Co se skrývá za úspěchem nekonečného seriálu Ulice?

ulice.jpgGLOSA. Novácký nekonečný seriál Ulice vstupuje do dalšího roku vysílání. Když jej Nova ohlásila v létě roku 2005, případný potenciál hodnotila velice opatrně. Herci měli smlouvy maximálně na dva roky a nebylo jasné, zda se takový seriál vůbec chytí. Ordinace v růžové zahradě navíc ještě neexistovala a tak Nova neměla nic jistého. Až Ulice všechno změnila.

Ulice znamenala sázku na vlastní tvorbu

Sázka na Ulici byla vlastně sázkou Novy na úspěch vlastní tvorby. Kdyby se o to samé nepokusila předtím Prima, zřejmě bychom se ještě dnes dívali na Esmeraldy a podobná díla z argentinské produkce. Nova sice už tehdy získala významný úspěch u diváků s první sérii Pojišťovny štěstí, rozpočet jednoho dílu byl ale v průměru třikrát vyšší než za kolik se natáčí Ordinace nebo legendární Rodinná pouta z produkce Primy.

Pokud mělo něco fungovat dlouhodobě a nikoliv jen na sezónní bázi, Nova potřebovala vyvinout seriál, který by žil vlastním životem, měl okamžitou návratnost v podobě odvysílané reklamy a přinášel stabilní nadprůměrnou sledovanost. A tak vznikla Ulice.

JARO 2012 NA NOVĚ: Nova letos vsadila na premiéry, nabídka bude bohatší

ulice-banner-675

Nově pomohl odchod Vladimíra Železného, který původní produkci zásadně odmítal

Úspěch primáckých Rodinných pout předurčil další podobu českého trhu. Bylo jasné, že Nova začne dříve nebo později tento koncept napodobovat. Na Primě totiž v tomto případě vítězila odvaha jít do rizika případného neúspěchu vlastní produkce. Na Nově, kde až do roku 2003 „strašil“ Vladimír Železný, který vlastní dramatickou tvorbu zásadně odmítal, došlo k očekávanému posunu až po jeho nuceném odchodu.

I Nova se tak mohla vydat vstříc novým pokusům s původní dramatickou tvorbou. A jak dnes ukazují čísla nejen Ulice (stabilně 1,5 milionu diváků) ale i Ordinace v růžové zahradě (přes dva miliony diváků na díl), šlo o sázku na jistotu. Produkční náklady na podobná díla jsou sice výrazně vyšší než na srovnatelné argentinské akvizice. Potenciál zahraničních se ale postupně vyčerpal, zatímco potenciál domácích děl je prakticky nevyčerpatelný. Stačí je i nadále rozvíjet a podporovat.

Seriál, jehož děj diváky nezajímá

Přitom samotný děj podobných seriálů je druhořadý. V první řadě je nutné, aby v seriálu vystupovali sympatičtí a hezcí lidé, kteří mají hezké oblečení. Dalším důležitým faktorem je chytlavý hudební doprovod. Telenovely ze zahraničí splňovaly tyto tři podmínky naprosto dokonale. A v domácí tvorbě k nim tuzemské televize přidaly ještě jeden důležitý rozměr – známé české herce. Na samotném ději tak prakticky vůbec nezáleží. Důležitý je jen vývoj vztahů, pravidelné obsazování nových tváří a pochopitelně i nové krátkodobé zápletky.

Nebo znáte jiný důvod, pro který by půl druhého milionu diváků každý den sledovalo stereotypní seriál bez hmatatelného konce?

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .
Štítky:,