Proběhl seminář od hudbě na Radiožurnálu a Dvojce Českého rozhlasu

hudba_croUDÁLOST TÝDNE – Ve čtvrtek 1. prosince od 14.00 probíhal v karlínské budově Českého rozhlasu seminář Rady ČRo, jehož tématem byla hudební složka ČRo 1 – Radiožurnálu a ČRo 2 – Praha. Cílem semináře bylo „zprostředkovat diskusi mezi Českým rozhlasem a odbornou a zainteresovanou veřejností„. Akce umožnila pracovníkům vysvětlit, jak se tvoří hudební dramaturgie, přinesla mnoho napjatých chvil, podívejte se s námi na to, jak akce probíhala.

V úvodu vystoupila předsedkyně Rady Českého rozhlasu Dana Jaklová a generální ředitel Českého rozhlasu Peter Duhan, který již v několika rozhovorech uvedl, že stav hudební složky není příliš dobrý. Kromě zástupců ČRo vystoupili Jan Burian – hudebník a publicista, Petr Dorůžka – hudební publicista, Zlata Holušová – ředitelka a dramaturgyně festivalu Colours of Ostrava, Zuzana Jurková – muzikoložka, Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy, Jana Kománková – hudební publicistka, Viktor Pantůček – muzikolog, Filozofická fakulta Masarykovy univerzity a Pavel Turek – hudební publicista.

Uspokojit 700 tisíc posluchačů je prý nemožné

Veřejný seminář přinesl za 270 minut mnoho vypjatých okamžiků, konal se na základě poptávky posluchačů, první blok se věnoval prvnímu okruhu Českého rozhlasu – Radiožurnálu. „Při hudbě na Radiožurnálu jsem dříve vyskakovala. Dnes mě hudba ne vždy nadchne, ale nevadí mi,“ řekla na začátku Dana Jaklová, předsedkyně Rady Českého rozhlasu. Doplnila, že Radiožurnál je čtvrtou nejposlouchanější stanicí se 700 tisíci posluchači a je dle jejího názoru „nemožné uspokojit tak velkou skupinu lidí„.

radiotv_face_n05

Peter Duhan doplnil, že při programování vycházel z překryvu Radiožurnálu s Impulsem a Frekvencí 1. Václav Hradecký, vedoucí výzkumu Českého rozhlasu, řekl, že Radiožurnál je stanicí informační. „V roce 2006 jsme dělali průzkum mezi posluchači, kteří Radiožurnál opustili a zjistili se, že většinou byla důvodem nikoliv hudba, ale znechucení politickým stavem a špatné zprávy,“ dodává Hradecký.

NENECHTE SI UJÍT: Helena, zasloužilá umělkyně, zapomíná…

Radiožurnál si navíc nechal provést výzkum, který mapoval celou populaci. Vyplynulo z něj, že posluchače zajímají především informace, hudba je jen doplňkem. Jedna z účastnic semináře dokonce prohlásila: „Já chci, aby moje děti věděli, že Olympic napsal více než tři skladby.“

cro_seminarVeřejný seminář o hudební složce stanic ČRo 1 – Radiožurnál a ČRo 2 – Praha – Foto: Khalil Baalbaki, ČRo

Několik pomyslných facek kritiků k ČRo

Na veřejném semináři se vzneslo několik ostře kritických názorů. Jan Burian, hudebník a publicista, dokonce vyzval dramaturgy k odstoupení, „Pokud budeme argumentovat jenom čísly, dostaneme se k bulvarizaci, která zajistí devadesátiprocentní poslechovost,“ říká Burian. Opakování interpretů by bylo omluvitelné, vadí mu však právě již zmíněný omezený výběr jejich tvorby. Ke kritice se připojila též hudební publicistka Jana Kománková, ta položila otázku: „Vyplatí se Radiožurnálu hrát i šmíru, která se snaží zalíbit všem posluchačům?“ Tento přístup podle jejího názoru „nevrátí Český rozhlas do zlatých časů rádia„.

DOPORUČUJEME: Jedenáct kmitočtů pro Rádio Dálnice a nespokojená Helena Vondráčková

Peter Duhan však kontroval: „Český rozhlas si v současné situaci nemůže dovolit zásadní změnu v hudebním schématu Radiožurnálu,“ řekl na semináři Rady ČRo k hudebnímu obsahu. Radiožurnál je totiž vlajkovou lodí Českého rozhlasu a jeho postavení je nutno udržet. „Díky za to, že máme vůbec nějaké výzkumy, jinak bychom se na trhu nemohli orientovat,“ reagoval na kritiku centra výzkumu poslechovosti Peter Duhan.

GLOSA: Význam slova veřejnoprávní jsme se stále ještě nenaučili

Michael Prostějovský, spolupracovník ČRo a textař, uvedl, že má pocit, že v případě Radiožurnálu slyší dvě odlišné stanice. „Slyším jedno dobré mluvené a slovo a hudbu, která je monopolem jednoho člověka,“ prohlásil. Otevřel také téma, zda má písnička svou náladou souviset s předchozím tématem ve vysílání.

Z ARCHIVU: Server RadioTV je s vámi třináctým rokem, děkujeme za přízeň!

Janek Ledecký, známý český zpěvák, který byl nedávno hostem Radiožurnál, v živém vysílání reagoval na to, že sice zahráli jeho písničku, ta byla ale 20 let stará: „Ještě pamatuji dobu, kdy rádia zajímalo, co člověk dělá a chtěla slyšet novou písničku. Nabízel jsem nový singl, ale bylo mi řečeno, že tohle Radiožurnál nedělá,“ řekl a ironicky dodal, díky Radiožurnálu, že po něm nic nového nechtějí.  Když přišla řeč na novou hudbu dodal, že mu připadá divné bavit se o hudbě, když by ji mohl pustit.

cro_seminar_2Hana Hikelová, ředitelka zpravodajských stanic ČRo – Foto: Khalil Baalbaki, ČRo

Dvojka se chce oprostit od malých formátů ve prospěch hudby

Na semináři promluvil též Jaromír Ostrý, šéfredaktor ČRo 2 – Praha. Hudbu na Dvojce považuje za dostatečně pestrou, hudební vizí je známé označení „evergreen“. „Jako velké dobrodružství je hledání nových verzí hudebních skladeb,“ řekl Ostrý s tím, že ČRo 2 – Praha díky specializovaným hudebním pořadům nabízí velmi pestrý obsah. Dále dodal, že chce Dvojku oprostit od některých malých formátů ve prospěch hudby.

K TÉMATU: Šéfredaktor Dvojky ČRo reaguje na ohlasy posluchačů k rannímu vysílání

Kompletní záznam diskuze z veřejného semináře můžete zhlédnout na webu Českého rozhlasu.

radiotv_googleplus_01

Autor článku:

Komentáře (7)

  1. violista

    Na ČRo1 Radiožurnálu není hudba zas až tak špatná … leč snažit lépe s výběrem by se mohli, pravda. Hlavně bacha na Žbirku apod kolovrátky. Zase nejčernější to není jak někteří nespokojenci prezentují. ČRo2 Praha neposlouchám, není to vůbec můj styl. To je stanice tak pro důchodce … jím ještě nejsem.

    1. Barka

      Na Praze , Vltavě ,Proglasu je třeba hledat v programu. To, co už jsem hudebně
      slyšel na Proglasu ,by neodvezl vlak. Minulý týden tam byli nějací Maďaři a to
      byla kvalitka. Stejné je to i na Praze.

  2. Václav Kadlček

    I když je čro 2 orientovaná spíše na „důchodce“ a tedy hudba je specializována klidněji a klasičtěji, odpočívá se u toho dobře i mladším. Neznamená že je pouze pro penzististy, protože je daleko rozmanitější, zajímavější a za poslední rok se změnila k lepšímu, i když česká kostlivecká atrapa na zahraniční hity tu a tam vybafne, to je důvod k přeladění. Je mi 22 a dýl vydržím na CR 2 než na Radiožurnálu, protože na CR 1 není hudba, ale „omezená segvence zvuků“. Větší hudební ignorant v ČR než radiožurnál neexistuje, odhaduju, že RŽ má ubohých 100 zvukových souborů. Pokud se posune aspoň na úroveň lůzy F1 možná i přibere posluchače, ale zatím „důchodci“ na Čro 2 mají ráj oproti Čro 1, kde na CR 1 se točí klikou stále dokola a leze z toho „I just call to say I love you“. Není potřeba aby paní Jaklová při poslechu CR 1 „nadskakovala“ když se tam hrál Busta Rhymes, stačí udržet to pro střední skupinu, ale ROZŠÍŘIT (ne každá skladba musí být omletá, aby posluchač hudbu na CR 1 vydržel poslouchat) Stále argumentuje Čro, že 750 tis(číslo se snížilo) posluchačů nelze uspokojit. Tím se myslí že se tam nebudou vyskytovat náročné žánry (metal, techno), to je mi jasné, ale není to důvod, aby tam zůstalo pár skladeb.

    1. Jose

      Za prvé bych si dovolil poznamenat, že ČRo Radiožurnál před změnou, tedy nežli ho Tachecí zničila, tak hrál běžně třeba i FRANKA ZAPPU, kterého jsem tam několikrát osobně slyšel. Od té doby ho neposloucháp, protože to se prostě nedá. Jak říkáte a v podstatě jste odcitoval Jana Buriana, který to řekl. To vrzání už tam má do hudby hodně daleko. Za druhé PRAHA není až tak na důchodce, jak si myslíte. Protože RŽ ztrácel posluchače, převzala je Praha a díky tomu se stal její dopolední program obdobným vrzáním jako na RŽ, ale naštěstí ve změnšené míře, dejme tomu tak 30%, takže ji to v zásadě zase tolik nepoškodilo. Ve večerních hodinách, někdy už i v odpoledních pak jak velmi správně píše p.Barka se tam dají a stále ještě i v dnešních dnech jsou tam věci zcela vynikající. Ovšem dopoledno to víceméně už poslouchat nelze. Osobně bych spíše viděl variantu takové lepší věci soustředěny na jediné stanici, která by jima byla nabušena, např. na Vltavě.
      Pokud se Duhan začal bát vlastní reformy, jak vyplývá z jeho řečí. Je to celé v hajzlu. Zdá se , že soudružka normalizátorka Jaklová, členka ODS, má příliš velkou moc. Tím je to vyřízené. Reforma nebude. Snad nepoškodí Vltavu, Prahu, Wave a Leonardo. Zbytel si můžou strčit do riti.

    2. Václav Kadlček

      Tak s těmi důchodci jsem reagoval na první příspěvek, sám mám do důchodu nedohledno, spíš považuju za předsudek, že čro2 je jen pro staré, jestli to náhodou z minulého mého příspěvku nevyplynulo. Pořady na čro 2 jsou různé kvality, někdy je to v tom zabalen pop, proto jsem si je nenavykl vyhledávat, ale i tak je CR 2 nekde jinde nez CR 1.

    3. Jose

      Tak hlavně bývá na Praze dobrý Jazz. I když já to nepovažuji za dobrý systém, co oni udělali a dělají. Tedy mají dobrý Jazz i na Praze i na Vltavě. A protože nikdo neví, kdy to kde je tak vyrobili nesmyslný webový Eurojazz, který to shromažďuje na jedno místo. Na místo toho aby udělali daleko logičtější a smyslplnější věc. Totiž to fyzicky vše přesunuli na jednu z nich. Jenže to jsou kroky, kterých se ČRo bojí a tak vyrábění takovýhle specializovaných stanic se jim nelíbí a naopak vyrábění kočkopsů a lpění na nich je na denním pořádku. A proto souhlasím s tím, co už řekl p.Barka. Musí se tam umět najít. A i s tím, co říkáš i ty. Pořady jsou velmi nevyrovnané a různé kvality. Tedy od velmi silných po velmi slaboduché, řekněme. No a to je problém. Zbytečně to takto poškozují. Reforma měla smysl. Ale když Jaklice vystrčí růžky a prohlásí, že hudba na RŽ je fajn. A Duhan cudně sklopí zrak a zalaze jak zpráskaný pes. Tak je to o ničem. Tím je to pohřbeno a jen kosmetické úpravy aby se jako vlk nažral, ale koza zůstala celá. Myslím, že začíná být jasno. Nastartuje se show a šaškárna pro lid, ale dobrého se nevykoná nic. Tím je to vyřízené.

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .