ČT v sobotu ukončí vysílání reklamy, ředitel znepokojen „neobvyklou rychlostí Rady“

ct1_ct24_penizeAKTUALIZOVÁNO – Dne 14. října 2011 nabyl účinnosti zákon 302/2011 Sb., kterým se mění zákon 483/1991 Sb., o České televizi a některé další zákony. Změna zákona upravuje zejména oblast vysílání reklamy. Česká televize má nyní problémy s dodržením ji smluvených závazků a vyčkává na stanovisko právníků. TV Nova přinesla prohlášení, z něhož vyplývá, že na dodržení zákona trvá a ČT má ihned ukončit reklamu na ČT1 a ČT24.

Česká televize v sobotu ukončí reklamu na ČT1 a ČT24

Česká televize krátce po 16. hodině vydala oficiální prohlášení, v němž stojí, že v pátek 21. října úderem půlnoci ukončí vysílání reklamy a teleshoppingu na ČT1 a ČT24. Generální ředitel České televize Petr Dvořák v rekci na postup RRTV říká: „Přiznám se, že jsem za stávající poněkud nejasné právní situace poněkud znepokojen neobvyklou rychlostí, s jakou vysílací rada postupovala.“ Veřejnoprávní televize zároveň upozorňuje, že za vzniklou situaci nenese odpovědnost, vše je způsobeno jednoznačně chybou v průběhu legislativního procesu„.

Ukončení reklamy o téměř měsíc dříve přinese řadu problémů a finanční ztrátu pro příjemce peněz z vysílané reklamy. „Ukončení reklamy ještě před termínem skutečného dokončení přechodu na digitální vysílání nepoškodí ČT, protože ta výnosy z reklamy nepoužívá, ale výrazně to omezí příjmy Státního fondu na podporu kinematografie a ovlivní výši rezervy pro informační kampaň k dokončení digitalizace a velmi zkomplikuje její realizaci,“ říká Petr Dvořák. V tuto chvíli je jasné, že například česká kinematografie přijde oproti plánu na rok 2011 o více jak 30 milionů Kč a ve fondu na informační kampaň nebude k dispozici plánovaný zůstatek, protože příjem z reklamy na ČT bude nižší o 88 milionů Kč, než televize veřejné služby očekávala.

Česká televize dle svého vyjádření okamžitě poté, co obdržela upozornění od RRTV, zahájila vypovídání smluv s obchodními partnery a začala připravovat úpravy vysílacího schématu tak, aby od půlnoci 21. 10. 2011 vyhověla požadavku na ukončení reklamy vysílané na ČT1 a ČT24. „Musíme ovšem upozornit, že s reklamou souvisejí také povinnosti k soukromým subjektům a u nich nemůžeme garantovat, že nebudou naprosto legitimně požadovat splnění smluvních závazků,“ říká Petr Dvořák a dodává: „Každopádně postoj ČT směřuje a vždy směřoval k minimalizaci nároků na stát a jeho finance. Uděláme vše proto, abychom případné potíže vzniklé bez našeho zavinění minimalizovali.“

Česká televize prosí o pochopení, jelikož bude třeba v programovém schématu třeba provést drobné změny, které není možné zachytit v programových týdenících.

ct_programProgramové schéma ČT1 a ČT24 projde drobnými úpravami.

Pokračujeme původní zprávou:

CET 21 trvá na okamžitém naplnění zákona

Společnost CET 21, která provozuje TV Nova, trvá na tom, že už týden vysílá Česká televize reklamu nelegálně: „Společnost CET 21 spol. s r.o. (CET 21) zastává jednoznačné stanovisko, že reklama na kanálech ČT 1 a ČT 24 skončila se začátkem účinností novely zákona o České televizi (ČT), tedy 14. října 2011, a s překvapení sleduje diskusi, v níž někteří odborníci a dokonce i zákonodárci zpochybňují platné znění zákona o České televizi. Novela zákona o ČT zcela jasně omezuje reklamu a teleshopping ve vysílání a na webových stránkách. Česká televize však nadále zařazuje reklamu a teleshopping do televizního vysílání a umisťuje reklamu na své internetové stránky,“ prohlásila společnost ústy Vladimíra Mužíka, ředitele PR.

K TÉMATU: Rada vytýká Nově nevyváženost, v TN informovala jednostranně

CET 21 je „překvapena“, že Česká televize nadále (i po termínu účinnosti novely) zařazuje reklamní sdělení: „V rozporu s novelou zákona je vysílání reklamy, teleshoppingu a umisťování inzerce na webové stránky ČT i pro zadavatele této reklamy. Takové jednání veřejnoprávní televize proto ohrožuje i její inzertní klienty,“ prohlašuje CET 21 a jedním dechem dodává, že je nastalá situace „nekorektní i vůči divákům veřejnoprávní televize, protože ČT i nadále přerušuje své vysílání reklamou a teleshoppingem„. Novela měla dle Vladimíra Mužíkapřinést komfort, díky kterému již téměř týden nemělo být vysílání ČT1 a ČT24 přerušováno reklamními sděleními„. CET 21 věří, že RRTV situaci sleduje a „v případě nutnosti uplatní své pravomoci regulátora televizního vysílání a všemi dostupnými prostředky se zasadí o nápravu vzniklé situace„.

ceskatelevizeIlustrační fotografie, zdroj Česká televize

RRTV dala ČT tři dny k nápravě situace

Dle znění zákona nesmí reklama na ČT2 a ČT4 přesáhnout 0,5% denního vysílacího času, v době od 19 do 22 hodin nesmí překročit 6 minut v průběhu jedné vysílací hodiny. „Provozovatel vysílání ze zákona nesmí do vysílání na ostatních programech zařazovat reklamu s výjimkou reklamy zařazované do vysílání programu v přímém spojení s vysíláním kulturní či sportovní události, je-li vysílání takové reklamy nezbytnou podmínkou k získání práv k televiznímu vysílání sportovní či kulturní události.“ Zcela vyloučen je teleshopping a reklama na internetových stránkách. Naopak povolen je product placement a sponzoring a to na všech okruzích.

PRVNÍ INFORMACE: RRTV: ČT1 a ČT24 už nesmí vysílat reklamu

Česká televize nicméně i po 14. října zařazuje teleshopping na ČT1 a ČT24, proto RRTV stanovila třídenní lhůtu k nápravě. „Provozovatel vysílání ze zákona nesmí do vysílání na ostatních programech zařazovat reklamu s výjimkou reklamy zařazované do vysílání programu v přímém spojení s vysíláním kulturní či sportovní události, je-li vysílání takové reklamy nezbytnou podmínkou k získání práv k televiznímu vysílání sportovní či kulturní události,“ uvádí RRTV v tiskovém prohlášení.

mapa_evropa_reklama_finalJak jsou financována veřejnoprávní média v Evropě? Pro zvětšení klikněte myší. Vytvořeno: RadioTV.cz.

ČT vyčkává na právníky, nebude přispívat Fondu kinematografie

RRTV prohlásila, že v dané situaci „neobstojí argument, že se provozovatel nemohl na změnu zákona s dostatečným předstihem připravit, a že je povinen dostát svým smluvním závazkům vůči zadavatelům reklamy.“ Mediální zastupitelství Media Master totiž počítalo s ukončením reklamy až 11. listopadu a reklamní prostor je již prodán. Datum 11. listopadu mělo být součástí novely, nicméně zákonodárci konkrétní datum zapomněli do zákona zapracovat.

DOPORUČUJEME: Veřejnoprávní televize v Evropě – odkud berou peníze na financování?

Regulační orgán i tak oponuje, že tento fakt neomlouvá: „Provozovatel je veřejnoprávním subjektem, který disponuje dostatečným ekonomicko-právním zázemím a jako takový měl pozorně sledovat přípravy a schvalovací proces nového zákona, který byl již dne 27. září 2011 podepsán prezidentem republiky a s několikadenním předstihem anoncován ve Sbírce zákonů.

SOUVISEJÍCÍ: Poslanci schválili omezení reklamy na ČT, Janečkův nástupce možná koncem září

Petr Dvořák, generální ředitel Česká televize, veřejně prohlásil, že celou situaci projedná s právníky. „My jsme veškeré kroky plánovali k tomu předem definovanému termínu, a to bylo 11. 11. 2011. Já si musím tu situaci vyhodnotit, a zároveň ale musím počkat na to, co vlastně z rady přišlo. Není ještě na stole ani oficiální tisková zpráva; potřebuji to s právníky projít a pak se teprve začneme podle toho chovat,“ prohlásil generální ředitel veřejnoprávní televize pro Český rozhlas. Předseda Rady ČT Milan Uhde odmítá, že by ČT cíleně porušovalo podmínky vysílání reklamy.

ct_zed_kavkyIlustrační fotografie, zdroj Česká televize

Za chybu v zákoně mohou senátoři, slibují jednání s Radou

Serveru iDnes.cz řekl senátor a předseda senátní komise pro sdělovací prostředky Jiří Oberfalzer (ODS), že souhlasí s Petrem Dvořákem a reklamu bude vysílat dál: „Reklama v ČT má skončit po 11. listopadu letošního roku. Tak byla stanovena pravidla už v roce 2007 takzvanou digitalizační novelou a tato podmínka je stále platná,“ řekl s tím, že výtku RRTV považuje za nedorozumění. Chybu zákona není možno napravit, politici potrestaní nijak nebudou. „V dané situaci je jediné možné řešení: pouze jednání s radou pro vysílání, aby nebyla při postihování ČT až tak drakonická vzhledem k tomu, že došlo k nedorozumění,“ řekl dále Oberfalzer, jeden z předkladatelů zákona, pro iDnes.cz.

PRŮZKUM: Změnu ředitele ČT postřehlo 86%, Události jsou prý nevyvážené, změna není aktuální

Manažer České televize v anonymitě řekl serveru Digizone.cz, že ČT přestane financovat Fond kinematografie. Tomu ze zákona musí ČT posílat na fond 150 milionů korun ročně: „Povinnost ČT vznikla na základě novely zákona o ČT z roku 2008, ale ta pozbyla platnosti dnem, kdy začala platit novela, která zakazuje vysílat reklamu na ČT 1 a ČT 24,“ řekl serveru zmíněný manažer. Tento fond by měl být financován plnoformátovými komerčními televizemi (TV Nova, TV Prima a TV Barrandov).

ct_velkeIlustrační fotografie, zdroj Česká televize

Autor článku:

Komentáře (1)

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .