Jak se mění hudba v rádiích? Mění se i nároky posluchače?

radiotv221Památníci 90. let si většinou stěžují na to, že současná rádia už nehrají takovou skvělou hudbu, jako tomu bylo v začátcích soukromého vysílání u nás. Že se z programu vytratila lehkost a spontánnost, kterou měla nahradit formátová čistota. Jenže, nezměnilo se jen formátování a přístup k hudební dramaturgii, změnil se i samotný hudební svět a mainstream.

Zlatá nostalgie…

Kdo si pamatuje rádia z 90. let, většinou na ně vzpomíná s pozitivní nostalgii. Znovuobjevená svoboda po pádu železné opony způsobila revoluci především v oblasti rádií. Postupně vzniklo několik desítek nezávislých stanic, které servírovaly posluchačům to, co vnímaly jako to nejlepší. Králem vysílání byl nejen moderátor ve studiu, který dával programu svou vlastní osobitost, ale i hudební dramaturg, jež vtlačil svůj vkus do celého vysílání.

Každý se ale držel jistých pocitů. Většinou vítězil přístup k posluchači ve smyslu „my víme, co chce poslouchat“, nebo „my si jej vychováme“. A průměrný posluchač většinou neměl kam uniknout protože většina stanic razila podobný subjektivní přístup. Zatímco většinový posluchač mohl být zmatený, ten menšinový měl alespoň v první polovině 90. let mnohem lepší subjektivní pocit z některých rádií, než má dnes.

evropa2_praha_old03Byla Evropa 2 v roce 1996 lepší nebo horší než je dnes?

Hudební dramaturg byl králem

Především, rádia tehdy opravdu hrála to, co hudební dramaturg uznal za vhodné. A v drtivé většině hrály všechny stanice téměř totožně. Pro každého i pro nikoho. V jednu chvíli jste mohli slyšet oldies, jindy speciál o rocku, nechybělo ani disco nebo rnb. Vše záviselo od toho, na co jste právě měli štěstí. Tehdy bylo jen minimum stanic, které se pokusily odlišit žánrově nebo alespoň částečně přizpůsobit jisté cílové skupině. Až postupem času se začaly některé stanice profesionalizovat a profilovat. Výsledkem je dnešní stav, kdy se většina regionálních a lokálních stanic zařadila do celorepublikových sítí s jasným vymezením cílových skupin.

Ale vraťme se přece jen ještě kousek zpátky. Pozitivní ohlasy na tehdejší svobodnou dobu nezávislých rozhlasových stanic pramení i z toho, že tehdy každé rádio mělo srovnatelnou kvalitu. Počínaje jednoduchostí jinglů a konče intuitivní hudební dramaturgii. Každé rádio sice hrálo stejně, ale ve skutečnosti jste měli dojem, že zní jinak. Když se vám jedno nelíbilo, mohli jste jednoduše přeladit a poslouchat něco jiného. Postupem času ale začaly vznikat právě zmíněné sítě rádií se stejným formátem, čímž se významně snížil počet domněle různých stanic.

Změnila se hudba, změnil se i přístup

Kromě přístupu k hudbě a formátování se ale změnila i hudba samotná. Hlavní proud posledního desetiletí lze jen stěží srovnávat s mainstreamem devadesátých let. Podívejme se jen na materiál, který k nám proudil ze severní Ameriky. Pamatujete si na doby, kdy i v českém éteru byly běžně slyšitelné skladby od Nirvany, The Cure, Stone Temple Pilots, Live nebo Soundgarden? Dnes je můžeme slyšet nanejvýš v alternativně laděných pořadech. Tehdy to ale byly hity na slavné MTV, a tomu se přizpůsoboval i zdejší rozhlasový trh.

Pochopitelně nešlo jen o alternativně znějící skladby. V tu samou dobu jsme z Ameriky poslouchali Mariah Carey, Whitney Houston nebo Boyz II Men. Ale nikomu nepřišlo tehdy divné, že podobný mix se může vyskytovat kdekoliv. K tomu ještě přičteme evropský mainstream v podobě různých dancefloorových seskupení. Rádia tehdy neměla jednoznačné formátování, a hrála v podstatě cokoliv, co mělo alespoň zdánlivý hitový potenciál.

Nirvana se před patnácti lety hrála téměř ve všech rádiích. Dnes je mainstream úplně jinde.

Rozdíl je i v v tehdejším mainstreamu

Dnešní mainstream je výrazně odlišný. V roce 1995 začala éra Backstreet Boys, o rok později éra Spice Girls, a hudební trh se výrazně proměnil. Nadějné projekty nahradily v jisté míře individuální tvořivost nebo spontánnost zajímavé kapely. V popředí současných hudebních projektů není jen samotný umělecký výkon, ale i pozlátko kolem – od bláznivé choreografie po další prvky. Komerční scéna se od 90. let výrazně změnila, a i kdyby se nezměnily poměry na českém rozhlasovém trhu, kouzlo doby před 15-20 lety bychom už určitě necítili.

Kouzlo tehdejší doby ale stejně nemohlo vydržet věčně. Provoz rádia se vyvíjel směrem od nadšení k byznysu. Postupný rozvoj mnoha regionálních stanic a stoupající konkurence měly logicky za následek, že český trh začal být přesycený, a téměř 70 nezávislých stanic se nemohlo na trhu samostatně uživit, zvláště když se výrazně neodlišovaly. Postupné zařazování do sítí, formátová stabilizace a jednoznačnější zacílení mělo přijít právě v posledním desetiletí. Dnes funguje na českém trhu několik hudebně čitelných sítí, které jsou složené z mnoha různých rádií, jež původně fungovala samostatně. Dnešní stanice jsou až na výjimky jednoznačně vyprofilované, a formátový výběr je v dnešní době rozhodně rozmanitější než kdy předtím. Změnila se hudba, změnil se i přístup. Nostalgičtí posluchači vzpomínají na krásné doby minulé, ale na ty by vzpomínaly tak jako tak – i kdyby se na českém trhu od 90. let nic moc nezměnilo.

Autor článku:

Komentáře (15)

  1. ONDREJ K

    NO JA SI MYSLIM ZE SE ZMENILO HODNE! A TO ZE KDYSI RADIA HRALA VICE SINGLU A NAVIC SE MODEROVALO I V NOCI A BYL VETSI KONTAKT A POSLUCHACEM A HLAVNE KDYZ NEKDO NECO CHTEL ZAHRAT TAK MU TO MODERATOR ZAHRAL A NE JAKO DNES ZE MU REKNE ZE TADY MA PRIPRAVENU TUTO VEC A ZE MUZE JEN PRIDAT VZKAZ KOMU ATD.

  2. Jose

    No s nostalgií rozhodně na nic nevzpomínám, není na co. Tato léta považuji za absolutní dobu temna a to naprosto nejhorší, co se kdy dělo. FM bylo terorizováno komoušema z Radia Contact Liberec, Euro K a jinými šmejdy a nedalo se z FM pustit nic, co by šlo vydržet poslouchat 3 minuty. Totální úpadek a vláda amatérských kočkopsů naprosto o ničem. Když bych tehdy nepoužíval analogový satelitní příjem, kde si bylo možno naladit Radio Caroline či European Klassik Rock a Rock Networks apod. stanice. Tak zapomenu v té době, co je rádio a co je rozhlas. Opravdová hrůza z které mi běhá mráz po zádech, ještě dnes, když si na tu šílenou dobu vzpomenu. Odpravdu hnus. Dnes je doba naprosto jiná a milionkrát lepší. Z FM naprosto normálně mohu každý den naladit a poslouchat BEAT. Občas, sice málokdy, ale někdy taky zahrají i něco slušnějšího na HEY. Pomocí ADSL2 pak si mohu pustit RADIO 1, ETHNO RADIO, OLDIES RADIO, ROCK MAX, HANÁ OLOMOUCKO SKY ROCK atd. naprosto dnes o něčem jiném. Konečně je možné poslouchat z rádia i hudbu a ne jenom stále dokola nějaké vrzání komunistů. Samozřejmě, nepopírám, že i v té době existovala jistá zajímavá rádia, třeba HÁDY atd. Ovšem byla mimo můj dosah a nebyla dostupná netem. Prostě strašlivá doba. Opravdu se osypu, když si vzpomenu na ten hnus, co se tady u nás v té době vysílalo na FM. Slovy tady u nás, myslím, to, co šlo chytit v mém konkrétním místě. Jedinou použitelnou stanicí byla VLTAVA. Jinak HNUS A HUMUS. FUJ. Opravdu jsem rád, že už je ta strašlivá doba pryč.

  3. valve

    To Jose:
    Vaše nálada je pravděpodobně dána poměry v místě bydliště (poslechu). Pro mne jsou 90. léta nostalgická, neboť v pražském regionu bylo několik stanic, které bohužel zanikly – např. Radio Limonádový Joe, Radio Vox (podle mne nejlepší rádio v Praze v té době, s kvalitní modulací) a třeba Radio Karolína.
    Naproti tomu se daly naladit i naprosté děsy (z hlediska technické kvality signálu), např. Radio Zlatá Praha – přebuzená modulace (někdy až o 3 dB nad jinými vysílači).
    Nad poznámkou „technická kvalita“ někdo možná mávne rukou – ale když si naladím něco na FM, očekávám, že mi to „bude hrát“ na „slušném“ zařízení s reproboxy 80 litrů a ne na rádiu kvality vietnmské tržnice.
    Technická kvalita českých rozhlasových stanic se vůbec nedá srovnat s tím, co je vysíláno např. z Německa nebo Rakouska (Radio Lausitz, Bayern 3, Blue Danube Radio) – už jenom proto, že oni používají kmitočtový zdvih 50 kHz místo u nás normalizovaných 75 kHz.
    Ale dosti techniky – možnost poslechu rádií přes internet mne nezajímá – v autě si je nenaladím, stejně tak, jako cokoliv satelitního, takže nostalgie zůstává.
    A ještě poznámku k vyjádřením jako: „FM bylo terorizováno komoušema z Radia Contact Liberec, Euro K a jinými šmejdy“ – slušný člověk obvykle používá jiný slovník; pánové, kteří „vládli“ a „vládnou“ éterem (nikoliv jen rádiovým) byli-li „šikovní“ za minulého režimu, tím více možností mají dnes, takže mnozí na svých pozicích zůstávají.

    1. Jose

      Tak jistě, že je to dáno lokalitou. Praha se vyjímala již tehdy a vyjímá se i dnes. Ale dnes je ten rozdíl podstatně menší, nežli tehdy. Nehledě na to, že je možné se pomocí netu dostat i na ta pražská rádia. Jinak se domnívám, že použité výrazy jsou zcela adekvátní a zcela na místě. Nešlo samozřejmě o žádné rozhlasové pracovníky, šlo o nějaké kašpárky z discoték pod taktovkou SSM a to, co se tam naučili, což znamená, nic. Tak tím potom otravovali. Opravdu hnusnější doba nebyla. To už paradoxně i za totality, dostal člověk tehdy z rozhlasového vysílání pod cenzurou a neustálou kontrolou, více kvalitní hudby, nežli, když po revoluci nastal boom těhle šášulů z discoték SSM, které asi naučili, co se poslouchá v Moskvě nebo, jak jim to vštípili ve Svazu/SSM/. Ale rozhodně to nemělo ani 1% z Bayern 3 nebo OE3 apod. Bylo to prostě hrůzné.

  4. Jaromír Merhaut

    V devadesátkách zdaleka nevysílali všichni stejně, to je zásadní neznalost, jen pár příkladů v dosahu mých doma/auto antén:
    – Kiss v Praze – golden oldies
    – Morava z Frýdku – metal
    – AZ Rádio – indie rock + později poprock pro dospělé
    – Publikum – poprock pro dospělé
    – Hády – alternativa a´la Radio 1
    – Kolej – výběrová hudba pro mladé studenty
    – FM rádio ze Slovenska
    – plus pár severomoravských pokusů o metal/rock rádio, názvy si momentálně nevybavuju

    1. Jose

      Jediná otázka. Jak dlouho, ten první a zatím nejlepší program, co kdy Kiss mělo, když bylo pouze na 98.1FM a ne nikde jinde, vydržel ? Bylo to půl roku nebo rok ???

      Co se dělo na Moravě opravdu nešlo chytit v Severních Čechách.

      Jistě, těch zajímavých pokusů bylo více, třeba Panag. I Černá hora původně hrála Indies, Underground a Blues. Ovšem i ona tehdy patřila mezi nezachytitelné stanice. Takže tehdy byla města, které se možná měla čím pochlubit a pak byla města, kde to byla taková deprese a takový odpad, že nebylo možné 10 let používat FM. A to je daný fakt.

  5. Barka

    No, já jsem měl dřív lepší výběr. Něco hráli i Slováci, měl jsem AZ, Hey-ostatně
    to bylo daleko nejlepší rockové rádio a Beat se mu nemůže rovnat, protože Beat je
    zavalený reklamou , ČH šla z Králíků či odkud, Forte-Trnava,Rebecca, Rock FM,
    Koliba, začátek Apolla, Krokodýl, rádia, která hrála lépe než nyní. Teď mám jenom
    Max. Celé FM je zavalené hnusem a můžu jen vzpomínat na Alfu a noční scénky.
    Jde to dolů. Beat nic nezachrání , protože je jen tam, kde to sype. Hey je podělané
    a už ho nechytím. Takže vzpomínání. Ještě jsem zapomněl na Čro, to není snad třeba
    rozvádět.

    1. Jose

      Tak někde to může být opačně. U nás to bylo tak, jak to bylo. Nebylo tu nikdy nic až před několika lety přišel Beat. A úplně nedávno se sloučilo Hey. Jinak nikdy nic. Dokonce ani ta Alfa nešla chytit a to to měla být údajně celoploška, ale dokryl to vlastně až Impuls. Ovšem ten se poslouchat nedá.

    2. Jose

      Tak Rebecu ani AZ Radio jsem pochopitelně chytit nemohl. Rock FM ano protože ten byl součástí Slovak Linku a šel poslouchat z Astry. Ovšem to jsme zase u toho, že tehdy pro mne bylo FM zhola nepoužitelné a bylo nutné používat satelitní příjem. V naší lokalitě. Ale nesouhlasím s porovnáním původního poctivého Hey a Beatu. Hey už bylo v pozdější době, ne úplném začátku toho temna, ale o dost později, dostupné netem a poslouchal jsem ho. Na Beat absolutně nemělo a to, co se týče odborných pořadů. Mělo je taky, ale ne tak kvalitní a takový počet jako Beat a od takových profíků, jako Beat. A to nikdy a ani náhodou. Srovnávat lze pouze běžné dejme tomu dopolení vysílání, kdy byli zcela na stejné úrovni, tedy podle mne, plus řekněme mohlo být přijemnější, že tam bylo méně reklamy, s tím lze souhlasit, ale nikdy neměli na Beat, profesionalitou jeho autorských odborných pořadů. To fakt ne.

  6. Barka

    Píšu o muzice a v té se Beatu vyrovnali. Jen jednou jsem si pustil album na Beatu a
    mezi skladbami pouštěli to svoje Beat, tak jsem to už nepouštěl a Beat je také jediné
    rádio , které mě nejvíce dovede vytočit. A to tím , že víc reklam a keců naprosto
    ničí moje uši a ráno a odpoledne to nejde dýl poslouchat. Něco jiného je to s
    moderátory a lidmi, kteří dělají pořady, tady nemá konkurenci. Sobota a neděle jsou
    v pořádku, ovšem na starý Hey v pracovní dobu nemají. Ale přiznávám ,že u mě je to také kus patriotismu k Moravě. Ale před Beatem smekám, úplně celkově je samozřejmě
    jedničkou i pro mne. Ještě k těm datumům, AZetko se rozjíždělo dost dlouho, někdy
    trochu ujeli , ale potom už samozřejmě poprock nehráli. No , když už blbnu, tak ti
    napíšu , co poslouchám. Včera a dnes jsem si pustil Wave , ale co z toho leze , tak
    za hodinu bych visel na stromě. Tohle pro mne není , tobě se to líbí, tak co teď?

    1. Jose

      Tak já jsem zrovna zvažoval, která rádia u nás mají nejlepší autorské pořady, kde se člověk něco fakt dozví a vyšel mi Beat a Wave a Radio 1. Pak už asi nikdo nic solidního nemá. Když tedy ještě pominu ČRo, jenže tam je to nesmyslně poházené po všelijakých stanicích a rozdrobené na půlhodiny, takže nemá moc smyslu to stále nahánět a hledat. Jinak souhlasím, že ta reklama u toho půlnočního alba to je dost nepřijemné. Ale já jsem asi celkově k těm reklamám tolerantnější. Vzpomínám si, jak jsem na Rock TV z balíku Sky Italia sledoval koncert Dead Kennedys.Tedy jeho záznam. Ta televize je placená, drahá jako prase. Přesto, co třetí písnička záznam přerušili a odvysílali reklamu. Přesto jsem tím byl uchvácený, protože jsem měl možnost Dead Kennedys vidět v pohybu na podiu a jak to celé vypadalo. Takže, jako já vím, že tam je hodně reklamy, když to všichni říkají. Ale mně to fakt zásadně nevadí. Možná je to tím, že jsem prostě poslouchal B3 a OE3 a ta reklama tam byla taky a jsem na ní zvyklý. Naopak naučil jsem se jí využívat, jdu si zakouřit, udělat čaj, vyvenčit psa atd. A už jsem si na to přerušování zvykl. Je reklama, vím, co mám dělat, odpoutat a vyřešit, cosi jiného a vrátit se, až reklama zmlkne. V podstatě jich moc neslyším ani nevidím. Když na to přijde.

    2. Barka

      Šťastný člověče. Tak to já nesnáším a také film bych už bez rekordéru neshlédnul.
      Já jsem se nadávno ptal , co říkáš na Aligátora. Tam reklamy prakticky nejsou a
      moderátor je pravděpodobně pořád v hospodě. Asi kvůli prachům ,jen hrají nebo si
      chtějí udělat reklamu hudbou. Nevím, ale je to povedené. Ale beatovské pořady jsou
      opravdu perfektní a lidé kolem taky. To je fakt radost sjet do křesla. No a reklamy
      mě nevadily u filmu, když jsem ještě hulil. Kolik reklam , tolik hřebíků.

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .