Slovenská televize má nový vizuál, poučit by se mohla i ta česká

stv-1-logo-2012Bratislavské studio Milk zveřejnilo minulý týden koncept grafického obalu pro Slovenskou televizi. Právě tento koncept může být předzvěstí, jestli se udrží slovenská televizní grafika před svou dlouhodobě pokulhávající českou sestrou. Server RadioTV.cz vám nabízí bližší pohled na nejnovější směr, kterým se může grafika RTVS vydat.

Co se týká grafiky a zpracování jednotlivých televizních formátů, chtěl bych být Slovákem. To si říkám vždycky, když porovnám grafiku slovenských a českých televizních stanic. Zároveň ten malý vlastneček ve mě doufá, že se jednoho dne budu moci podívat na některou z českých televizí s pocitem, že jsme to těm Slovákům natřeli. Hloupé, já vím. A kdyby hloupé, hlavně to na to nevypadá.

Minimalistický pohyb a s maximálním výsledkem

Minulý týden zveřejnilo Bratislavské kreativní studio Milk grafický koncept, který připravilo na základě smlouvy s veřejnoprávním Rozhlasem a televizí Slovenska, pro Slovenskou televizi, respektive, abychom byli přesní, pro televizní programové služby Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS). Na tomto samotném faktu není nic až tak zajímavého, zajímavý je ale výsledek, který by mohl posunout televizní grafiku u našich východních sousedů opět o něco dál, a my bychom se možná mohli přiučit.

Nová koncepce je postavena na výrazné jednoduchosti a tím odlišnosti od grafiky komerčních televizních stanic. Zajímavé na celém konceptu je, že i když pracuje jen s minimálním pohybem, nebudí vyloženě minimalistický dojem. Kombinace současných i historických předmětů denní potřeby, kombinace obrazu s grafickou maskou, nebo rozpohybování grafického prvku a jeho zdánlivě jednoduchou transformací potom autoři konceptu docilují možný tematický efekt jinglů. Celkový dojem je potom velmi kompaktní, nenásilný, ale při tom funkční a efektní.

Nový vizuál má podle informací serveru Medialne.sk přijít slovenské koncesionáře celkem na 108 tisíc euro.

Tato koncepce není nahodilým krokem. Vznikla jako součást celkové změny grafické identifikace slovenského veřejnoprávního supermédia. Redesign, který začal na konci ledna představením nového loga slovenské veřejnoprávní stanice pro mladé Rádio_FM.
Spojovacím prvkem nového designu bude pro všechny stanice a služby RTVS nově dvojtečka, za kterou je korporátním fontem uveden název služby.

Vizuální koncept RTVSMilk Studio on Vimeo.

U nás zatím většinou nuda a šeď

Z hlediska tuzemského televizního trhy by bylo ideální, kdyby se tato změna na slovenských televizních obrazovkách stala inspirací pro naše televizní stanice. Ono by vlastně vůbec nebylo od věci, kdybychom na chvíli odložili naši národní grafickou hrdost a podívali se občas na slovenské stanice a na jejich grafiku. Od devadesátých let, respektive téměř od doby, kdy Nova opustila svůj první, dnes už legendární vizuál, totiž slovenské televize porážejí své české kolegyně ve vizuálu na hlavu.

Ne že by u nás nebyla vůbec žádná snaha. Lídrem grafického snažení se stala Prima, jejíž grafické ztvárnění stanice Prima COOL rozhodně nepostrádá invenci a dobré zpracování. Jenže COOL je jen světlou vyjímkou v moři šedi. Už Prima, tedy pardon, Prima Family je na tom o poznání hůř, i když ani ne tak co se týká zpracování, jako spíš v oblasti kreativity. Naprostou katastrofou je potom Nova, která se dlouhodobě drží tak nudných grafických nápadů, že už ani nemá smysl grafiku této stanice sledovat. Ještě o něco nudnější, je potom zpracování sesterského kanálu Nova Cinema.

O nic lépe na tom nejsou ani další stanice. Byť byla na počátku grafika takové TV Barrandov slibná, dnes se začíná svou nudností rovnat již zmíněné Nově. No a mluvit o stanicích, jako je třeba TV Metropol, je z hlediska grafiky asi tak stejně zbytečné, jako čekat od Václava Klause větu „Mýlil jsem se“.  Byť lze u těchto malých stanic pochopit, že grafika není vždy na pořadu dne.

Mírnou naději ve mě budí plánovaná změna v grafice veřejnoprávní České televize. I když Petr Dvořák na Nově mnoho invence co se týká grafiky neukázal, což ovšem lze připisovat škrtům v rozpočtu komerční jedničky, můžeme doufat, že teď rozvine svou invenci a s ní i dlouhodobě nudnou veřejnoprávní grafiku do živé a současné podoby.

Autor článku:

Komentáře (12)

  1. Maxx

    Tak Prima jela po posledním redesignu několik let hodně slušně a Slovákům se minimálně vyrovnala. Jenže poslední dva roky šetří a upoutávky má složené ze záběrů ze svých pořadů apod. Graficky je barevná, čistá a moderní, ale kde jsou ty úžasné nápady, které od roku 2008 – 2010 servírovala? Holt krize.

    1. juko

      Maxxi, máte pravdu, ale nemyslím, že za vším je jen krize. Prima je na tom velice dobře pokud jde o investice do programu, i když letos mírně „ubrala plyn“, ale z tuzemských komerčních televizí je programově snad nejlepší (teď to píšu čistě subjektivně, byť bych dokázal najít i mnoho objektivních argumentů). Pokud tedy nemá problém s investicemi do pořadů, tak investice do dalšího zlepšení vizuálu by měly být samozřejmé.

    2. Maxx

      Juko, tak v tom případě to je jenom lenost. Protože jinak si neumím vysvětlit, proč se dřív tak snažili a točili docela náročné upoutávky v terénu a teď si jen hrají u pc s logem a tak. Je to škoda, milovníci grafiky u nás opravdu trpí, narozdíl od Slovenska. A Cool to nezachrání, ten by už mimochodem taky potřeboval trochu novou tvář. Snad jen ta Love tak nějak odpovídá trendům a zaměření stanice. Měl jsem z Primy a jejich stanic radost, ale asi se shodneme na tom, že graficky to teď dost flákají.

    1. Barka

      Samozřejmě. Ale dnešním polykačům je program šumafuk. Hlavně , že to hezky svítí.
      A dobrý pořad neudělá z pitomé televize dobrou. Ohledně TV se strašně bavím.
      Zlatý Okres na severu , tam aspoň člověk věděl, co přijde. Jeden starý pán
      učitel z mé rodiny to komentoval takhle: duševní ubožáci. A trefil to už před X lety.
      Doufám , že se pořady v TV Nova , Prima, Cool atd. archivují. V budoucnu by mohly
      posloužit jako odstrašující případ kulturního vyžití.

    2. Jakub Bouček Autor příspěvku

      Dnešním polykačům? Ono to snad někdy bylo jiné? A bude to jiné? Nedělejme si iluze, průměrný divák funguje pořád stejně. :-)

  2. Barka

    No já jsem průměrný divák a pustím si někdy film a vybraný sport. Nesleduji vůbec
    reklamy a podobný odpad. Suma smárum 5 hodin týdně. S teplem přijde víc sportu.
    Takže jako průměrný divák se vymykám Vašemu průměrnému divákovi. Nebýt sportu, tak
    TV stanice nepotřebuji a stačil by mě DVD přehrávač . No a pokud se někdo tetelí
    blahem nad tím , že u zpráv je modré pozadí místo červeného, nech navštíví nějaký
    ústav.

    1. Jakub Bouček Autor příspěvku

      Barko, kdyby byl „někdy film a vybraný sport, cca 5 hodin týdně“ profil průměrného diváka, tak naše televize už dávno zašly na úbytě :-)
      Btw, nad dobrou grafikou se tetelím rád, ne že bych ale měl moc příležitostí, takže ústav ještě odložím.

    2. Barka

      je to smutné, ale televize drží nad vodou divák podprůměrný.

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .