Polský Blaník, radio Wawa, slaví úspěchy

Polské radio Wawa zveřejnilo první výsledky poslechovosti po podzimní radikální změně hudebního formátu. Stanice od poloviny listopadu loňského roku hraje pouze polskou hudbu a dá se tedy přirovnat k českému Blaníku nebo pražskému formátu radia Hey! Zatímco ale zájem o vyloženě česky vysílající rádia pomalu upadá, v sousedním Polsku je tomu podle výzkumu RadioTrack společnosti SMG/KRC naopak: od listopadu loňského roku do letošního ledna se radiu Wawa podařilo dosáhnout dvojnásobného podílu na trhu v cílové skupině posluchačů starších 15 let než za období od června do srpna 2004.

Polská hudba letí hlavně v Lodži

Zatímco loni v létě si rádio Wawa z celostátního hlediska udržovalo podíl 0,53 procenta (ve skupině D15+), od listopadu do ledna do bylo už rovné jedno procento. Podobný nárůst zaznamenal „polský Blaník“ také v atraktivní cílové skupině posluchačů od 25 do 44 let žijících ve velkých městech, na kterou se ostatně programově zaměřil. Od května do srpna loňského roku si v této skupině držel podíl 0,65 procenta, od listopadu loňského roku do letošního ledna tento podíl vzrostl na 1,38 procenta. Polský trh je přitom zhruba čtyřnásobně větší než český, takže dosažený výsledek rádia Wawa lze v absolutních číslech srovnávat třeba s českým Blaníkem nebo ČRo 2 – Praha.

Wawa přitom nevysílá celoplošně, naladit ho lze pouze v šestnácti největších polských městech: Varšavě, Bialymstoku, Gdaňsku, Gdyni, Katovicích, Kielcích, Koszalinii, Krakově, Lublani, Olsztýně, Plocku, Rzeszowie, Siedlcích, Štětínu, Vratislavi a Zelené Hoře. Největší úspěch má v Lublani, kde v cílové skupině D 15+ dosáhlo téměř šestiprocentního podílu na trhu (loni v létě byl tento podíl poloviční). Téměř třiapůlprocentního podílu na trhu ve stejné cílové skupině dosahuje radio Wawa ve Štětínu a tříprocentního v Krakově. Naopak nejméně se stanici daří ve Slezsku (podíl 0,28 procenta) a Vratislavi (0,93 procenta – to je ale srovnatelné s celostátním zprůměrovaným výsledkem).

„Bylo to riziko, ale nemýlili jsme se“

„Je vidět, že trh na naše změny zareagoval bleskově. Nemýlili jsme se! Polská hudba naše posluchače opravdu zajímá! Po změně formátu sice následoval krátkodobý pokles poslechovosti, který jsme očekávali, ale to je daň za radikální proměnu formátu; věděli jsme, že z dlouhodobého hlediska se nám to vrátí,“ prohlásil pro server Medialink.pl programový ředitel radia Wawa Jarosław Paszkowski. Analytici sice považovali změnu formátu u radia Wawa, jemuž do loňského léta neustále klesala poslechovost, za potřebnou, zaměření čistě na polskou hudbu ale viděli velmi riskantně. Z polských rádií se totiž zatím podobně nevyprofilovalo žádné.

Rádio Wawa většinově vlastní Kompania Radiowa Holding, které patří 65-procentní podíl v licencované společnosti. Menšinový podíl 32,99 procenta kontroluje německá společnost Eurocast, které v České republice patří celoplošné rádio Impuls a jeho pražská dvojka RockZone (Eurocast odkoupila většinový podíl ve firmě Londa, o kterou se dělí s jejím zakladatelem Ivanem Baťkou). Více než dvouprocentní podíl v radiu Wawa kontroluje jeho ředitel Rafał Staszek.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .
Štítky: