Alexander Pícha: Radiožurnálu chybí „dobrá“ hudba

radiotv22Po názoru Michala Zelenky na vítězství Impulsu přinášíme exkluzivní rozhovor s šéfredaktorem Radiožurnálu Alexandrem Píchou – o personálních změnách a silných a slabých stránkách ČRo 1.

Odrazí se nějak poslední výsledky poslechovosti, v nichž Radio Impuls porazilo po mnoha letech vedoucí Radiožurnál i v personálním obsazení ČRo 1?

Delší dobu nejsem spokojený s hudbou a systémem znělkové grafiky nebo chcete-li obalu. Proto jsme se po dohodě rozešli s hudebním dramaturgem. Urychlili jsme to i za cenu provizorního stavu, který teď na nějakou dobu budeme mít. Jinak většina redaktorů ČRo 1 – Radiožurnálu patří mezi nejlepší rozhlasové zpravodaje a publicisty, ale musíme se teď víc zaměřit na formu a získat (samozřejmě mimo koncesionářské poplatky) i víc prostředků k propagaci, bez které se ani veřejnoprávní rádio nemůže nedostat do odpovídajícího povědomí.

Po letech „neporazitelnosti“ Radiožurnálu se podle posledního Mediaprojektu podařilo soukromé stanici stanout na špici poslechovosti. V čem spatřujete hlavní příčinu?

V tom, že ČRo 1 – Radiožurnál může o posluchače usilovat jen určitými prostředky, a to i bez ohledu na momentální situaci na rozhlasovém trhu. Dobře rozumím tomu, proč to komerční rádio dělá jinak, ale náš džob je jiný. I když už dlouhodobě zaznamenáváme recesi zájmu o závažné společenské dění, budeme nadále vysílat hlavně zpravodajství a publicistiku o domácím a zahraničním dění, o politice, ekonomice, evropské integraci, Blízkém východu, Afghánistánu atd. A přestože není receptem na nejposlouchanější rádio vysílat v prime time
několikrát denně zprávy dlouhé 10, 15 i 20 minut a publicistiku delší než půlhodinu, musíme je vysílat pro ty, kterým nestačí obraz světa v pěti minutách a kteří si chtějí poslechnout názory odborníků nebo veřejných představitelů v debatě dlouhé třeba přes půl hodiny. A nic se samozřejmě nezmění na každodenní porci pořadů pro menšiny, ať už to jsou Rómové, Slováci, věřící, nevidomí a další skupiny.

Myslíte, že poslední výsledky poslechovosti odrážejí je vysokou kvalitu Impulsu nebo nízkou kvalitu Radiožurnálu?

ČRo 1 – Radiožurnál má mezi českými stanicemi žurnalisticky nejkvalitnější, nejrychlejší, ale také nejobsažnější zpravodajství a aktuální publicistiku. Impuls je v současnosti nejlepší marketingový zásah do oblasti, která byla na našem rozhlasovém trhu dlouho volná a kam veřejnoprávní rádio ze své podstaty nikdy naplno nepůjde. Je to spojení dostatku hudby s jednoduchým a tím i přehledným schématem informací, které radí a baví, ale ať se děje cokoliv, nenaruší dynamiku a dobrou pohodu rádia.

Jak se, myslíte, budou diky této situaci vyvíjet další výsledky poslechovosti?

Zpravodajsko-publicistická rádia nejsou nejposlouchanější v žádné zemi, ale ČRo 1 – Radiožurnál bude sehrávat na rozhlasovém trhu významnou roli. Uvidíme, jak se osvědčí nové projekty, například nový každodenní seriál Vaše téma, ve kterém řadoví posluchači přímo zadávají zpravodajskou agendu redaktorům Radiožurnálu apod. Věřím, ze poslechovost Českého rozhlasu v krátké době zvýší nové produkty, například regionální stanice. V srdci si také nosím svůj dávný projekt převážně hudebního rádia pro mladé ČRo 4, který Český rozhlas jednou zrealizuje. Je to trend, který oprávněně uspěl ve všech veřejnoprávních rádiích, ať už je to Eins Live v síti ARD, Ö3 nebo i slovenské Rádio Rock FM.
Děkuji za rozhovor.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .
Štítky: