Digitální televize ve Francii už znají svou sledovanost

Poprvé od spuštění pozemního digitálního vysílání zveřejnila Francie výsledky měsíční sledovanosti digitálních stanic.V čele nových digitálních televizních stanic ve Francii stojí W9, pobočka programu M6. Studie se zaměřila celkem na 17 digitálních stanic, které jsou přístupné bez poplatku. Týká se tradičních programů i stanic, které přišly na trh až s digitalizací v roce 2005.

Studie se zúčastnilo 9 790 000 osob starších 4 let, jejichž domácnost je vybavena set-top-boxem. Mezi novými digitálními stanicemi vítězí W9 s 3,9% diváků nad  televizní stanicí TMC (pobočka TF1) s 3,6% diváků a  stanicí pro mladé Gulli (pobočka France Télévision a Lagardere) s 3,3% sledovaností. Do studie nebyly zahrnuty parlamentní stanice LCP.


Z tradičních televizních stanic získává největší sledovanost TF1 s 29%. France2 má sledovanost 16,3%, France3 získává 11,4% a číslem 3 je stanice M6 s 11,2% diváků. Analýza  prokázala, že diváci věnují 95% času sledovanosti tradičním stanicím a 25% času novým televizním stanicím. Celková sledovanost tradičních televizních stanic se snížila, vzhledem k tomu, že diváci nebyli v minulosti vybaveni set boxy a sledovali pouze 6 tradičních stanic. Pozemní digitální vysílání tedy přináší vyšší sledovanost nových digitálních stanic.


To, že první měření sledovanosti digitálních stanic ve Francii přišlo až dva roky po jejich startu, je logické. V okamžiku, kdy je současně spuštěno analogové i digitální vysílání a digitální pokrytí nedosahuje ani 50%, výsledek by měl spíše negativní dopad. Ředitelé plánovaných českých digitálních televizí Barrandov a Febio TV tento argument nedávno v rozhovoru pro digizone potvrdili (digizone, 16.2.2007). Nové televize by se do měření rozhodně nepouštěly v průběhu prvního roku vysílání. Jedinou možností by možná bylo společné elektronické měření Asociace digitálních televizí. Termín, kdy vstoupí na trh tyto nové digitální televize záleží na rychlosti projednávání diginovely v parlamentu.


Ve Francii bylo pozemní digitální vysílání spuštěno v březnu 2005. Placené digitální stanice byly spuštěny přesně o rok později. Prvním významným počinem byl přenos tenisového turnaje Roland Garros nebo Mistrovství světa ve fotbale v červnu roku 2006. V roce 2008 se předpokládá, že bude moci přijímat digitální vysílání 75 až 80% obyvatel v nejobydlenějších regionech. Strategická komise pro digitální vysílání ustanovená Jacquem Chiracem  předpokládá kompletní přechod na toto vysílání ( s výjimkou některých pohraničních oblastí) v roce 2011.


Pozadu není ani rozhlasové vysílání. V současné době se testuje digitální vysílání v Paříži a v roce 2008 by mělo být oficiálně spuštěno. Usiluje o to sdružení  hlavních hráčů na  rádiovém trhu (RTL, Radio-France, NRJ Group a NextRadioTV). Digitální rádiové vysílání přináší vyšší kvalitu zvuku srovnatelnou s CD přehrávačem. Posluchač získá na obrazovce informaci o interpretovi, albu i jménu písně.  Na trh se díky nové formě digitálního vysílání dostane více rádiových stanic. Digitalizace by měla posluchačům zpřístupnit poslech až 30 národních rádií a měla by vyjít každé rádio asi 2,5 mil. Euro.


 


 


 



 

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .