Východočeská rádia v současnosti

radiotv22Tak trochu navážu na článeček mapující zdejší vývoj v posledních 10 letech a pokusím se shrnout především to, co se nyní éterem konkrétně šíří – tedy vlastní program. Záměrně se nebudu věnovat celoplošným rádiím (obojího charakteru) ani rádiím, které sem přesahují z jiných regionů. Ve východočeském regionu (nyní kraj hradecký a pardubický) se počet soukromých provozovatelů již před cca šesti lety ustálil na pěti (Profil, Life, Černá hora, Radio OK a Metuje). K tomu připočtěme veřejnoprávní ČRo Hradec Králové.

Tak trochu zvláštní postavení zaujímají dvě varianty jinak téměř celoplošné Evropy 2 (v podobě rádia Duha Vrchlabí a varianty pardubické) a sesterská Frekvence 1 (podobně jako E2 s příslušnými zpravodajskými a reklamními vstupy). Zatímco F1 využívá převážně živých telefonických vstupů, E2 pracuje s regionálními aktualitami připravovanými ve studiu. Navíc se na scéně nedávno objevila i pardubická varianta pražského rádia Kiss, tj. frekvence nabízející podobně jako F1 a E2 reklamní a zpravodajskými vstupy z regionu. Tato tři, resp. čtyři rádia se dají považovat za východočeská jen s velkým otazníkem a vytrhovat ze souvislostí např. pouze regionální příspěvky mi nepřijde smysluplné.

Než si troufnu 6 východočeských rádií hodnotit, nabízím porovnání jednotlivých programových složek a typů:

Hudba obecně

Samozřejmě jedna z podstatných stránek věci. S výjimkou ČRo HK (kde je podíl mluveného slova několikrát větší), je to jeden z hlavních momentů, proč se posluchač rádio naladí. Už mnohokrát vyřčená slova o nezáživnosti, nudnosti a unifikaci zde platí snad ještě více než v jiných regionech. Jen podle hudby se dá obvykle identifikovat pouze Life, neboť ze současné komerční pop music dává přednost tomu tanečnějšímu a „syntetičtějšímu“. Malinko odlišný je po této stránce ještě ČRo HK, který přece jen proklamuje orientaci na poněkud starší posluchače a tudíž je zde ke slyšení větší procentíčko country, folku a starších hitů (hlavně těch českých z 60. a 70. let). Zbývající 4 rádia jsou pak v tomto ohledu k nerozeznání. Tím nejvíce konzervativním mezi konzervativními Profil. Největší podíl (cca 60 %) českých a slovenských písní má pochopitelně ČRo HK, Nejméně Life (cca 10 – 15 %). Mezi nimi stojí Metuje (cca 30 – 35 %), Profil (cca 30 %), OK (cca 25 – 30 %) a Černá hora (cca 15 – 20 %).

Moderátoři, redaktoři

S výjimkou ČRo HK, kde jsou o jednu třídu výše, je obtížné porovnávat. Snad jen ti z rádia Life (a s přimhouřením obou očí také někteří z Černé hory či Metuje) jsou o něco živější. Neřeknu nic nového, když připomenu, že ti lepší velmi často odcházejí za lepšími podmínkami a penězi do „státního“ sektoru, popř. do pražských soukromých rádií. Lidí, kteří takovým svodům odolávají je po málu (Martin Stratílek z Profilu je jednou z výjimek). Moderátorů – osobností je v soukromých rádiích naprosté minimum. Ale aby to nevypadalo, že hradecký ČRo považuji za vrchol dokonalosti, snad jen na okraj připomenu, že (až na výjimky) jistá profesionalita a rutina nemusí každému sedět. Zvláštní kapitolou je nemálo dam středního (pardon!) věku, které jsou opravdu velice dobré ale některé z nich občas sklouznou k až příliš „slepičí“ (pardon!!) konverzaci, obzvláště je-li na konci drátu nějaká důchodkyně.

Reklama

I když vím, že ne všechny reklamní spoty jsou „made in“ to či ono rádio, naprostá většina z nich trpí nedostatkem prvotního nápadu, ukecaností, a přehršlí telefonních čísel. K tomu přidejme délku reklamních bloků (často obsahujících 5 – 6 spotů) a následně otázku, zda inzerent vyhazuje své peníze vědomě či nevědomě. Opravdu se mi nepodařilo pochytit nějaký znatelný rozdíl v přístupu k tvorbě reklamních spotů v jednotlivých rádiích. Snad jen ty s celostátní působností (do rádia dodané prostřednictvím některé z reklamních sítí) se obvykle jeví poněkud nápaditější. Reklamní texty („oznamy“) čtené do univerzálního podkresu dnes už přežívají pouze na Metuji. Drobnou zajímavostí je, že nejzřetelnější znělku oddělující reklamu má rádio Life (dokonce se slůvkem „reklama“).
Další druhy reklamy jsou méně obvyklé. Snad s výjimkou různých soutěží.

Soutěže

Zcela jasně převažují krátké soutěže s drobnou výhrou od sponzora. Hudební ceny (cédéčka, kazety a někdy vstupenky) je přitom pochopitelně možné vyhrát převážně v pořadech hudebního charakteru. Stěží mohu vypíchnout něco zásadně odlišného na té či oné frekvenci. U pravidelných soutěží se přesto nějaké rozdíly najdou. Například Life má Sprint (s 10 postupnými otázkami „live“), Trefu (s neznámým zvukem a doplňovačkou) a Filmózu speciál (o lístky do kina), zatímco Metuje např. Tajemství vraku (s hádáním utajené věci dle postupných indicií).
Trochu zvláštní je pak živě luštěná doplňovačka Ano – Ne na ČRo HK, která je jakýmsi hybridem, obsahujícím kromě drobných cen i políčka s písničkami.

Zpravodajství

Kvantitou i kvalitou zde pochopitelně vede ČRo HK, což vyplývá už z jeho postavení jako veřejnoprávního sdělovacího prostředku. K této povinnosti má i finance. Zpravodajské pořady jsou v jisté míře přebírány i z ČRo 1 a 2. Některé specifičtěji zaměřené pořady mají své obdoby i na komerčních stanicích (sport, počasí, dopravní zpravodajství, přehled tisku, kulturní pozvánky, policejní zprávy), jiné nikoliv (např. Divadelní kukátko).
V ostatních rádiích je zpravodajství spíš nutné zlo a vzájemné diference jsou nepodstatné. Něco málo publicistiky pak nabízí opět pouze hradecký Český rozhlas. Ale abych nezapomněl, náznak toho, jak by se dalo zpravodajství na komerčním rádiu dělat, představuje „bleskovsky“ zábavné policejní zpravodajství Stíny regionu Milana Dernera na rádiu Life. Obsahově nejzajímavější jsou ale přesto pravidelné rozhovory se známým královehradeckým státním zástupcem panem Antlem na ČRo HK.

Jingle

Rozdíly opět nevelké. Snad jen pardubický Life, pokoušející se o dynamičtější sound má tyto záležitosti o něco agresivnější a naopak ČRo HK pochopitelně o něco více konzervativnější. Trochu zvláštní osobních znělek mají moderátoři na zmiňovaném rádiu Life (použity jsou slovní úryvky z filmu či televize). Celkově ale chybějí nápady, což možná vyplývá i z obavy aby náhodou příliš nerušily. Přitom vzpomínám, že v první polovině 90. let se nápady objevovaly. Dnes už zůstává jen solidní technické zpracování. Nicméně, alespoň po této stránce nelze příliš vytknout.

Časová znamení

Na jednom konci stojí ČRo HK, který je jako jediný používá (i když pouze v některých celých hodinách) a na konci opačném rádio Metuje, které tyto záležitosti téměř ignoruje a písně nechává znít i několik minut přes celou hodinu. Ostatní rádia pouze přibližně zařazují své znělky.

Hitparády

Nepsané pravidlo, že každé rádio musí mít svoji hitparádu platí i zde. ČRo HK má svoji Ruletu, Černá hora Desítku, taneční Black Top 20, převzatou Desítku nejhranějších hitů v českých rádiích a rovněž přebíranou Eurochart, ókáčko Hitparádu rádia OK a stejně jako Černá hora Desítku nejhr. hitů v čs. rádiích i zmíněnou Eurochart, Metuje svoji Třicítku, rockovější Los Ninos Del Parque (solidně prezentovanou i na vlastním webu) a půlhodinku Rádio 2001 (sice vlastní, ale opět sestavenou z nejranějších hitů v čs. rádiích), Profil prezentuje Hitparádu rádia Profil a Life taneční Czech Dance Chart (představující oficiální třicítku nejhranějších dance hitů v Čechách) a k tomu trochu pestřejší Excalibur Life Top Ten. Jistá zvláštnost nastává v neděli mezi 20. a 22. hodinou, kdy zmiňovaná Eurochart běží souběžně na rádiu OK i Černé hoře a stejný souběh se na těchto rádiích odehrává v úterý po 20. hodině, když totožným programem je Desítka nejhranějších hitů v čs. rádiích.
Pokud bych měl hitparády porovnat, pak je docela těžké, neboť jsi jsou hodně podobné a téměř všechny pořádně nudné. Dobrovolně bych strávil tak ještě Los Ninos Del Parque. Na opačný konec zařazuji Czech Dance Chart, Black Top 20 a Rádio 2001.

Písničky na přání

Člověk má někdy pocit, jakoby v tomto pořadu snad ani nebylo možné vymyslet něco nového. Rozdíly jsou pouze ve způsobu přijímání objednávek a v názvu pořadu (např. Zlatá rybka na r. Metuje, Juke Box na r. Life, Hudební samoobsluha a Kostky na ČRo HK apod.). Selekce písní vhodných pro puštění do éteru se provádí mimo mikrofon. Svým způsobem je výjimkou hudební samoobsluha, v níž je dána nabídka písní předem.
Největším extrémem je pardubický Profil, který hraje na přání až 6 hodin denně…

Hudební pořady

Počtem vede ČRo Hradec Králové. Ten v současné době nabízí např. Novinky hudebních vydavatelství, především inforační Folk & Country Telegraf, Country salón (především amer. scéna), Retro (čs. oldies), Desku na víkend, Gramopodium (krátké albové profily), Swingovou siestu, V náladě (starší série moderovaná Milanem Nedělou). Z ČRo 2 je kromě toho přebírána Dechovková hitparáda.

Přesto považuji v tomto směru program tohoto veřejnoprávního média za nedostatečný. Například dění na východočeské scéně pop music (od rocku po house) zcela ignoruje. Navíc je většina pořadů až příliš akademická a často forma (obvykle velmi dobře, i když poněkud suše namluveno) až příliš převyšuje ne vždy dostatečně „výživný“ a zajímavý obsah.
Na komerčních frekvencích jsou hudební pořady spíš výjimkou a z jistého úhlu pohledu nám není nic do toho, jaké pořady soukromá firma ve svém rádiu dělá. Proto bych měl těch pár pokusů spíš ocenit (české i slovenské klubové scéně se věnující Neon, tanečně zaměřený Fresh a rockový seriál na r. Life, aktualitový Juke Box Hero, nepříliš hutný Country duel a slovenská půlhodinka Sme tu na Metuji). To vše s vědomím, že nejlepší ze jmenovaných, Juke Box Hero Ilji Kučery ml., vzniká úplně někde jinde. Úplně nový pořad na věnovaný rapu a hip hopu (opět na r. Life) si zatím netroufám komentovat.
S přimhouřením oka se dá k hudebním pořadům přiřadit i komentovaná dvouhodinovka Oldies na r. Life.
Poměrně oblíbenou rubrikou jsou hudební výročí. Hodně dlouho jsem už ale neslyšel někoho, kdo by si s tím dal jen o trochu víc práce, než jen přepsal údaje z nějakého běžně dostupného (obvykle jediného) zdroje.

Další pořady a rubriky

Pokud se budu zmiňovat o dalších pořadech, už bude chybět možnost srovnání. Snad jen rubriky typu horoskopy se dají považovat za všeobecně oblíbené. Ty ale opravdu nestojí za řeč.
Když prolítnu nabídku pěti soukromých rádií, za zmínku stojí snad jen Červenání s Radimem Uzlem na Profilu, Seznamka, rozhovory Hvězdy z masa a kostí a Burza práce na Metuji (podobná burze na ČRo HK, která je však z větší části „live“), Filmóza na r. Life srovnatelná s film & video novinkami na Metuji, dvouhodinovka pro ženy OK Lady vzdáleně připomínající pořad Šarm ČRo HK. (Pořad na ókáčku se však obsahem svému názvu ani nepřibližuje.) Rubriku ne téma nových knih nabízí vedle ČRo HK také Metuje.

Další programové tipy už pak nalezneme pouze v nabídce hradeckého Českém rozhlasu (např. Burzy věcí, zvířat, nemovitostí, auto-moto, magazín pro volný čas Hobby, pořad Vaříme s Habadějem, diskusní Kulatý stůl, motoristická Rallye, povídavé Návštěva a Radioklub, Nedělní host, Techno věnované vědě a technice atd.). Něco málo se přebírá i z ČRo 1 – např. pořad o Slovácích Stretnutie.

Přes výše uvedené zastávám názor, že existence kvalitního, přestože poněkud více specializovaného pořadu v programu soukromého rádia není žádný hazard a svým způsobem přispívá k pozitivnějšímu obrazu daného rádia a potenciálně i k lepšímu dojmu ve vztahu k zákazníkovi (inzerentovi). Firma, která zápasí o přežití si nějaký luxus (v tomto případě kvalitní, ale nikoli prvoplánově „komerční“ pořad) nejspíš nedopřeje.

Celkově považuji východočeský éter za absolutně nudný. Mezi 10 až 15 komerčními stanicemi, které se zde dají běžně naladit v zásadě není jediná s vlastní tváří, nedej bože se špetkou originality. Jemné niance v podobě rádia Life a Frekvence 1 nestojí téměř za řeč. Určitě je to zde citelně horší než např. v pražské oblasti, kde pár výjimek narušující uniformitu českých soukromých stanic existuje. Situaci ve východních Čechách v menší míře vylepšují okruhy Českého rozhlasu, BBC, popř. polské stanice.

Kdo čeká na závěrečné hodnocení završené pořadím, ten se dočkal: S výhradami, především k hudební složce programu a neujasněnosti celkového formátu stanice (opravdu je vhodné, aby krajské vysílání ČRo mělo tak široký programový záběr?), vítězí Český rozhlas Hradec Králové. S obrovským odstupem následuje Life a v krátkém sledu pak Metuje, Černá hora, OK a Profil. Kdybych se měl přece jen pokusit o hlavní rozlišení v této čtveřici, tak by se snad dalo zjednodušeně říct, že OK a Profil jsou více konzervativní, uhlazené a „odměřenější“, zatímco Černá hora a Metuje poněkud méně učesané, lidštější ale působící poněkud amatérštěji.

Ivan Hošťálek

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .