RadioTV doporučuje: Literatura pro rozhlasáky

Odborná literatura pro ty, kteří pracují a řídí rádia je v Německu vcelku běžná jako v řadě dalších oborů. Stačí si jen vybrat. Knížku je často možné objednat přes internet. Server Radioszene.de přináší dokonce Knižní tipy, ve kterých je hned odkaz na internetový obchod Amazon. Nabídka je poměrně pestrá. Zatímco u nás se musí často vystačit s poznámkami ze seminářů, okopírovanými manuály nebo postřehy od kolegů, v Německu se nabízí celá řada knih. Několik jich představujeme. Nejde o reklamu daných titulů, ale spíš o ukázku pestrosti jejich nabídky.

Radio-Strategie

Tato kniha pojednává, jak už název napovídá, o strategickém plánování. Slovo strategie se sice používá často, ne každý ale ví, co se za ním přesně skrývá. Kniha mj. přibližuje tajemství průzkumů poslechovosti a radí, jak je interpretovat. Vysvětlení je podle Knižního tipu serveru Radioszene.de jasné a zábavné. Prostor je věnován i studiím trhu, testům hudby a tomu, jak jsou jejich výsledky interpretovány. Čtenář se dozví, jak má plánovat strategii například i v personální oblasti.

Dá se říct, že jde o úspěšné pokračování knihy Radiomanagement od autorského tria Haas, Frigge a Zimmer. Titul Radio-Strategie je možné vřele doporučit všem programovým ředitelům. Ještě pár slov k autorovi. Jens Uwe Meyer (narozen 1966) má za sebou policejní školu. U policie vedl vyšetřování proti heroinovým kartelům. Po více než sedmi letech se z muže zákona stal novinář. Jako reportér Voice of America vysílal reportáže mj. i o prezidentských volbách v USA. Po té působil jako programový šéf dvou rádií. Nyní je poradcem rozhlasových stanic a mj. vyučuje na univerzitách v Jeně a Lipsku.

Audio-Branding

V poslední době se stále častěji objevují audi-loga. Zvuková identifikace značky nabývá na významu díky novým vynálezům jako je podcast nebo audioknihy. T Mobile, Baumax, Orion nebo Hornbach či Haribo pozná kdekdo už jen podle melodie. Některé hudební motivy jsou s určitou značkou spojené už po desetiletí. Některé jsou nové. Tato kniha přináší příspěvky expertů na reklamu, vědců i badatelů. Na praktických příkladech ukazuje, jak se dají výsledky jednotlivých zkoumání použít v praxi.

Redaktion 2007: Das Jahrbuch für Journalisten

Tato ročenka se zabývá hlavně online novinařinou, fenoménem web 2.0, m-paperem, čtenářem-reportérem a dalšími tématy. Část je věnovaná i rozhlasové žurnalistice. Kdo nestíhá sledovat nejnovější trendy, najde tady vysvětlení toho, co je rádio na přání, jak probíhá digitalizace rozhlasového vysílání a jak vysílá rádio ve formátu 5.1 Surround-sound.

Traumberuf Sportjournalismus

Tato kniha (vysněné povolání sportovní novinář) poradí, co všechno musí člověk umět a znát, aby mohl moderovat Sportstudio ZDF nebo aby se jako rozhlasový reportér dostal na ARD nebo jak se stát externistou u Sportbildu a jak stážistou v redakci Süddeutsche Zeitung. O hlasu, studiu a mentalitě tu napsala jednu kapitolu Sabine Töpperwien z WDR. O tom, že v soukromém rádiu je člověk děvečkou pro všechno, píše Chris Berdrow z FFH. O přímých vstupech do ARD se zmiňuje Holger Dahl z WDR. A autorem kapitoly nazvané Rychle do soukromého rádia a pak zase rychle pryč je Gerhard Willmann. Ten ač radí se v soukromých rádiích příliš nezdržovat a po získání zkušeností raději odejít do veřejnoprávní sféry, sám působí v komerčním Radiu Gong.

Michael Schaffrath, který je autorem celé knihy, a může se pochlubit řadou titulů, docent, doktor atd. se věnuje sportovní žurnalistice na řadě univerzit a vysokých škol v celém Německu.

Comedy – 1000 Wege zum guten Gag

Tato kniha (1000 cest k dobrému gagu) se obrací na všechny, kdo se zajímají o zábavu. Určena je jak aktivním autorům  a producentům tak také těm, kteří jen chtějí rozumět tomu, proč jsou některé zábavné show dobré a některé ne. Tohoto rádce sepsal Michael Maak, který už deset let připravuje gagy takovým bavičům jako je Harald Schmidt nebo Atze Schröder. V knize dává tipy těm, co připravují ranní show, radí jak napsat rozhlasovou parodii a nebo prolomit formát.

Public Relations und werbliche Erscheinungsformen im Radio

Tu a tam v písničkách na přání někdo pozdravuje všechny z určité hospody nebo firmy, jindy zas moderátor jen tak prohodí, kde si nakoupil nové oblečení a reportér v živém vstupu řekne, za kolik kde koupil benzín. Způsobů, jak dostat do vysílání reklamu mimo klasické reklamní bloky je mnoho. Zkoumal je Prof. Dr. Helmut Volpers z Institutu pro informace při Vysoké škole v Kolíně. V knize Public Relations a formy reklamy v rádiu popisuje nejrozličnější případy skrytých reklam.

Programmquoten für Musik und Hörfunk

Podíl v Německu produkované hudby sice stoupl, zástupce fonografického průmyslu Dieter Gorny ale stále žádá zavedení povinných kvót, které by nařizovaly stanicím, kolik mají hrát německé hudby. Bundestag nakonec vydal nezávazné doporučení, aby si sami provozovatelé rádií vytvořili svoje vlastní kvóty a těch se drželi. Právě kvótám se věnuje tato kniha. Podává vysvětlení, do jaké míry je jejich zavádění slučitelné s ústavním, evropským a obchodním právem.

Autor Pascal Decker je uznávaným právníkem a také docentem kulturního a mediálního práva. Má za sebou studia v rodném Německu, Francii, Británii i USA.

Moderne Radio-Nachrichten

Každou hodinu čerstvé, precizně a srozumitelně formulované se zajímavými příspěvky (o-tony). Jak volit témata, tvořit text, rozvrhnout si jednotlivé zprávy, jak pracovat s časem a vést redakci. To jsou věci, které přibližuje knížka Moderní zprávy v rádiu. Její autor Norbert Linke vede od roku 1992 redakci zpravodajství Hit Radia FFH a má mj. na starosti výcvik stážistů. Aspektům novinářské práce v současném rozhlase se věnuje v řadě článků a publikací.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .