Jak se vyráběl reklamní spot pro ČRo1?

radiotv22Český rozhlas 1 – Radiožurnál začátkem prázdnin odstartoval svou novou reklamní kampaň. Ta probíhá v těchto dnech v reklamních blocích jako televizní spot pouze na kanálu ČT1. Možná vás zajímá, jak probíhá jeho výroba.Už jste si toho všimli? Český rozhlas 1 – Radiožurnál začátkem prázdnin odstartoval svou novou reklamní kampaň. Ta probíhá v těchto dnech v reklamních blocích jako televizní spot pouze na kanálu ČT1. Možná vás zajímá, jak probíhá jeho výroba.

Jan Rosenauer z Českého rozhlasu (ČRo) novou televizní reklamu charakterizuje slovy: „Nová kampaň stanice Český rozhlas 1 – Radiožurnál nás představuje jakožto stanici příjemnou a šaramantní. Stanici, která myslí na to, aby informace byly pro posluchače užitečné a poutavé. Jak poutavé? Tak, že je těžké se odtrhnout…“

Jaký je námět nejnovějšího spotu? Zvolené řešení staví na notoricky známé situaci, když je muž se ženou při nákupu jejího oblečení a ukrutně se nudí. Což zpravidla špatně končí. Reklamní minipříběh má dobrý konec, a to právě díky vysílání ČRo1 – Radiožurnálu.

Případová studie

ČRo1- Radiožurnál si své televizní spoty nechává vyrábět u grafického studia AnFas. To vyrobilo i například skládačky informující o vysílání a programu. Z jejich tvůrčí dílny pocházejí i reklamní předměty propagující dopravní zpravodajství Zelená vlna a projekt Zelení andělé. Ten se nedávno přejmenoval na Kryštof – Dopravní zpravodaj Českého rozhlasu.

Stejně jako u každého jiného projektu, který se má realizovat, i u výroby reklamního spotu probíhá přípravná fáze. Ta spočívá v zadání. Vymyslí se příběh, vyrobí storyboard. Poté se vytváří jakýsi scénář s technickým scénářem, který prochází připomínkovým řízením a na závěr se koná vlastní výroba.

Jako modelový příklad si vezměme dnes již známý televizní spot Ani růžový, ani černý. Ten byl oceněn v soutěži Zlatá pecka z roku 2002. Ta je nonprofitní prestižní soutěží, pořádaná Asociací českých reklamních agentur a marketingové komunikace od roku 1995. Soustřeďuje, hodnotí a oceňuje nejlepší tvůrčí práce v oblasti reklamy a marketingové komunikace.

Jak ČRo1 vidí kreativní tým studia

Tvůrčí tým studia AnFas si nejprve musel vypracovat výchozí zadání. Charakteristiku produktu svého klienta. Jedná se spíše o malou profilovou studii s mnoha otazníky. Zajímá-li vás, jak vidí ČRo1 – Radiožurnál či jak se spot rodil, čtěte dál.

ČRo1 – Radiožurnál. Konzervativní, přísně objektivní zpravodajský kanál, který má závazky k veřejnosti vyplývající z poslání a který si rozhodně nepotrpí na nějaké výstřelky. Na druhé straně konkurence, která je zábavná a agresivní.

Dokážete si představit horší situaci pro komunikaci? Radiožurnál je pozitivní hrdina. Všimli jste si, že pozitivní hrdinové vyznívají buďto fádně nebo nedůvěryhodně? Jak chcete střídmou komunikaci subtilních hodnot postavit vedle silné komunikace lákavostí a atrakcí tak, aby si jí někdo všiml a notabene, aby v něm vyvolala nějakou pozitivní reakci? Uznejte aspoň, že to je těžký úkol.

V rozhlase chtěli oslovit ty posluchače, kteří mají zájem o informace, ale kterým stačí to množství a ta kvalita, kterou dostávají jinde. A tady nejde jen o konkurenční rádia, ale o všechna média, která přinášejí informace. Chtěli jsme, aby se zamysleli nad tím, jak důležité a kvalitní informace dostávají. Jak skutečný obraz světa jim jejich médium přináší. A chtěli jsme, aby si uvědomili, že Radiožurnál je – „ … nejdostupnější zdroj kvalitních, ověřených a objektivních informací…“.

Mimochodem, než jsme se dostali k tomto jednoduchému zadání, klopýtali jsme samo sebou přes všechny ty vlastnosti Radiožurnálu jako jsou objektivita, politická a ekonomická nezávislost daná zákonem, všechny informace vždy ověřovány z více zdrojů, největší a nejvýkonnější zpravodajský tým, nejvíce sportu, nejpřesnější a nejrychlejší dopravní zpravodajství atd.

Bylo na nás, abychom tento neutříděný soubor informací přednesli publiku přitažlivým a poutavým způsobem. Ostatně, to je naše poslání.

Realizační fáze

Připravili jsme patnáct příběhů. Ty jsme filtrovali a testovali. Klientovi jsme potom prezentovali osm z nich (+ 1 bonusový úchylný). Pan šéfredaktor (dnes ředitel ČRo1-Radiožurnál – pozn.aut.) Alexandr Pícha se zpravidla rozhoduje rychle a i tady byla jeho reakce rychlá a jednoznačná.

Pak proběhl standardní postup. Rozhodnutí o technologii, technický scénář, casting, rekvizity, sestavení štábu, nájem studia atd. V důležitých bodech jsme prezentovali a konzultovali s klientem.

Celý spot se potom natočil během jednoho natáčecího dne na bluescreenu (klíčovací pozadí) a během dalších 10dní sestřihal a zkomponoval v počítači. Použili jsme několik pěkných technologických nápadů. Díky tomu jsme byli schopni vytvořit vizuálně bohaté dílo v nízkorozpočtových podmínkách.

Vlastní kampaň vedla třemi komunikačními kanály: tisk, Internet a televize (Česká televize, Prima TV). Mediaplanning byl částečně náš a částečně podle barterových smluv Českého rozhlasu.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .