Hrabák: Děláme rádio pro aktivní lidi a v naší cílovce jsme nejsilnější

Radio Impuls se drží stale na špici a lze říci, že se kolem něj nedějí žádné převratné novinky. Rozhovor s generálním ředitelem Radia Impuls RockZone Jirkou Hrabákem je o budoucnosti rádia, o jeho plánech, názorech na výzkumy a na konkurenci. Hlavně pojetí konkurence je velmi zajímavé – na jedné straně hitová rádia typu Evropa 2, na straně druhé rádia typu Blaník.

V posledních průzkumech stále častěji Frekvence 1 poráží Impuls. Čím si myslíte, že to je? Dá se tvrdit, že Impuls ustrnul… sice na dobré úrovni, ale přece?

Rozhodně bych nemluvil o ustrnutí, na situaci je třeba se podívat šířeji.

Prvním aspektem je, že jsme od roku 1999 nezměnili základní strategii rádia. Stále cílíme na skupinu 20 až 49 let. Přemýšleli jsme o změně, či lépe řečeno rozšíření cílové skupiny na „všichni“, ale nakonec jsme zůstali u původního zacílení a nadále děláme rádio pro skupinu těch nejaktivnějších lidí. Je to nejsilnější skupina a svým způsobem i nejobtížnější, a je třeba říci, že
v této skupině jsme stále nejsilnější. Je pravda, že podle posledního Mediaprojektu Frekvence 1 nabrala v této cílovce 28 tisíc posluchačů a my jen 13 tisíc, ale stále jsme na prvním místě. Připouštím, že v budoucnu je možné ještě větší zúžení skupiny, protože na našem trhu se stále více profilují rádia zaměřená na velmi úzké cílovky posluchačů.

Druhým aspektem je to, že za poslední tři čtyři roky se rádia u nás velmi zprofesionalizovala. To platí i o Frekvenci 1, která před lety dělala chybu za chybou a možná i proto se nám tak dobře vysílalo. F1 má dnes mnohem populističtější formát než Impuls a asi vždycky mít bude. Na druhou stranu pro nás jsou hlavním konkurentem rádia typu Blaník, tedy stanice jako Čas a OK, tedy hodně poslouchané regionální stanice. Jak už jsem řekl, míříme do té nejhůře zasažitelné skupiny, do níž jde zdola (z hlediska věku) Evropa 2 a regionální rádia – Orion, Fajn, FM plus apod. a z druhé strany F1, Blaník, Hey.

Třetí aspektem, který souvisí s vaší otázkou, je historie a vývoj, časy se opravdu mění. Byly doby, kdy měla např. F1 i 1,2 milionů posluchačů. Za poslední tři roky přibylo ale na našem trhu přes sto vysílačů po celé republice, a to všechno je konkurence. Lokální rádia rozšířila svá pokrytí na regionální a regionální překročila svým dosahem hranice regionu.

Vy sami máte ale také šest nových vysílačů, ne?

Ano, my jsme potřebovali posílit signál a přitom někde se to nepodařilo dosud. Hlavně na Benešovsku, Jablonecku a v některých městech na Moravě. RRTV v posledních letech přidělovala desítky, ne-li stovky vysílačů, a tak se často zmenšil dosah vysílačů stávajících. Když rádio v nějakém městě nehraje na všech místech, je to jako když tam vůbec nejste. Ale vraťme se ještě k původní otázce. Čtvrtým a posledním aspektem, který je třeba brát v úvahu, je skutečnost, že formát každého rádia je dán licenčními podmínkami, které nám jasně stanovují množství mluveného slova, informací… ale v našem případě nejen poměr mluveného slova, ale i jeho přesný timing, načasování ve dni. A naše konkurence si od dob, kdy jsou licenční podmínky veřejné, může lehce spočítat, co můžeme a nemůžeme udělat.

Domníváte se, že když jsou licenční podmínky veřejné, může podle toho konkurence zaměřovat a chystat své nové projekty?

Ano, to určitě může. Není to ale úplně nejpodstatnější. Jen jsem chtěl v tuto chvíli shrnout čtyři aspekty, které mají vliv na naši poslechovost. Navíc si myslím, že v budoucnu se časem objeví i jiné cílové skupiny rádií, třeba lidé nad 50 let.

Nemůže být příčinou jistého ustrnutí Impulsu vstup Eurocastu, který rádio směruje spíše podle výsledků průzkumů?

Nemyslím, že jako rádio bychom ustrnuli, rádio se vyvíjí jak v mluvené části, tak ve zpravodajství. Snažíme se být více kontaktní, více vřelé, lidské rádio. Příkladem je například naše ráno s Impulsovými, jehož úspěch určitě uvidíme až po půl, třičtvrtě roce.

Impulsovi přece již vysílají déle než rok?

To ano, začali jsem vloni v září, ale podívejte například na dnes velmi úspěšné ráno Leoše Mareše. Ten vysílá už více než šest let (pokud se nepletu), ale jeho obliba v této výši se objevila až po třech letech. A teď zpět k Eurocastu: Průzkumy, které používáme, jsou programové průzkumy a ne programové průzkumy samotného Eurocastu. Průzkumy mohou napovědět, kam rádio směřovat. Není to manuál nebo příručka, kde by vám krok po kroku psali, co a jak dělat. Osobně si myslím, že máme i méně průzkumů než naše konkurence, která do nich i více investuje. Myslím, že dnes už rádio bez průzkumů dělat nelze, potřebujeme podpůrné metody k analýze trhu.

Teď jste se dotknul těch pocitů. Impuls byl vždy dělán hodně pocitově a to se mu vyplácelo. Tuším, že v loňském roce došlo u vás ke změně na důležitém postu – programový ředitel. Hanku Andělovou vystřídal Jiří Körber z Radia City. Co vás vedlo k tomuto výběru?

Jirka Körber byl na Impulsu už za Hanky Andělové, kdy měl na starost ranní vysílání. Naše volba vyústila zcela logicky – Hanka chtěla zkusit návrat k novinařině, šla do BBC a nyní je na mateřské dovolené. Jirka má za sebou řadu profesních zkušeností – pracoval na Radiu City, dělal moderátora, pracoval v MMS, měl tedy jak zkušenosti, tak znalost programu Impulsu a praxi na Impulsu.

K jakým změnám programu došlo na Impulsu spolu s novým personálním obsazením?

Neopouštíme českou hudbu ani informace a zprávy. Rádio se snažíme posilovat spíše imageově, produktově, mělo by být spíše přítel a společník.

Nebojíte se, že by se časem před Impuls mohla dostat i Evropa 2? Jak bojujete proti tomu, aby se to nestalo?

Aby se E2 dostala před Impuls, to se může stát. V Radioprojektu mohou být navíc naprosto jiné výsledky než v Mediaprojektu. Každý průzkum je ale pouze odrazem reality, není to realita sama. Radioprojekt více preferuje skupinu mladších posluchačů, proto mohou být i jiné výsledky. A nebyl bych překvapen, kdyby Evropa 2 dopadla dobře, je to téměř celoplošné rádio (například střední Čechy má lépe pokryté než Impuls) a dokrývače a nové kmitočty v posledních letech přibývaly i v její prospěch.

O RockZone: Můj dlouhodobý cíl je daily reach 20 až 25 tisíc

Vy jste byl osobou, která stála u zrodu Impulsu. V poslední době se odvažuju tvrdit, že se zajímáte spíše o RockZone – souhlasíte se mnou? Je vám rocková hudba obecně bližší? Jaký máte názor na propojení obou rádií a jak se staráte o jejich profilaci?

S tím nesouhlasím, dokonce si myslím, že více se věnuju Impulsu. A to i přesto, že rocková hudba je mi opravdu bližší. RockZone je pražská záležitost, Impuls je celoplošný. A dle toho rozděluji i čas. Navíc je mi RockZone bližší než třeba jeho hlavní konkurent Beat, hudba Rock Zone je mi bližší – starý na Beat se ještě necítím (to vůbec neberte jako kritiku Beatu,je to velmi profesionálně dělané rádio). Díky RockZone vím, co je nového v rockové muzice. Mezi RockZonem a Impulsem nedochází ke kanibalizaci, snažím se i o jasné personální oddělení. O RockZone se starají Pepa Vlček se Soňou Šemberovou, o Impuls Jirka Körber, jen obchodní a marketingové oddělení je pro obě rádia společné.

Jak naopak vymezujete konkurenci RockZone a jak byste rádio charakterizoval?

Hlavní konkurencí RockZone je samozřejmě především Beat, ale vlastně i všechna pražská rádia s cílovou skupinou 18 až 30 let. RockZone je sice rockové rídio, ale cílí na určitou stylovou skupinu posluchačů. Myslím, že posluchačem RockZone se může stát posluchač Radia 1, Beatu, Evropy 2 i radia DeeJay, ale určitě se jím nemůže stát posluchač rádií Hey, Country, Impulsu ani Frekvence 1.

A kolik posluchačů může taková stanice oslovit? Tipněte si…

Můj dlouhodobý cíl – a neřeknu, jak dlouhodobý – je daily reach 20 až 25 tisíc posluchačů. Je to čistě pražská stanice, srovnatelná třeba s Expresem. V Praze je konkurence velká a pokud nechceme, a my nebudeme, porušovat sílu přiděleného kmitočtu, nemůžeme se dostat vůbec za hranice Prahy. Mimo jiné i z tohoto důvodu je to optimistický odhad. Navíc kdybychom porušovali sílu přiděleného kmitočtu, rušili bychom si Impuls. Nehledě na to, že bychom porušovali zákon.

O digitalizaci: 15 stejně silných celoplošných digitálních rádií je nesmysl

Jaký je váš pohled na digitalizaci českého rozhlasového trhu?

Myslím si, že je to obrovská a absolutně neznámá ruleta. Dosud není jasný způsob technologie, navíc si myslím, že se může ještě objevit i jiný nosič. Například ještě nepromluvili operátoři mobilních sítí. Co když je DAB slepá cesta? Navíc když digitalizace začne, snadnější život budou mít silné značky. Nechápu, jak si někdo může myslet, že by tu mohlo existovat 15 stejně silných celoplošných digitálních rádií. Já sám vidím dva scénáře digitalitace. Ten první, pesimistický, je, že díky zákonům a zmatkům v technologiích, tu digitalizace bude tak za 6 až 7 let. A optimistický: dojde k zásadní revoluci a digitalizace zde nebude ani prostřednictvím technologie, která tu dnes je. Pak digitalizace českého rozhlasového trhu opravdu začne už za dva tři roky. Lidé v České republice slyší na nové technologie lépe než jinde ve světě, je jen potřeba, aby vše nebylo drahé a bylo jednoduché.

Už jsme to nakousli, ale jak hodnotíte nový průzkum poslechovosti? Výsledky sice budou až v květnu, ale metodiku apod. Přibližuje nás k průzkumům zahraničním a věříte v jeho objektivitu?

Kontrast Radioprojektu a Medaiprojektu je o úspěšnosti mladách a starších formátů. Vzhledem k tomu, že Radioprojekt je výzkum především přes mobily, bude jistě více „nahrávat“ mladším posluchačům. Nevím, která metodika je dobrá a která špatná, podle rad a tvrzení odborníků se ale domnívám, že obě jsou v pořádku. A já věřím ve znalosti odborníků. Ale i zde platí, že je to jen odraz reality, nikoli realita.

V této souvislosti se nemohu nezeptat, jestli si nemyslíte, že je Impuls hodně pod vlivem strojových průzkumů Eurocastu?

Průzkumy Eurocastu jsou průzkumy poradenské skupiny BB&R, která funguje v mnoha evropských zemích – ve Finsku, Rusku, Polsku, Německu – a každý průzkum je přizpůsobený danému regionu. Český průzkum vyhovuje českému rozhlasovému trhu a kdybyste ho porovnala s jinými průzkumy jiných subjektů, jsou velmi podobné. Zdá se mi, jako byste mluvila o tom, že Eurocast je zlý německý nepřítel rozhlasového vysílání. Předesílám ale, že to není finanční, ale mediální skupina a o to je spolupráce lepší. Společnost Eurocast vznikla sloučením pěti silných regionálních rádií v Německu a vše, co se zde na poli průzkumu děje, je schvalováno českým i německým zahraničním společníkem a partnerem. A Eurocast nemá ve struktuře řízení Londy zde na Ortenově náměstí žádného zástupce, což je neobvyklé… Já sám musím říct, že kdybych byl na straně zahraničního vlastníka, asi byl do všeho kecal mnohem víc. Svědčí to o důvěře německého vlastníka na chod společnosti v Čechách.

Nepřemýšleli jste dlouhodobě o změně mediálního zastupitelství? Jak se vám žije pod „ochranou“ RRM a v čem vidíte jeho silnou stránku?

V první řadě musím říci, že nejde o ochranu, ale oboustranně výhodnou spolupráci. V RRM jsme proto, že pro nás zabezpečuje nejvýhodnější podmínky na trhu. Není to jen obrat, ale i stabilita firmy, organizace na celém území ČR – expluatace reklamního času i v regionech, tedy funkční zastoupení v jednotlivých regionech a organizační stabilita z dlouhodobého hlediska. V tuhle chvíli si myslíme (množné číslo, protože myslím obchodního ředitele, sebe i akcionáře), že RRM je pro nás nejlepší varianta. Je to stabilní firma s dlouholetými vztahy s reklamním světem, vzájemně se známe, je nám vzájemně jasná naše majetková struktura a smlouva nám umožňuje obrat, se kterým jsme spokojeni.

Díky za rozhovor

Autor článku:

Komentáře (13)

  1. Lubosh

    Ano, je to jako se vším v této Fidlovačce… Všechny TV si dělají, co chtějí a platící divák je naštvaný, ale nedá se proti tomu dělat nic!

    Lze nařídit komerčním televizím používání VPS? Když už něco rozumného dávají, pak je při nahrávání vyplácáno médium na blbosti a film se pak ve finále ani nemusí vejít – u ČT není problém, ať začnou, kdy chtějí, pořad se nahraje…

  2. Anonym

    Takze celej nas eter je totalne ve sra*kach, ale misto kompetentnich odborniku se z nasich penez plati takovehle nesmysly, jako jsou pruzkumy zpozdeni poradu. Vazena rado, vyfasujte lopaty a krumpace a mazejte delat neco uzitecnyho, svou zbytecnosti a blbosti nehorazne skodite teto zemi!!!

  3. Pavel Šrubař

    Pokud televize anoncuje v médiích odlišný začátek pořadu, považuji to za klamavou reklamu a trestný čin podvodu s cílem zvýšit tímto nečistým trikem sledovanost reklamního bloku.

    V případech, kdy je zpožděn pořad, na který se chci podívat spolu se svými dětmi, by se mohlo navíc jednat i o trestný čin narušování mravní výchovy mládeže, která je důsledkem tohoto zpoždění nucena poslouchat mé sprosté nadávky.

  4. PeVy

    Začátky pořadů u TV stanic v Česku jistě nejsou v pořádku, ale pokud tento stav nemá oporu v zákoně, ptám se: PROČ SE RRTV ZABÝVÁ TAKOVÝMITO PROBLÉMY ZA PENÍZE NÁS, DAŇOVÝCH POPLATNÍKÚ ?!!
    A jen tak mezi námi, nepohrdá sama RRTV diváky, když víc než rok není schopna vybrat ze zájemců o vysílání v DVB-T a udělit jim řádné licence (objektivně jim v tom nic nebrání) ? O jejich počínání v souvislosti s rozhlasovým vysílání raději ani nemluvím :-))

  5. mc

    Prečo sa rada zaoberá niečím, čo nemá oporu v zákone! Veď je to štátna inštitúcia platená z daní a ako taká môže pôsobiť len v rámci zákona!
    Toto je len oblbovanie ľudí a zakrývanie neriešenia problémov, ktoré zo zákona riešiť má (napr. to DVB-T)! Pochybujem však, že by za to padla nejaká hlava, alebo aspoň prémie ….

  6. kuba

    Naprosto nelze souhlasit se slaboškým (nebo spíše účelovým) tvrzením,že problém ‚není uchopitelný‘. Počínání ČT je nejen hloupé a neuvěřitelně vydrzlé,ale je především protizákonné. Zákon zakazuje obtěžovat nevyžádanou reklamou. A vysílání stupidních reklam v době kdy je na programu uveden např. film není nic jiného. Argument že se do poslední chvíle neví kolik reklamy bude, je pouze průhledná výmluva. Dle zákona občan nesmí být obtěžován reklamou, kterou si nevyžádal. Proto by měl program koncipován tak, aby v něm reklamní bloky byl zřetelně uvedeny a označeny (např. 19:52 Reklama, 20:00 Jak Janíček k balíku peněž přišel). Pokud by reklam bylo méně než je možné dle zák.souvisle vysílat, jak není nic jednoduššího než použít osvědčenou klasickou ‚kočičkovou vatu‘, nebo sáhnout pro modernějších prostředcích: info o násl. pořadech, krátké zprávy, družicové meteo. snímky atd. Možností je nepřeberně. Jenom chtít postupovat korektně a ne jenom drze rejžovat! A hlavně nedělat z platících diváků stádo tupých vazalů.

  7. Anonym

    Donuťte prosím TV-NOVU k používání VPS. Poplatky platíme a na diváky se kašle.

    Nechci se Novy zastávat, ale pokud se nemýlím, tak Nově nic neplatím ani já, ani vy, ani žádný jiný divák. Nova ‚žije‘ pouze z reklam. A staré přísloví říká ‚darovanému koni …‘.

  8. divák

    Nedodržení vysílacích časů (vyjma případů,kdy se jedná o sportovní přenosy nebo důležité informace pro obyvatelstvo) bych řešil nuceným odpojením signálu dané stanice s tím,že by vysílaný pořad byl nahrazen monoskopem nebo jiným kontrolním obrazcem v délce trvání rovnajícímu se desetinásobku nedodržené doby.Vypnutí by bylo automatické a mohlo by být vloženo místo prvního reklamního bloku,nebo v libovolném místě zpožděného pořadu (ČT 1,ČT 2).
    Pokles sledovanosti a dopisy diváků by naučily příslušné televize slušným mravům.

  9. Leosz (Leosz¤)

    Nejprve bych chtěl podotknout, že je docela škoda, že někteří lidé zde přispívající dosud nepochopili, že koncesionářské poplatky se platí POUZE ČT a nikoli soukromým televizím. Tudíž z tohoto titulu si můžete stěžovat na ČT, nebo třeba na placené kanály přijímané přes kabel nebo satelit. A i tam vám dají spíše na vybranou: „buď si zvykněte nebo si to nekupujte“…

    Dále:
    V případech, kdy je zpožděn pořad, na který se chci podívat spolu se svými dětmi, by se mohlo navíc jednat i o trestný čin narušování mravní výchovy mládeže, která je důsledkem tohoto zpoždění nucena poslouchat mé sprosté nadávky.
    Zde by opravdu o trestný čin mohlo jít, ale mohl byste za něj vy (že nedokážete udržet nervy na uzdě) a nikoli televize.

    Na druhou stranu se ale přiznávám, že velké posuny v programech mě také štvou… To je však spíš úkol pro zákonodárce, zda by se neměla určitá regulace spoždění v určitých neopodstatněných případech v rozumné míře objevit… Pak ale ať Rada jen tupě nepíše závěry typu „je to v řiti, ale my s tím stejně nic nemůžem dělat“. Pak je naprosto zbytečné, aby vůbec takovéhle průzkumy dělali. Kdyby to skutečně chtějí řešit, pak ať napíšou dopis vládě a doporučí jim příslušnou úpravu…

  10. PV

    Donuťte prosím TV-NOVU k používání VPS. Poplatky platíme a na diváky se kašle.

    Nechci se Novy zastávat, ale pokud se nemýlím, tak Nově nic neplatím ani já, ani vy, ani žádný jiný divák. Nova ‚žije‘ pouze z reklam. A staré přísloví říká ‚darovanému koni …‘.

    „Pěknej“ dáreček za 11 miliard

  11. Anonym

    V sobotu TV NOVA před JAG posun +12:26 min. a to prosím pěkně nešel žádný sport…

    Nevím jak milá RRTV došla k průměrnému posunu. Jestli tam započítávají i TV noviny 0:00 (absolutní výjimka) nebo začátek vysílání, tak to je zase „průzkum“ nahovno.

    Měl by se dělat systémem středové hodnoty po odečtení dvou nejmenších dvou největších časů. Současně by měl být zveřejněný nejvyšší odklon a nejmenší odklon ( s výjimkou TV novin a začátku vysílání). Potm by mělo být nejméně v % vyjádřeno kolik posunů od středové hodnoty bylo směrem nahoru a kolik dolů.

    Myslím, že bychom se divili, že je to horší než RRTV udává.

  12. Anonym

    Dále:
    V případech, kdy je zpožděn pořad, na který se chci podívat spolu se svými dětmi, by se mohlo navíc jednat i o trestný čin narušování mravní výchovy mládeže, která je důsledkem tohoto zpoždění nucena poslouchat mé sprosté nadávky.
    Zde by opravdu o trestný čin mohlo jít, ale mohl byste za něj vy (že nedokážete udržet nervy na uzdě) a nikoli televize.

    Já bych to viděl u TV stanice minimálně na spolupachatelství. V lepším případě na organizátorství:-)

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .