozovatelé komerčních televizí si nemohou zákonné ustanovení vynachválit. Nedávno zahájený projekt časopisu Receptář prima nápadů, který se zaměřuje především na ženy starší 30 let (nejsilnější divácká skupina Primy), totiž nemůže při mediální podpoře a návaznosti na populární televizní pořady zklamat. Čas věnovaný reklamě na tento čtrnáctideník, který by jinak musela Prima započítat do celkového reklamního času, může věnovat jiným, placeným spotům v rámci reklamních bloků. Podle mluvčí Primy Jany Malíkové však stanice vysílá reklamu na časopis Receptář prima nápadů i v klasických blocích.

Ustanovení využívají i rádia

Časopis Ano řeší propagaci poněkud jinak. Nova jeho reklamu neuvádí v reklamních blocích, ale v upoutávkách na jednotlivé pořady. Ten obvykle následuje bezprostředně za odděleným blokem reklam. „Do reklamních časů se proto nezapočítává,“ vysvětluje Barák, podle něhož je ale zařazení sdělení provozovatele o jím vydávaném časopisu do reklamních bloků právně čistší, než do selfpromotion. „Příslušný odborný útvar Rady to však při svých analýzách toleruje jako bagatelní; dle § 50 odst. 5 takové sdělení nelze započítávat do reklamního času, neboť obsahově navazuje na služby přímo odvozené od programů,“ dodává.

Podobným způsobem postupuje i řada komerčních rádií, ale také veřejnoprávní Český rozhlas, jehož aktivity v oblasti vydávání knih jsou dostatečně známé. „Je to běžná praxe u všech provozovatelů televizí a u většiny rádií,“ říká mluvčí televize Nova Martin Chalupský.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .