Jak podnikatel Andrej Babiš obelstil české novináře

andrej-babis-twitter-167GLOSA – Tak nám podnikatel Andrej Babiš koupil vydavatelství Mafra. Co si o tom myslet, když se ještě včera odpoledne mnozí kolegové domnívali, že ve skutečnosti kupuje Ringier. Jeden z nejbohatších podnikatelů v zemi se projevil jako skvělý mediální mág. A čeští novináři předvedli, jak slepě věří v sociální sítě. Stačil jeden pondělní tweet a transakce desetiletí byla (téměř) zaručena.

Babiš píše, že něco koupí a E15 má exkluzivní zprávu…

Zítra asi něco koupím“ – objevilo se v pondělí večer na Twitteru Andreje Babiše. Jako první se této zprávy chytil ekonomický deník E15, který publikoval exkluzivní zprávu o tom, že Babiš kupuje největší tuzemské vydavatelství Ringier Axel Springer. A následně se čeští novináři začali předhánět v tom, kdo vlastně přišel s informacemi o chystané transakci jako první a kolik týdnů předem to bylo…

Jenomže stačilo několik hodin a vše bylo jinak. Už v úterý ráno řada novinářů přepisovala své původní texty. Transakce ohledně Ringieru prý ještě není uzavřena, stane se tak až v průběhu středy. No a ve středu po 16. hodině nastalo vystřízlivění. Babiš totiž nekoupil Ringier, ale konkurenční Mafru – tedy vydavatele Mlade fronty Dnes, Lidových novin a vlastníka televize Óčko, Óčko Gold a pražských stanic Expresradio a Classic FM.

Zprávu jsme neuvařili z jednoho tweetu, ohradil se Lutonský z E15

Ironii osudu je, že i když Babiš transakci ohledně Ringieru popíral (a kategoricky ji odmítali i zástupci Ringieru v ČR), řada novinářů tomu nepřikládala žádnou váhu. Deník E15 totiž usoudil, že „i v minulosti Babiš před dokončením transakce vždy zájem o kupovanou firmu popíral“. Zaujala i malá debata na serveru Lupa.cz, kde publicista Dan Dočekal napsal, že E15 uvařila svou původní „exkluzivní“ zprávu E15.cz uvařili doslova z onoho jediného tweetu.

Vůči tomu se ohradil Marek Lutonský, ředitel internetových redakcí vydavatele E15, který do poslední chvíle obhajoval zdroje svých redaktorů a odmítal, že by exkluzivní zpráva byla postavena pouze na jednom tweetu od Andreje Babiše. „Dane, já jsem ti ale přece už psal, že v případě E15 nebyl Babišův tweet zdrojem naší zprávy. Z toho, že jsme ho do článku nakonec přidali, přece nelze nijak usuzovat, že je článek postavený na něm. (…) Já v takových případech vždycky trnu, jestli redakce správně vyhodnotily informace, jestli se to potvrdí a nebude z toho akorát velká ostuda,“ napsal Lutonský v diskuzi na webu Lupa.cz (celá diskuze k dispozici zde).

Jeden napíše, ostatní opisují neboli zdrojují

Nejhorší obavy Marka Lutonského se naplnily a byla z toho velká ostuda nejen deníku E15. Ještě v 15:03 odpoledne Lutonský  v diskuzi na Lupě napsal, že si stojí za svým: „Mimochodem dnes Andrej Babiš potvrdil, že koupil Ringier Axel Springer.“ O hodinu později už ale přiznal, že se mýlí. „Takže jinak, koupil Mafru. Tohle se nám nepovedlo. (…) Ale ten tweet v tom fakt u nás nehrál roli. zdroje byly jiné,“ dodal Marek Lutonský, ředitel internetových redakcí vydavatele týdeníku E15.

Zajímavé bylo, jak na tuhle botu z dílny E15.cz zareagovala ostatní média. Většina novinářů totiž informaci převzala bez jakéhokoliv ověření. Sám Babiš k tomu prostřednictvím Twitteru lakonicky poznamenal: „Kachnu jsem koupit nechtěl. Stačilo, aby se novinář z E15 zeptal a ostatní neopisovali.

PSALI JSME: Andrej Babiš nakonec koupil několik novin, televizi i rádio

babis-fuckuje-reflexAndrej Babiš nekoupí vydavatele Reflexu, bude se s ním i nadále soudit. Tuto fotografii zveřejnil sám podnikatel 19. června na svém účtu na Twitteru.

Podobný kousek před osmi lety předvedla CME

Podobnou nešikovnost, pokud jde o práci s nejmenovanými zdroji, předvedli někteří novináři i před osmi lety, kdy mediální skupina CME kupovala zpět Novu od finanční skupiny PPF. Zatímco deníků tehdy informovala o tom, že Novu získá německý Bertelsmann, americká společnost CME v ten samý den oznámila, že Novu kupuje. Podstatný rozdíl je ale v tom, že nejsledovanější českou televizi měla původně skutečně koupit právě skupina Bertelsmann, ale CME dala v poslední chvíli lepší nabídku.

Babišovo dobrodružství jen ukazuje, že ani po osmi letech se někteří novináři nepoučili. I když v pondělí ani v úterý nebylo nic potvrzeno, řada tuzemských médií chrlila zaručené analýzy o tom, jak Babišova koupě Blesku nebo Reflexu pomůže jeho politickým  ambicím a jak to smrtelně ohrožuje Mafru, která vydává konkurenční deníky Mladou frontu Dnes a Lidové noviny.

Poučení na závěr…

Co z toho všeho plyne? Nevěřte všemu, co se dočtete na internetu nebo v novinách.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .