Limonádový Joe – jak to vlastně je?

radiotv22Zajímavá otázka… těžko říct, zda je někdo schopen na ni odpovědět. Hlavním problémem je každopádně fakt, že se pánové Pýcha a Všelicha nedokázali domluvit. Je normální a správné, že dva odlišní lidé nemají na chod rádia stejný názor, Miroslav Pýcha je především manažerem, který bere rádio jako jakýkoliv jiný druh podnikání a a zajímá ho především jeho ekonomická stabilita, a Dušan Všelicha
naopak umělcem, který rádiem žije a je pro něj prvotní čistota toho, co leze ven. Říká se tomu umění kompromisu, dát dohromady dva takové názory, a pokud se to podaří, je rádio na nejlěpší cestě k úspěchu.

V případě Radia Limonádový Joe se to evidentně nepovedlo. Za tři roky ředitelování Dušana Všelichy
se rádio dostalo do obrovských dluhů. Na post ředitele byl dosazen Miroslav Pýcha, aby se pokusil dostat rádio do výdělečného stavu,
což lze považovat za dobrý krok, protože stav kdy programový šéf zároveň zodpovídá za chod celé firmy, není v žádném případě ideální.
Bohužel se oběma pánům nepodařilo najít společnou řeč a vyvrcholilo to minulý pátek odchodem celého moderátorského týmu a následnou
mediální přestřelkou. Problémem je, že na některé otázky mají Pýcha a Všelicha zcela protichůdné odpovědi a jen těžko někdo zjistí, kdo
mluví pravdu.

Program

Miroslav Pýcha Dušan Všelicha
Navrhoval jsem, aby byly nějaké další
pořady, nemluvě o tom, že principielně je to zase rozhlasová, nebo spíše ekonomická záležitost. Tento návrh byl ale ze strany pana
Všelichy odmítán. Barrandov FM má jako držitel licence práva na veškeré produkty, které tam moderátoři nechali. Nicméně, z jejich
strany zazněl požadavek, aby to byli oni, kdo bude rozhodovat o tom, jak se budou tyto pořady stříhat a eventuelně reprízovat.

Stala se ta nepříjemná věc, že pan Pýcha ovládnul zbytek vysílání, nasadil tam pořady jako písničky na přání, dovolil DJům, kteří vůbec
nejsou kvalifikovaní, mluvit, a z toho vysílání se prostě stala obrovská ostuda. Byli jsme vystavení obrovskému tlaku našich příznivců,
kteří nepřetržitě psali.

Ranní vysílání Radia Limonádový Joe je bezesporu unikátním počinem na české rozhlasové scéně a jeho kvalitu snad nikdo nezpochybňuje.
Podle licence má ale Joe vysílat dvanáct procent mluveného slova a tento objem nemůže jen ranní tříhodinový blok naplnit. Zde je
problémem, že se obě strany nedokázaly dohodnout na tom, co se bude dít mimo ranní vysílání.

Pokud již Dušan Všelicha nebyl ve vedení rádia a měl pouze smlouvu na dodávání ranního programu, nemohl si dělat nároky na ovlivňování
ostatních vysílacích časů. Na druhou stranu, Miroslav Pýcha přece jen měl odpolední vysílání tvořit citlivěji a při skladbě programu
spolupracovat s ranním týmem, který přece jen byl hlavním autorem „ksichtu“ rádia, protože není možné, aby se rádio během dne otočilo o
stoosmdesát procent.

Reklama

Miroslav Pýcha Dušan Všelicha
Jednotliví moderátoři včetně pana Všelichy
odmítali reklamu ve vysílání. Dokonce jsem od nich dostal jakýsi požadavek, aby v ranním vysílání nebyla reklama vůbec. Z důvodu, že
reklama ruší jejich ranní show a pokud chtějí mít nějaký dramatický výstup a do toho mají muziku, tak ta reklama jim to
rozbíjí.
Nevím, jestli chce pan Pýcha ukázat, jaký je začátečník v oblasti rozhlasového trhu nebo co. Proč mě obviňuje, že jsem se bránil
vysílání reklamy, nebo jsem nechtěl vysílat reklamu. To vůbec není pravda.

Od začátku roku 1999 ukončil Limonádový Joe spolupráci s reklamním zastoupením Regie Radio Music a začal prodávat reklamu sám. Dušan
Všelicha to vysvětluje takto: „Limonádový Joe byl původně v síti Radio Reggie Music, ze které jsme odešli, protože pro tak malé
rádio je prodej reklamy v tak velkých balících té obrovské sítě hrozně nevýhodný.“
Toto vysvětlení lze chápat, prodávat
Limonádového Joe společně s Impulsem, F1 a E2 skutečně nemusí být nejlepším řešením.

Poněkud jiná situace ale nastala na jaře roku 2000, kdy nový ředitel uzavřel smlouvu s RadioNetem, který má ve své nabídce spoustu mnohem menších stanic. Jako velmi nepravděpodobné lze považovat vyjádření pana Všelichy, že Limonádový Joe dostával od RadioNetu za jeden reklamní spot 40 korun. Podle ředitele RadioNetu Jiřího Lichého, prodával RadioNet spot na Limonádovém Joeovi za 120 (v noci) až 500 (ráno) Kč a
z této částky si strhával provizi 40 procent, což v žádném případě nemůže dělat 40 korun.

Finance

Miroslav Pýcha Dušan Všelicha
V době, kdy vznikly
závazky vůči některým moderátorům, byly příjmy z lokální reklamy téměř nulové. Koncem dubna jsem, jako jediné co jsem pro moderátory
mohl udělat, napsal něco na způsob uznání dluhu – tj. potvrzení, že za určité období má vůči nim Barrandov FM závazek. Věřím, že odsud
může pramenit určitá hořkost u moderátorů, ale v ekonomických možnostech nebylo a dosud není některé tyto závazky pokrýt.
Moderátoři chtěli ukončit vysílání, protože v tu chvíli jim pan Pýcha dlužil za šest měsíců vysílání. To znamená, že šest měsíců ty
lidi nedostali honoráře, jezdili na vysílání, platili si dopravu, platili si taxíky, aby se tam ráno vůbec dostali, takže na to rádio
ještě dopláceli.

Pokud moderátoři nedostanou několik měsíců zaplaceno, tak se asi nemůžeme divit, že jsou nespokojeni. Situace se se změnila v květnu,
kdy se moderátoři seskupili do společnosti JOE PR, která zajišťovala ranní vysílání včetně reklamy a na platy pro moderátory si
vydělala.
Co se týče platů, tak za ekonomické situace jaká v rádiu byla, se nelze divit tomu, že ředitel Pýcha snížil platy: „Když jsem tam
přišel – pokud bych to chtěl porovnat – leckterý generální ředitel velkého celoplošného média by mohl závidět plat, který tady byl.

Velmi zajímavé je v tomto ohledu prohlášení pana Všelichy: „Cena za výkon jednoho moderatizátora v ranním bloku byla 1000 korun. To znamená, že to je 330 korun na hodinu, což je naprosto průměrná cena pražských rádií. Jestli si někdo myslí, že některé hvězdy na jiných stanicích berou jen tři stovky za hodinu, tak je blázen.“ V tom případě asi jsem blázen, protože si myslím, že přes 300 korun na hodinu mají jen naprosté výjimky a ty vysílají většinou one-man-show, takže není třeba tuto částku platit více lidem současně.

Podtrženo a sečteno

Limonádový Joe v podobě, v jaké jsme jej znali v posledních letech, skončil, protože se obě strany prostě nedokázaly dohodnout, a prodělá na tom v první řadě posluchač, který přijde o ranní vysílání v našich podmínkách naprosto vyjímečné. Na frekvenci 90.3 MHz uslyšíme ještě pár měsíců nový program a pak se rozhodne o dalším držiteli licence. Všelichovi moderatizátoři zatím budou vysílat pouličně a na Internetu a budou si pravděpodobně připravovat nové rádio. Asi by bylo dobré, kdyby nějakou licenci dostali a mohli si vyzkoušet, jaké to v praxi doopravdy je, starat se o rádio bez Barrandova v zádech.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .