Do netradičního prostředí vás zavede Hopsavá pohádka Českého rozhlasu

det_cro_olomoucREPORTÁŽ – Že se pohádky musí nutně odehrávat na hradech a hlavními postavami musí být princezny a králové? O tom, že poutavé pohádkové příhody lze vyprávět i v nečekaných prostředích a přitom zachovat poučnost a poutavost příběhu, vás přesvědčí původní rozhlasová „Hopsavá pohádka“ z pera autorky Andrey Hanáčkové v režii Michala Bureše. Dnešní reportáž vás vezme přímo do míst, kde novinka vznikala.

Zveme vás do zákulisí natáčení Hopsavé pohádky, jejíž autorkou je Andrea Hanáčková. Natáčení probíhalo na začátku února 2012 v Českém rozhlase Olomouc. Pod režijním dohledem Michala Bureše vznikla ve Slovesné redakci původní rozhlasová pohádka, nechybí zde dějové zvraty, nečekané příhody a láska. Premiéru naladíte 1. července 2012 ve 13.00 na ČRo 2 – Praha a také přímo na vlnách ČRo Olomouc.

Aktéři Hopsavé pohádky v rozličných prostředích

Natáčení se začíná v pátek 3. února odpoledne. Do studia olomouckého rozhlasu se sjíždí herci, kteří přispějí svým uměním k oživení postav. O čem Hopsavá pohádka vypráví? Dva hlavní hrdinové budou muset během 57 minut projít mnohými úskalími, během putování narazí na řadu rozličných tvorů – švábů, veverčáka, roupy a mnohé další. Nebudeme v tuto chvíli prozrazovat více, neboť vás nechceme připravit o mnohá překvapení.

EXKLUZIVNĚ: Jak se točí detektivka aneb Pohled do zákulisí Českého rozhlasu

Krátce po třetí hodině odpolední se ve Studiu 1 Českého rozhlasu Olomouc objevují aktéři úvodní scény. Přichází Luděk Eliáš, jehož postava starého pana Maláška je majitelem roztomilého psa Bena. Čtyřnohý mazlíček se ihned stává miláčkem všech členů realizačního týmu, se všemi se musí přivítat. Je to ale profesionál stejně jako všichni ostatní a „na první dobrou“ předvede výkon hodný mistra. Na mikrofon štěká přesně tak, jak se od něj čeká. Na scéně se záhy objevuje i Tereza Sudolská, malá Alenka, která s Benem chodí na procházky.

FOTOREPORTÁŽ: Den otevřených dveří ČRo Olomouc se opět setkal se značným ohlasem

To už se ale dostáváme do druhého obrazu Hopsavé pohádky. Hlavní aktérkou je Hopsalka (Tereza Richtrová), ta se probouzí za zvuku budíčku. V pokoji se starým pánem posléze luští křížovku. Celým příběhem se jako červená nit prolínají rytmické písničky, v nichž dominují hry se slovy. Ty ocení nejen děti, ale i ti „odrostlejší“. Snad neprozradíme mnoho, když povíme, že se k Hopsalce později přidá i Tristan (Josef Pejchal).

det_studio

Studio 1 ČRo Olomouc, právě zde se konají poslechové večery a pravidelné koncerty. Zdroj: Archiv ČRo Olomouc

Zlý veverčák „nejskvělejší Plšák“

Během natáčení mám možnost popovídat si i s několika hvězdami dnešního dne. Simona Peková se zhostila postavy veverčáka. O přestávce si společně povídáme například o jejím vztahu k divadlu a rozhlasu. Simona Peková je velmi šarmantní, charizmatická žena s nesmírně pozitivní energií. Absolventka herectví na JAMU sice pochází z Třebíče, hrála však devět let v Městském divadle v Brně, později účinkovala v Divadle Husa na provázku. Až v roce 2007 zakotvila v HaDivadle. Děkuji Vám, paní Peková, za možnost vést nesmírně obohacující konverzaci.

O tom, že rozhlas je srdeční záležitostí paní Simony Pekové, nemůže být pochyb. Zdůrazňuje, že práci s hlasem v rozhlasu považuje za veliké umění. Určitě je třeba jí dát za pravdu, vždyť za mikrofonem lze pracovat „jenom“ s hlasem, o to více emocí musí k cílovému posluchači proniknout ústy herců. Nikoli mimikou v obličeji či jinými gesty. Rozhlas milovala již od malička, do jisté míry intimní médium má své velké kouzlo.

ROZHOVOR: M.Bureš: Digitální technika v rozhlase usnadňuje práci, samotnou tvorbu za vás neudělá

Českým rozhlasem Olomouc a konkrétně i režisérem Michalem Burešem spolupracovala už na několika společných projektech. Jen namátkou zmiňme pětidílnou četbu ze vzpomínek Marilyn Monroe, historickou mikrohru Oldřicha Daňka ze série „Nedávno“ a mnohé povídky a dramatizace. Herečka předvedla své bravurní umění i v rozhlasové úpravě historického románu Písečná kosa (Vladimír Körner) v režii Miroslava Buriánka nebo při nahrávání memoárů Adiny Mandlové s názvem „Dneska už se tomu směju“ pod režijní taktovkou mladého režiséra Jakuba Vítka.

Simonu Pekovou uslyšíte v první červencový den v roli veverčáka. Ale nebude to veverčák jen tak ledajaký. Leccos napoví už její první slova na scéně: „Ať žije velký šéf, co chlupatá má věšák. Ať žije velký šéf, nejskvělejší Plšák!„.

simonapekovaSimona Peková, brněnská herečka, ztvární roli veverky Plšáka. Zdroj: Týdeník Rozhlas, autor David Novotný

Není malých rolí…

Může se to zdát jako fráze, ale o tom, že „není malých rolí“ se budete moci přesvědčit i vy sami. O jeden příklad se postará třeba další výrazný herecký profesionál Zdeněk Junák. Role švába možná není na první pohled velká co se týče rozsahu textu. Přesto svým hereckým umem dokáže oslnit. Pokud si myslíte, že role švába je spíše záporná, můžete se mýlit. Není úplně kladným charakterem, je ale rozhodně jednou z nejzajímavějších postav. Místy poněkud sarkastický a snad i cynický tón v hlase Zdeňka Junáka nenechá na tuto postavu zapomenout.

REPORTÁŽ: Pohled do zákulisí – působivý Poslechový večer ČRo Olomouc

A co teprve švábí telegraf, rytmická voicebandová říkanka „Švábí šváb telegraf, šašek šourá šál, šnek si suší šrám...“ neskutečně pobavila všechny přítomné. Na scénu se dostane díky hlasu Josefa Bartoně také netopýr František. Je-li řeč o blechách, možná vás napadne, zda uvidíme (v tomto případě tedy spíše uslyšíme) bleší cirkus. Pokud ano, kdo budou jeho diváci? Vězte, že i do cirkusu se podíváme. A ani zde nebude o zábavu nouze.

dod_velkarezieVelká režie ČRo Olomouc, autor: Martin Petera

Když se natáčení chýlí ke konci

Dá se říct, že Hopsavá pohádka je svým způsobem netradiční, určitě však originální. Původní rozhlasová hra má ambice zaujmout všechny posluchače napříč věkovými kategoriemi. V pátek, kdy se natáčení účastním, probíhají práce až do pozdních večerních hodin. Únava není na přítomných znát. Jak půvabná Hopsalka v podání Terezy Richtrové, tak i sličný Tristan v podání Josefa Pejchala svádí lítý boj se svým osudem i v dalších dnech. Samozřejmě, že též po skončení natáčení práce na vzniku pokračují. Je třeba provést střih, vytvořit zvukový design inscenace a vše zkompletovat.

Sluší se ještě uvést, kdo se na tvorbě podílel. Natáčení asistovala Jindřiška Zornová. Hudbu složil Richard Mlynář. Dramaturgicky se na Hopsavé pohádce podílela Václava Ledvinková. Záznam a střih probíhal pod vedením Zdeňka Prchlíka. Vše se událo pod vedením zvukového mistra Zdeňka Slavotínka a režiséra Michal Bureše. V neposlední řadě tímto skládám hold všem hercům, kteří svým postavám vdechli život. Děkuji za pozvání a možnost zúčastnit se realizace.

Jak se tvůrcům jejich dílo podařilo, se můžete sami přesvědčit už 1. července ve 13.00 na ČRo 2 – Praha a na vlnách Českého rozhlasu Olomouc.

Autor článku je redaktorem internetové verze magazínu Marketing&Media.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .