Lokální rádia v Německu nejsou příliš lokální, patří do sítí

Německo má desítky lokálních rádií. Na první pohled se může zdát, že tu vysílají stanice určené jen pro jeden jediný okres. Kdo se na ně podívá víc zblízka, zjistí, že tato rádia jsou si dost podobná. Ve skutečnosti jde totiž spíš o sítě složené ze stanic, které se identifikují názvy svého města, ale jinak mají jednotnou grafiku, promo a z velké části i program. Jejich lokálnost spočívá v odpojovaných zprávách, reklamách a případně pár hodinách vlastního moderovaného bloku.

Minulý týden tu byla řeč o městských a lokálních rádiích v Německu. Lokální či městská rádia jsou speciální malé stanice s malým dosahem. Přesto ale můžou být velkého významu pro život v daném městě či lokalitě. Jedná se o komerční stanice, takže to nejsou žádná dobrovolnická rádia dělaná partou nadšenců jako občanská ráda atd., ale normálně fungující firmy zřízené za účelem vytváření zisku.

Vysílání takových malých rádií by samozřejmě bylo dost neekonomické. Vytvářet 24 hodin programu jen pro pár posluchačů by se nevyplatilo. V Sasku to řeší tak, že od 9. května 1993 tady funguje společnost Sächsische Lokalrundfunk Dienstleistungs-Programm GmbH & Co. Studiobetriebs KG. Ta 9. května 1993 odstartovala vysílání drážďanské stanice Radio Dresden 103 PUNKT 5. 16. května následovalo Radio Leipzig 91 PUNKT 3, Radio Chemnitz 102 PUNKT 1 a v dalších dnech pak další. Ono označení frekvence se z názvu, jak jsme Vás informovali v článku Lokální rádia v Sasku se chystají na digitalizaci, už vypustilo.

Sächsische Lokalrundfunk Dienstleistungs-Programm GmbH & Co. Studiobetriebs KG zásobuje programem všechny své lokální stanice. Rámcový program tvoří většinu jejich vysílacího času. Ranní show je společná pro všechny stejně jako dopolední program, večerní a noční vysílání. Jednotlivá městská rádia (Stadtradios) si sami vytvářejí odpolední moderovaný blok od 12.50 do 17.50. V pátek se od 17.50 do 19.50 ještě vysílají lokální hitparády (Dresden Charts, Leipzig Charts atd.) O víkendu pak běží všude jednotný program. Odpolední blok je totiž věnován například v sobotu bundeslize a i v neděli je místo odpojovaného okna přichystáno sportovní vysílání.

Kromě odpoledního moderovaného programu a páteční hitparády mají ještě jednotlivé lokální pobočky denně své odpojované zprávy vysílané deset minut před celou a případně deset minut před půlou. Kromě společného programu mají i společný obsah internetových stránek. Každá stanice má sice své vlastní, liší se ale zpravidla jen v adrese a použitém logu. Adresy jsou např. www.radioleipzig.net.

Podobný systém je zaveden i v Bavorsku. První soukromá lokální rádia tady začala vysílat 29. května 1985. V Mnichově se poprvé rozeznělo Radio Gong 96,3. Cílem bavorské vlády tehdy bylo pokrýt celé území Bavorska lokálními stanicemi, které by pracovaly samostatně bez centrálního vedení. Rádia vznikala, ale hospodářské výsledky nebyly valné. Například v roce 1998 mohly z 56 stanic jen tři čtvrtiny psát černá čísla.

Od roku 1992 už pomáhala náklady snižovat Dienstleistungsgesellschaft für Bayerische Lokal-Radioprogramme mbH & Co. KG, která podobně jako Sächsische Lokalrundfunk Dienstleistungs-Programm GmbH & Co. Studiobetriebs KG zajišťovala společný program. A činí tak dodnes. Do konce roku 2003 dodávala tato společnost (zkráceně BLR) dva formáty. Provozovatelé regionálních stanic si tak mohli vybrat, jestli chtějí přebírat AC formát nebo Oldie-Schlager.

Společnost BLR je ovládána zčásti novinovými vydavatelstvími. To je často terčem kritiky. Společnost totiž dodává nejen hudební program ale též počasí, bulvární zajímavosti a také zpravodajství ze světa a Německa. Kolik programu musí pocházet od dotyčné lokální stanice určuje licence. Podíl se různí. Od dvou do čtrnácti hodin denně. Provozovatelé si teď už ale nemůžou vybírat mezi dvěma formáty. Místo hitového a šlágrového je teď nabízen jen Oldie-based-soft AC.

Vcelku komplikovaný systém se snažili zavést v Severním Porýní Vestfálsku. Tady bylo prvním lokálním rádiem Radio Duisburg, které spustilo své vysílání 1. dubna 1990. Počítalo se s vytvořením takového dvoupilířového modelu. Na jedné straně by byla firma, která by zajišťovala samotné vysílání. Na druhé straně firma (druhý pilíř), která by byla ze tří čtvrtin vlastněna novinovými vydavatelstvími a z jedné čtvrtiny radnicemi. Tato společnost by prodávala reklamu a platila tak náklady první společnosti na provoz. Neměla by ale vliv na obsah vysílání, takže by byla zajištěna jakási redakční nezávislost. Vydavatelé novin by se navíc nemuseli bát toho, že pro ně lokální rozhlas bude znamenat konkurenci, která jim bude odlákávat zákazníky.

Tento model nebyl příliš úspěšný a většina stanic hospodařila se ztrátou. Už v roce 1990 ale začalo vysílat Radio NRW. To začalo vytvářet právě onen rámcový program, který pak nabízelo dalším lokálním stanicím. Radio NRW mělo vlastní síť korespondentů, kteří připravovali příspěvky z celého světa, zpravodajství atd. Zpočátku existovalo takovýchto firem víc, nakonec ale začala všechna rádia přebírat program právě od Radia NRW. To tak nemá konkurenci a má vliv na content-syndication, obsah vysílaný na několika programech najednou. Jedinou lokální stanicí, která neodebírá program od Radia NRW je Antenne AC v kraji Cáchy.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .