Česká rádia nemají zájem o slovenský trh

radiotv22Provozovatelé českých rádií se k našim nejbližším sousedům příliš nehrnou. Vyplývá to z malého průzkumu, který jsme provedli v souvislosti s pokusy slovenského Radia Twist o získání rozhlasové licence v Česku. S výjimkou prezidenta ED ČR Michela Fleischmanna žádný z oslovených neprojevil zájem o expanzi do slovenského éteru.

Frekvence 1 na Slovensku?

„Jsme stále v kontaktu se Slovenskem a bedlivě sledujeme situaci. Naše role je také se rozvíjet a je logické, že Slovensko je pro nás zajímavým trhem. Naše strategie je vždy obdobná: vysílat tam, kde jsou potencionální posluchači, které naše rádia mohou zajímat,“ říká prezident rádií Frekvence 1 a Evropa 2 Michel Fleischmann, jeho hlas je ale mezi českými broadcastery osamocený. Právě Fleischmann jako jediný hlasitě reagoval na stažení českých rádií z nabídky slovenské UPC. „Omlouvám se všem, kteří nás takto poslouchali. Budeme se snažit obnovit možnost příjmu Frekvence 1 co nejrychleji,“ vzkázal tehdy Fleischmann na Slovensko.

Je nutné upozornit, že Fleischmann mluví jako zástupce francouzské společnosti Europe Devéloppement International, která vlastní rádia v několika světadílech a v porovnání s ostatními oslovenými broadcastery má logicky jinou pozici. „Slovenský trh se stává zajímavým a otevírají se zde možnosti uskutečnit projekty, které mají jak programovou, tak komerční logiku. Rádio jako Frekvence 1 nemá na Slovensku obdoby. Nedovolím si tvrdit, že by byla přínosem, ale dovedu si slovenskou Frekvenci 1 velice dobře představit,“ dodává Fleischmann.

Slovensko je nečitelné

Z jiných rádií zní značně skeptičtější názory. Zcela jasně se k možnosti vysílání na Slovensku staví ředitel skupiny Kiss rádií Radovan Vaškovič: „O Slovensko nemáme zájem. Slovenský rozhlasový trh je pro nás značně nečitelný a tím pádem komplikovaný. V minulosti jsme pochopitelně jednali s několika provozovateli v Bratislavě i mimo ni, ale postupně náš zájem opadl a soustředili jsme se výhradně na Českou republiku.“

Důvody nezájmu českých rádií o expanzi na Slovensko jsou zřejmé. Rozhlasový trh je proti Česku poloviční, kupní síla obyvatelstva o desítky procent slabší a svá výrazná specifika má také podnikatelská kultura. Díky geografické poloze a politice předchozích vlád má Slovensko mnohem blíže k Rusku než k západním zemím.

Podobně se vyjadřuje také generální ředitel Radia Impuls Jiří Hrabák: „V tuto chvíli nemá naše společnost zájem o vysílání na Slovensku. Situace se ale může změnit. Neznám v tuto chvíli detailně slovenský rozhlasový trh, ale na základě osobní zkušenosti z devadesátých let musím říci, že slovenský trh má svoje „specifika“ a případnou snahu o podnikání na slovenském trhu je podle mého názoru nutno doprovodit osobní každodenní účastí přímo na místě.“

Ani další velkým provozovatelům se na východ nechce. Jakékoliv aktivity tímto směrem vyloučili majitel rádií City, Blaník, Vranov a Most Petr Dvořák, majitel rádií Orion a Olympic Jaroslav Král a majitel rádií Krokodýl a Jih Michal Plachý.

Jedna vlaštovka jaro nedělá

V budoucnu se ovšem situace pravděpodobně změní. Pakliže vstoupí Česko i Slovensko do Evropské unie, lze předpokládat, že hranice mezi českým a slovenským éterem bude opět slábnout. Z evropského pohledu jsou nám Slováci přece jen nejbližším národem a jeden patnáctimilionový trh obstojí v konkurenci lépe, než dva poloviční. V současnosti ale jedinou vlaštovkou zůstává majitel Radia Černá Hora Martin Černý, který je padesátiprocentím vlastníkem Radia Hit FM z Partyzánského.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .