Rozhlasové seriály jsou na západě ‚trendy‘ II.

radiotv22Seriál má jednu velkou výhodu. Pokud je dělán tak, že na sebe jednotlivé díly navazují, nutí posluchače-diváky, aby příště poslouchali nebo se dívali znovu. Táhnou ale i seriály, jejichž díly na sebe nijak nenavazují. To vědí televizní producenti už dávno. Rádia už kouzlu seriálu také přicházejí na chuť. O tom jste si mohli přečíst v článku Rozhlasové seriály jsou na západě ‚trendy. Teď nabízíme pokračování.

Havárie srdcí

Havarie der Hezen – Havárie srdcí. To je první radionovela v Hamburgu. Přišel s ní veřejnoprávní severoněmecký rozhlas NDR. Podtitul tohoto seriálu zní Láska a intriky na NDR 90,3. Oproti komerčním rádiím, které většinu vysílají nekonečné rozhlasové seriály, si veřejnoprávní instituce připravila pro posluchače jen dvoutýdenní seriál. První díl se vysílal v pondělí 17. října v 8.20. Po dva týdny běžel každý všední den v ten samý čas. Premiéra tedy ráno, repríza vždy v 17.40. Vyvrcholení se posluchači dočkali v sobotu 29. října ráno, kdy se i přesto že nebyl všední den, vysílal poslední díl.

A o čem seriál vypráví? Tanja Kurzmüller je nadějná dcerka z dobré rodiny. Po nehodě plachetnice na Labi ji zachrání dělník z loděnice Thomas Godecke. Ona se do něj šíleně zamiluje, on do ní taky, ale rodina Tanji je proti a snaží se všemi možnými prostředky jejich štěstí zničit, protože už pro ní má naplánovaný jiný život. Macecha Tanji spřádá intriky. Jistým tajemným prvkem jsou hlasy, které Tanja často slýchá.

Jak těžký byl boj Tanji o její štěstí vylíčili posluchačům autoři seriálu v celkem jedenácti epizodách. Místo moderátorů stanice tady hráli herci, které posluchači-diváci znají rovněž z televize, často i z komerční. Ani veřejnoprávní rozhlas se samozřejmě nebrání určitým komerčním prvkům, jakým jsou například soutěže. Ke každému dílu se pojila nějaká otázka. Každý den vyhrál jeden z těch, kdo správně odpověděl, romantickou večeři při svíčkách v hotelu Čtvero ročních období v Hamburgu. A ze všech zúčastněných se pak losovala hlavní cena, kterou byl týdenní pobyt v Paříži.

Neuvěřitelné příhody

Rádio se díky zavádění seriálů začíná tak trochu podobat televizi. Je pravdou, že tvůrci některých rozhlasových seriálů se vlastně s televizí svezou, aniž by sami něco tvořili a nebo nějaký nápad od kolegů z televize okopírují. Možná si ještě vzpomenete na pořad Věřte, nevěřte v zahraničí uváděný pod názvem X-Faktor, který u nás vysílala televize Prima. Diváci v každém díle shlédli pět neuvěřitelných příběhů. Každá scéna končila otázkou, zda je tato událost pravdivá nebo ne. To je rozdíl například oproti pořadu Setkání s tajemnem, který jako původní tvorbu ve svých počátcích vysílala TV Nova, která uváděla jen pravdivé příhody. Jestli historka ve Věřte, nevěřte byla nebo nebyla pravdivá, se diváci dozvěděli po skončení pořadu. Tento nápad v roce 2001 převedly do rozhlasové podoby německé společnosti Pro Studio GmbH a TW-Marketing. Autoři projektu Neuvěřitelné příhody na svých stránkách www.unglaubliche-geschichten.de přiznávají, že se inspirovali v televizi takovými seriály a pořady jako jsou Akta X, X-Faktor, Millenium a další, které přitahovaly diváky.

Pro Studio GmbH a TW-Marketing rádiím nabídli následující produkt. Jednak vlastní rozhlasový pořad. Jednalo se o minutu a patnáct až třicet sekund dlouhé díly cyklu neuvěřitelných příhod. Vypravěč, případně dva vypravěči, odvyprávěli krátký mystický příběh. Na začátku samozřejmě nechyběla znělka se jménem stanice, která si produkt objednala. Stejně jako znělka na začátku a na konci tak i podkres pod mluveným slovem byl dramatický a dotvářel téměř hororovou atmosféru. V závěrečném jinglu byla posluchačům položena otázka, zda je tato historka pravdivá nebo ne. Stanice tak mohla na seriál, nebo rubriku chcete-li, navázat soutěží.

Další součástí produktu jsou i předtočené anonce na tento seriál a také psané tzv. košilky pro moderátory, kteří budou tento formát anoncovat nebo přímo pouštět. Dvacet epizod nabízí producenti společně s anoncemi na jednom CD, které každý měsíc pošlou klientovi.

Na ukázku jedna taková neuvěřitelná příhoda, která se opravdu stala. Pojednává o největší cestovní lodi na světě, která se v dubnu 1898 vydává na svoji první cestu. Než ale dorazí na druhou stranu oceánu, narazí na ledovec a potopí se. Spousta lidí najde v chladných vodách Atlantiku smrt. Loď se jmenuje Titan a vymyslel si jí, stejně jako celý tento příběh spisovatel Morgan Robertson. Jeho román se ale postaral o pořádné pozdvižení teprve až čtrnáct let po svém vydání, kdy se událost, kterou popisuje opravdu stala. Dokonce k ní došlo i ve stejný měsíc (v dubnu) a přibližně na stejném místě. Jen jméno lodi bylo trochu jiné. Ta loď se ve skutečnosti jmenovala Titanic.

Travestita Bäppi

Se svým vlastním seriálem a to hned komediálním přišlo i nové rádio, které začalo vysílat pro oblastí Porýní a okolí řeky Mohan Main FM. Hlavním představitelem v tomto novém pikantním programovém prvku, který má vysílání pořádně okořenit, je travestita Thomas Bäppler přezdívaný Bäppi La Belle. Nejedná se ale o klasickou dramatickou tvorbu nýbrž o rozhovory moderátorky Dagmar Klieme s travestitou Thomasem Bäpplerem. Název seriál je tak trochu nadnesený. Bäppi vypráví svým osobitým ironickým stylem své příhody o setkáních s prominenty z regionu Porýní a okolí řeky Mohan. Thomas Bäppler si regionální celebrity dobírá vždy v úterý a v pátek v ranní show Aufgeweckt Dagmar Klieme, která běží od šesti do devíti hodin.

Nováček v éteru Radio Main o sobě ale dává vůbec vědět. V září a říjnu vylosoval mezi svými věrnými posluchači celkem 350 posluchačů, kteří dostali nálepku rádia a poukaz na nákup zboží v hodnotě padesáti euro v Hessencentru ve Frankfurtu. Kdo si nálepku nalepil na zadní sklo svého auta, mohl být 31. října vylosován ještě jednou. Tentokrát už šlo o skútr.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .