Zhodnocení internetového průzkumu

radiotv22Příští týden vyjdou výsledky Mediaprojektu za první pololetí letošního roku, takže je čas náš vlastní Internetový průzkum poslechovosti naposledy zhodnotit a uzavřít. Ačkoliv jsme čekali více než konečných 1053 respondentů – stránku s dotazníkem navštívilo více než 4000 lidí, takže hlasoval přibližně jen každý čtvrtý – výsledky působí docela reálně a až na pár výjimek nepřinesly žádná větší překvapení.
Podle Mediaprojektu nejposlouchanější Radiožurnál má těžiště
svých posluchačů ve věkové skupině nad čtyřicet let, která se na výsledcích podílela jen necelými dvaceti procenty. Frekvence 1 zase boduje hlavně mezi ženami, takže se do čela průzkumu logicky vyhoupl oficiálně třetí Impuls. Podobné zdůvodnění pro to má i programový ředitel Impulsu Jirka Němeček: I když se to zdá na první pohled zvláštní, výzkum mezi „internetisty“ potvrzuje oficiální MediaProjekt. Ten totiž jednoznačně říká, že Radio Impuls je nejposlouchanější rozhlasovou stanicí v ČR u obyvatel ve věku 20-49 let. Dá se předpokládat, že naprostá většina lidí brouzdajících po Internetu je také v tomto věku.

Stejně tak průzkum potvrdil i profil posluchače naší stanice. Ten je totiž podle MediaProjektu zvyklý (oproti průměru ČR) více používat PC, elektroniku, mobilní a kancelářskou techniku. Vybavenost jeho domácnosti těmito předměty (počítače, mobily, faxy atd.) je také výrazně vyšší než u ostatních, zejména celoplošných stanic.
Výsledky poslechovosti v posledních sedmi dnech relativně odpovídají poslechovosti včera, nejmenší nárůst z první desítky má podle očekávání Radio 1, které je mnohem více vyhraněné než ostatní a lidé se ve vztahu k němu dělí v podstatě do dvou skupin: buď jim nic neříká a nebo ho milují.

Muži x ženy

Podíl žen v celkovém počtu respondentů přibližně odpovídá oficiálním odhadům podílu uživatelek Internetu, který se v posledních letech stále zvyšuje. Radiožurnál, Evropa 2 a Radio 1 jsou více mužská rádia, což se v tomto průzkumu potvrdilo, ovšem překvapující je, že kromě Frekvence 1 a Blaníku se více ženským rádiem ukázal i Impuls. Uvidíme, co na to řekne příští Mediaprojekt.

Věkové kategorie

Pro tuto zajímavou kategorii jsme připravili graf, který u jednotlivých stanic názorně ukazuje, na které věkové kategorie jsou zaměřeny.
Poslechovost podle věku
U Bontonu není co řešit, je to nejmladší pražské rádio a pokles poslechovosti s rostoucím věkem to zcela jasně ukazuje. Zajímavé je, že v kategorii 40+ ukázal průzkum čistou nulu. Úplně opačně jsou na tom stanice Českého Rozhlasu. Radiožurnál a zejména Praha sbírají své příznivce hlavně mezi staršími lidmi.
Výsledky Evropy 2 by mohly leckoho překvapit, protože se tato stanice orientuje na cílovou skupinu 20-35 let a největší podíl v našem průzkumu získala mezi nejmladšími. Bude to pravděpodobně tím, že v této kategorii prostě neměla konkurenci ostatních celoplošek, protože je mezi nimi „nejmladší“. Co mne ovšem v nejmladší věkové kategorii překvapilo a co si vysvětlit neumím, je třetí místo Frekvence 1.
Výsledky Impulsu podle věkových kategorií naproti tomu žádné překvapení nepřinesly, největší podíl posluchačů ve věku 20-39 se očekával. Přesně podle předpokladů dopadlo i věkové rozložení křesťanského Radia Proglas, které svým programem oslovuje převážně starší lidi. Ani výsledky Radia 1 netřeba nijak dloze komentovat – pro teenagery jeho program není a pro důchodce taky ne.

Výsledky podle krajů

Nerovnoměrné rozložení respondentů z jednotlivých krajů – 52 v Jižních Čechách až 304 v Praze – způsobilo, že v celorepublikových výsledcích nebylo možné mezi sebou jednoduše srovnávat čísla lokálních stanic, ovšem po rozdělení do krajů se i ony o sobě můžou leccos dozvědět.

Velmi zajímavým úkazem je výrazné vítězství Radia 1 v Praze, kde jeho náskok před Radiožurnálem činil 5 procent. Dalo se čekat, že toto rádio má na Internetu hodně příznivců, ale tak velký náskok mne překvapil. Méně už Lenku Wienerovou z Radia 1: Jenom nám potvrzujete, co víme, i když se nedělal ještě žádný oficiální průzkum. Ze statistiky návšťevnosti našeho vysílání na Atlasu a statistik našich stránek na internetu se to dá tušit.
Nijak nepřekvapuje první místo Blaníku ve středních Čechách, stejně jako první místa mezi lokálními stanicemi na východě Čech – Černá Hora a na západě Čech – FM Plus. Na severu Čech bodují celoplošky a hned za nimi překvapivě Crystal a Contact. Osobně bych čekal lepší výsledky Agary a Mostu.
Velkým šokem je pro mne první pozice na jihu Čech, kde Radio Faktor získalo neuvěřitelných 32 procent a nechalo daleko za sebou druhý Blaník. Výsledky tady mohou být zkresleny nižším počtem respondentů, ale i tak se zdá, že se Faktor po letech poklesu konečně odráží od dna.
Na jihu Moravy žádné lokální rádio nepřekvapilo, výsledky vzdáleně kopíruují Mediaprojekt, ovšem na severu se děly věci. Kiss Morava se dostal před Orion a Čas je téměř na úrovni Hellaxu. Nevalně dopadly také olomoucká rádia Rubi a Haná.
Poslechovost podle krajů
Na dalším grafu vidíme srovnání výsledků celoplošných stanic v jednotlivých krajích. Radiožurnál je na tom nejlíp na jižní Moravě a v Praze, kde má tradičně silnou pozici, nejhorších výsledky dosahuje v jižních Čechách, kde mu posluchače krade jeho vlastní regionální studio. Překvapivý je slabý výsledek ve středních Čechách.
Nejhorším krajem je pro Evropu 2 jižní Morava, ale při nepokrytém Brně se to dalo čekat. V kvalitně pokrytých středních, severních a západních Čechách jsou její výsledky mnohem lepší. Dobrých výsledků vždy dosahovala na severní Moravě a potvrdil to i náš průzkum.
Také pro Frekvenci 1 byla severní Morava vždy zlatým dolem, ovšem nečekal jsem tak dobrý výsledek v západních Čechách. Tam ostatně velice překvapil i Impuls – podle Mediaprojektu totiž ovládají západní Čechy lokální stanice. V ostatních krajích jsou čísla Impulsu vcelku vyrovnaná.

Co dále?

Jak jsem uváděl již při startu tohoto průzkumu, v žádném případě nehodláme být konkurencí oficiálního Mediaprojektu, ale chceme zkoumat poslechovost rádií z trošku jiného úhlu a na výrazně specifické části populace. Tento záměr jsme snad splnili, za všechny uvádím vyjádření ředitele reklamní sítě RadioNet Jiřího Lichého: Vlastní průzkum poslechovosti rádií mezi internetovou populací mě zaujal. Způsob jakým se tento průzkum prováděl byl jednoduchý, stručný a jasný. Při pohledu na výsledky je jasné, že se jedná o internetovou populaci – odpovídalo 2x více mužů než žen, respondentů v Praze bylo min. 3x více než v jiných regionech, což ovlivnilo absolutní pořadí rádií. Dle mého názoru je škoda, že celoplošné stanice nebyly odděleny.
Pan Lichý stručně nastínil některé nedostatky tohoto průzkumu a my se samozřejmě budeme snažit do druhého kola, které proběhne pravděpodobně v prosinci, základní metodiku průzkumu propracovat, abychom mohli přinášet ještě kvalitnější data.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .