Servisní poplatek jako hůl na „neposlušné klienty“ v podání Skylinku

Provozovatel satelitních platforem Skylink a CS Link se znovu rozhodl pro úpravu tzv. „servisního poplatku“, který by měl sloužit k zajištění provozu zákaznického centra a je účtován pouze divákům se základními balíčky.

internet_tv-zdroj_labnol_org

Základní balíček v ceně 660 až 935 korun ročně

Růst ceny za příjem základních programů ze satelitu je tentokrát markantní. Zatímco v předchozím případě se cena servisního poplatku upravovala pouze v řádech jednotek korun (z 29 na 33 Kč měsíčně), nyní dochází od 1. dubna 2015 ke zvýšení z 33 a 55 Kč měsíčně. A výrazně stoupne i roční paušál, ze 498 na 935 korun. Vedení Skylinku chce tímto poplatkem patrně přesvědčit část diváků, aby přešli k placeným balíčkům, kde je tzv. „servisní poplatek“ započítán v ceně.

Poplatek jsou nuceni platit pouze ti diváci, kteří chtějí svůj satelitní přijímač využívat ke sledování základních českých a slovenských programů. Pokud jste se stali klienty některé z těchto dvou platforem před 4 a více lety, mohla vás zlákat nabídka „doživotního příjmu“ českých a slovenských programů ze satelitu zdarma. Zaplatili jste pouze pořizovací cenu přístupové karty. Platformy Skylink a CS Link byly totiž ideálním doplňkem televizního příjmu v místech, kde nebyl dostatečný signál DVB-T.

Skylink původně poplatky neúčtoval, ty zavedl až lucemburský majitel

Po několika letech, a hlavně díky vstupu lucemburské skupiny M7 do české a slovenské satelitní služby, se situace postupně začala měnit. Vedení platformy v čele s Jaromírem Glisníkem našlo způsob, jak zpoplatnit i ty klienty, kteří měli doposud příjem zdarma. Byl zaveden servisní poplatek, který měl mimo jiné pokrýt náklady na správu karet a provoz klientského centra.

Skylink byl sice pro tento krok terčem ostré kritiky z mnoha stran kvůli svým dlouhodobým proklamacím bezplatného příjmu satelitní televize, nicméně každý klient platformy měl možnost přejít na jiný způsob příjmu televize, pokud nechtěl platit servisní poplatek. Většina z více než jednoho milionu klientů však platformě zůstala a to byla důležitá součást strategie.

Vedení platformy zřejmě výraznější vlnu odchodů neočekává

Nynější skokové zvýšení servisního poplatku o 66 procent však může iniciovat další vlnu odchodů. Když se tento poplatek naposledy upravoval, došlo ke zvýšení pouze o čtyři koruny. Zástupci platformy argumentují, že od zavedení poplatku rozšířili nejnižší nabídku o 16 nových programů včetně HD verzí nejpopulárnějších kanálů. Na druhou stranu lze předpokládat, že pro většinu diváků Skylinku je prioritou bezplatný příjem televize, jelikož kdysi šlo o jedinou satelitní platformu, která to umožňovala.

Servisní poplatek po necelých třech letech od zavedení připomíná hůl na neposlušné klienty, kteří si odmítají připlácet dražší programové balíčky. V situaci, kdy rozdíl mezi servisním poplatkem a nejlevnějším placeným balíčkem Mini činí pouhých 124 korun měsíčně, je zřejmé, že část diváků si objedná i některé placené balíčky.

Autor článku:

Komentáře (1)

  1. karprox

    Stát reguluje pouze jedince a to pouze ještě jen ty chudší. Společnosti jen minimálně, a skutečné monopoly, na ty bohužel ani nevzdechne. Jde o ukázkový případ. Prostě se pokuta zahrne do nákladů, přihodí se plánovaný zisk a rozpočte se na každého vydíratelného klienta. Nebylo by náhodou daleko efektivnější ukončit satelitní distribuci ČT (STV) prostřednictním oné takéspolečnosti? Pravděpodobně by šlo i omezit a případně úplně zamezit vysílání soukromých subjektů prostřednictvím této platformy. Spojenými silami více států by bylo možné dosáhnout rovnoprávného postavení odběratelů s dodavateli. Přechod k jiným provozovatelům, na jiné družice.

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .