Kolik televizních sezon má jeden rok?

prima_novezpravyTelevizní vysílání se u nás v posledních letech ničím neliší od zažitých tradic. Kromě silné podzimní sezony přinášejí naše stanice i vánoční sezonu. Nižší investice směřují do jarní části, a úplně opomíjené je léto, kde se vysílají jen reprízy případně „béčkové“ akvizice. Narušit tuto tradici se snaží televize Prima, která i v létě přináší silné tituly. Její postup je logický, ale z hlediska efektivnosti rozporuplný.

Léto jako investice do image

Televize Prima letos přinesla řadu letních změn. Spustila novou podobu hlavních zpráv z rekonstruovaného zpravodajského studia, přinesla formát VIP zprávy s denní porci bulvárních zpráv ze světa celebrit. Posílila svůj access prime, což je podvečerní programový náběh do hlavního vysílacího času, a zlepšila vlastní prezentaci na obrazovce.

Všechny tyto změny mají za cíl posílit image televize v očích diváků, a využít hluchého období k posílení pozice na trhu. Jenže podobně se o to Prima pokoušela již v předchozích letech, a pokaždé se na podzim znovu zařadila na Novu.

Nova šetří, zařazuje i fotbal

Zcela běžný přístup je vidět na Nově. Pro ni je léto skutečně oddechovým obdobím, do kterého výrazněji neinvestuje. Reklamní příjmy jsou omezené, a tak není třeba mrhat programovým potenciálem. Poměrně překvapivě zařadila Nova do letního schématu fotbalovou Gambrinus ligu. Jenže i tento krok je jen dočasný. Fotbalové přenosy se budou vysílat jen do 10. září, odkdy je převezme placený kanál Nova sport. I to dokazuje, že Nova nechce riskovat. Nemůže si totiž dovolit, aby ji fotbalová liga snižovala průměrnou denní sledovanost v hlavní podzimní sezoně.

Je trochu překvapivé, že se do boje o fotbal nezapojila i Prima. Ta donedávna vysílala přenosy anglické Premier League na svém druhém programu. Po vypršení vysílacích práv ale nemá náhradu. Fotbal přitom ani jedna z českých televizí nevysílá exkluzivně, a tak by investice do podobného produktu mohla být pro Primu přínosem. Uvidíme, možná se pokusí za dva roky, až bude situace na trhu příznivější.

Nyní se spíš zdá, že všechny české televize mají v jednom roku jen dvě hlavní sezony – podzimní, a vánoční. Prima se pokouší vytvořit silné období i z léta, počíná si však rozpačitě. A pokud se zvýšené investice v létě nepromítnou do lepší pozice na podzim, je celkem možné, že tohle bude poslední nadprůměrné léto v režii naši komerční dvojky.

Autor článku:

Komentáře (4)

  1. Maxx

    Tak trochu nesouhlasím, naopak si myslím, že Prima umí každý rok se svým premiérovým létem zabodovat. V roce 2005 začali už v srpnu s VV a pak Prima byla jedničkou na trhu až do Vánoc. V dalších letech nasazovala na zkoušku přes léto další premiérové pořady a třeba velmi dobře z toho vyšlo Hádej, kdo jsem. A nesouhlasím s autorem článku, že pokusy Primy o silné období léta vypadá pro Primu zase rozpačitě. Vždyť Prima teď má nejvyšší týdenní podíl na sledovanosti od začátku letošního roku, je opravdu o desetinky za ČT a oproti tomu Nova je na svém minimu. Může za to především nová podoba zpravodajství, která se po vizuální stránce mimořádně povedla a Prima u nás jako jediná nabízí konečně moderní grafiku a znělky zpráv (dělali je Slováci a ty jsou opravdu na grafiku mnohem větší machři než my, viz vizuály Markízy a JOJ, konečně aspoň Prima u nás pochopila, že nechat si dělat grafiku od českých společností je sebevražda, proto podobu self proma udělali Francouzi a zprávy Slováci). No a se zpravodajstvím hlavně souvisí perfektní odskok od Událostí na ČT, kdy Prima nabírá v sharu skoro 40% a ČT 25%. A především od podzimu poběží na Primě a JOJ originální Got Talent, zatímco Nova s Markízou nabízejí kopii Talentmánie, která zatím budí rozpačité pocity a schytává jednu kritiku za druhou. Takže v tomto případě věřím, že to české a slovenské komerční dvojky znovu nandají lídrům na trhu, jako v roce 2005 s VyVolenými. Je pravda, že někdy premiérová léta Primě nevyšla – Bar, Vylomeniny… Na druhou stranu, kdy jindy otestovat nové formáty, než v neškodném léta. Myslím si tak, že Prima umí s létem investovat velmi dobře.

    1. juko

      Já s vámi v podstatě souhlasím, jen je otázkou, zda lepší podíly v létě stojí za zvýšené investice. Protože na podzim může být vše při starém. Může, ale nemusí. Pravdou ale je, že s výjimkou VyVolených I. vždycky bylo…

    2. Zdeněk K.

      Plnně souhlasím s komentářem. Slováci jsou opravdu machři na grafiku a grafika zpráv se mi opravdu líbila. Ale občas na těch slovenských vizuálech je vidět kopírování, nebo alespoň inspirace (Jarní image Markízy vs. vizuál Eurovision Song Contest 2008 z Bělehradu) ale to nic neubírá na marovosti. Proto si myslím, kdyby si české televize přetáhli pár zručných slovenských grafiků, nic by se nestalo. Jen bych uvítal, když by TV Prima měla vizuál stejně tak dynamický jako zpravodajský, tyto větrníčky jsou lehce psychodelické :D :)

  2. Maxx

    Juko: Myslím si, že i s těmi investicemi se jim to vyplatí, poněvadž Prima neinvestuje do léta kvůli vysoké sledovanosti přes prázdniny, ale proto aby otestovala nové formáty pro podzim. Zprávy se budou takto vysílat několik let a nasazení v létě je dobrým krokem k tomu, aby se do podzimu vychytaly mouchy a slabá místa. Myslím si, že na léto Prima v případě testování pořadů natočí pár zkušebních dílů a podle výsledků sledovanosti se rozhodne pokračovat nebo je zrušit. Což je podle mě lepší, než natočit 16 dílů nového pořadu pro podzimní sezónu a pak ho kvůli nezájmu přesunout někde k půlnoci. Máte pravdu, má to své plusy a mínusy a někdy ty investice nevyjdou, nemáte ale podle mě pravdu v tom, že Primě jde premiérovými pořady v letní sezóně jen o to, aby měla přes letní prázdniny vyšší podíly. Já to osobně cítím jako zkušební a testovací období pro podzim.

    Zdeněk K.: Prima se asi rozhodla jít cestou takových pohodových znělek na reklamy. Od doby, co si s vizuálem Primy pohráli Francouzi, je po grafické stránce vše OK, ale je pravda, že trochu dynamiky by to chtělo. Chápu jejich záměr dělat vše v takovém volném tempu, aby měli diváci u TV pohodu. Ale pokud chtějí cílit na mladší publikum, tak by to měli trochu rozpohybovat, protože mladým je jedno, jestli má Prima kvalitní promo po grafické stránce, je zajímá, jestli to má šťávu. Myslím, že s příchodem Talentu a spoluprací s JOJ se dočkáme něčeho živelnějšího!

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .