JOJ Cinema může být pokusem slovenské skupiny etablovat se i na českém trhu

Filmový kanál JOJ Cinema překvapil nejen programovou skladbou ale i tím, že jde o první čistě slovenský kanál vysílající v češtině. Zároveň může být vnímán i jako pokus etablovat se na českém trhu.

tv-joj-studio-651

Joj Cinema je první legálně vysílající slovenská televize v ČR

Slovenská skupina Joj jako první „porušila“ nepsanou dohodu českých a slovenských televizí o tom, že si nehodlají vzájemně konkurovat. V případě JOJ Cinema ale nejde o „nekalou konkurenci“. Joj totiž tento kanál postavila přímo pro český trh a nejedná se tedy neautorizovaný export ze strany kabelových a satelitních operátorů.

Samotný kanál Joj Cinema působí spíš jako produkt pro Českou republiku než pro Slovensko. Snaha za každou cenu vysílat česky zní nepřirozeně – staničním hlasem Joj Cinema je totiž Michal Hudák, který zní i ve spotech na dalších kanálech skupiny Joj. Jeho čeština ale nezní ve vysílání ani dobře, ani přirozeně. Z tohoto pohledu by manažeři televize Joj udělali líp, kdyby angažovali „nativního českého spíkra“.

Slovenský trh je menší, ale zájem o placenou televizi je tam výraznější

Zaměření Joj Cinema na český trh však má své důvody. Pro placený filmový kanál je důležitý především počet abonentů. Na Slovensku je sice výraznější obliba diváků v placených kanálech, ale samotný slovenský trh může vygenerovat pouze polovinu toho, co by šlo získat v kombinaci českého a slovenského trhu.

A vedení televize Joj správně vyhodnotilo i jazykové preference diváků. Zatímco těm slovenským nevadí čeština ve vysílání, čeští diváci by slovenštinu zcela jistě odmítli. I proto se skupina Joj zachovala strategicky správně, když začala vyrábět svůj filmový kanál pouze v češtině.

Bude zajímavé sledovat, jakou reakci vyvolá nový produkt Joj Cinema u dalších českých televizí. Slovensko totiž může být i pro ně velice zajímavým trhem, pokud na něj vstoupí oficiálně. Přineslo by jim to sice mírně zvýšené náklady na nákup vysílacích práv, ale otevřel by se jim zcela nový trh, kde naprostá většina obyvatel nesleduje televizi terestricky, nýbrž po kabelu nebo satelitu.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .
Štítky: