Rádio bez jinglů? Nesmysl! – II.

radiotv22V minulém díle tohoto miniseriálu o jinglech jsem se vám pokusil přiblížit, co to vlastně jingle je a proč stojí za to se jím zabývat. Zároveň jsem vám také slíbil, že se dnes podíváme na to, co si myslí vedení některých tuzemských rádií, které jsem se svými dotazy oslovil. V této souvislosti nutno podotknout, že vesměs všechna radia na mé otázky reagovala vstřícně a ochotně (obzvlášť bych v tomto směru rád „vypíchnul“ Bonton, City a Černou Horu), našly se ale i vyjímky.
Například odpovědi rádia Impuls použiji spíš jen „pro obveselení v sále“, protože šéfka programu a zpravodajství, Hana Andělová, tak úzkostlivě střežila know-how naší nejúspěšnější soukromé celoplošky, že to ve finále působí poněkud komicky, ale jak mi telefonicky potvrdila, krátké a výstižné odpovědi jsou výrazem image rádia. Zcela typicky se zachovalo Rádio Contact Liberec. Jeho zástupci totiž i na mé četné urgence ani po více než měsíci neodpověděli a nechali se zapírat. Škoda, odpovědi RCL by byly jistě zajímavé. Neodpověděli bohužel ani zástupci brněnského rádia Krokodýl, což mne naopak docela překvapilo.
Ale nyní se pojďme podívat na první dvojici otázek, kterou jsem položil zástupcům jednotlivých rádií. Původně jsem sliboval, že se bude jednat o otázky tři, ale pak jsem svůj prvotní optimismus přehodnotil. Zeptal jsem se tedy:

  1. Jakou úlohu má podle vás jingle ve vysílání?
  2. Preferujete spíš jingle mluvené nebo hudební a proč?

Rádio Černá Hora (Tomáš Katschner – programový ředitel)

  1. „Obal je to, co v podstatě odlišuje od sebe stejně nebo velmi podobně hrající rádia. Představte si, že hraje naprosto stejných třicet minut hudby na dvou formátově blízkých rádiích. Stejných 30 minut ale bude působit rozdílným dojmem a ten bude způsoben převážně obalem rádií.“
  2. „Dlouhá léta jsme měli jingly výhradně mluvené, před rokem jsme ale nasadili sadu zpívaných jinglů. Zpočátku nám to dělalo i značné problémy, ale teď, po vyčištění, máme pocit určité rovnováhy – 25% zpívaných jinglů (jasná identifikace a hudební souvislost stanice) a 75% mluvených, často obměňovaných jingle. Ona ale odpověď na tuto otázku pro mne není jednoznačná – jde spíš o úroveň kvality a nápaditosti.“

Evropa 2 (Petr Žižka – ředitel vysílání)

  1. „Nezastupitelnou. Dává dynamiku celému vysílání. Podporuje značku a image celého rádia.“
  2. „Obojí. Důležitá je pestrost, barevnost, emotivnost jinglu.“

Rádio Kiss (Martin Hroch – programový ředitel)

  1. „Identifikaci stanice (popřípadě s frekvencí), stručná charakteristika jejího formátu (position line).“
  2. „Mluvené, i když nyní mám na stole ukázku produkce hudebních (zpívaných) jinglů jisté britské produkční společnosti a to je bomba.“

Rádio Jizera (Jan Folk – programový ředitel)

  1. „Prioritní, je to vlastně značka rádia ve zvukové podobě.“
  2. „Žádné nepreferuji, nejlepší podle mého je kombinace.“

Rádio Bonton (Tomáš Domečka – programový ředitel)

  1. „Jingles především identifikují rádio. Fungují rovněž jako znělky pořadů, různých rubrik, soutěží apod. Další typ jinglů – propojovací – spojuje obtížně mixovatelné songy (příliš rozdílná nálada nebo BPM).“
  2. „Preferuji spíše mluvené jingles s hudebním nebo efektovým podkladem, kvůli možnosti jejich širšího užití, ale nevyhýbám se ani mluveným do ticha. Zde, při vhodně provedeném mixu, vznikají přímo v éteru nové, originální jingles. Čistě hudební jingles se zpěvem vidím v pozici hlavních znělek rádia.“

Rádio Euro K (Honza Jahoda – programový ředitel)

  1. „Jingle má jednoznačně dvě hlavní úlohy: 1)Identifikuje stanici, 2)Propojuje jednotlivé hudební i ostatní prvky a dynamizuje (nebo zpomaluje) proud vysílání“.
  2. „Rozhodně hudební. Hudební jingle, za předpokladu, že je používán na hudební stanici, umožňuje vybrat jednoznačný motiv nebo nápěv, který je typický pro stanici. Posluchači to pak umožní celkem rychle rozeznat tu svou. Jingly mluvené mají podle mne tu nevýhodu, že díky rytmice češtiny nejdou výrazně zpomalovat nebo zrychlovat. Je ale pravda, že mluvené jingle se dobře nasazují do intra (úvodu) skladby.“

Rádio Agara (Dan Rakaczký – programový ředitel)

  1. „Tak určitě ta nejhlavnější funkce je identifikace rádia. Další funkce jinglu ve vysílání je oddělení dvou různých písniček, které na sebe jen těžko navazují.“
  2. „Agara nepreferuje ani jeden druh jinglů. Používá oba dva modely současně. Oba dva jsou totiž dobré, samozřejmě pokud kvalitní.“

City 93,7 (Petr Král – výkonný ředitel)

  1. „Jingly mají především identifikovat stanici. Ideálně mají obsahovat konstantní melodické logo, které si posluchači se stanicí vždy ztotožní a důležitý je i charakteristický hlas pro slovní identifikaci. Jingly jsou také propojovacím prvkem mezi muzikou, což je také velmi důležité.“
  2. „Momentálně pouze hudební kombinované se slovem. Ale rozhodně nezůstaneme jenom u nich. Jejich životnost ve stejných aranžích není věčná.“

Radio Impuls (Hana Andělová – ředitelka programu a zpravodajství)

  1. „Jingle má v našich krajích především úlohu identifikační. Některá hudební rádia lze od sebe jen těžko rozpoznat. Mimochodem, nezná někdo z vás hezčí, české pojmenování onoho segmentu?“
  2. „Preferuji jingle kvalitní.“

Tolik tedy ti nejpovolanější z povolaných. Všichni se vesměs shodli na tom, že jingle jako takový je naprosto zásadní stavební kámen vysílání každého rádia. Že jde o prvek nepostradatelný a že jako takovému je třeba mu věnovat patřičnou pozornost. I jingle – ostatně jako všechno – má v různých provedeních svá pro i proti. Hodně samozřejmě záleží na tom, zda je vaše rádio hudební, vysloveně zpravodajské nebo třeba hraje folkovou muziku. Tomu musí nesporně být uzpůsoben i zvukový obal rádia a způsob používání jednotlivých jinglů ve vysilání.
Ale jakou má takový zvukový obal vlastně životnost? Jak dlouho ho může v nezměněné podobě rádio do svých posluchačů „pumpovat“? A jak často? Jednou za hodinu? Po každém songu? Odpovědi na tyto otázky vám náš server přinese zase příští pondělí.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .