Jak zpoplatnit odborný web a neodlákat čtenáře?

net-notebook-prace-ilustOdborný portál Psychologie.cz se před měsícem pustil do zajímavého experimentu. Zavedl zpoplatnění přídavného obsahu, ale přitom ponechal stejný rozsah volně přístupných článků. I když cena za roční předplatné byla stanovena poměrně vysoko, nad 1200 Kč ročně, tvůrci portálu i tak utržili 180 tisíc korun za jeden měsíc. Server RadioTV.cz zjišťoval, zda se některý další portál může vydat podobnou cestou.

Přidaná hodnota, jejíž náklady nepřevýší výnosy

Zpoplatnění obsahu představuje pro každý web riziko. Pokud provozujete zpravodajský portál s přidanou hodnotou, je zde vždy šance, že si vaši čtenáři najdou své místo u neplacené konkurence. Pokud ale ke zpoplatnění přistoupí odborný magazín s určitou tradicí, jeho šance uspět je mnohem vyšší. Důležité přitom je, abyste si udrželi dosavadní publikum.

Portál Psychologie.cz zvolil zajímavou metodu zpoplatnění. Nezpoplatnil totiž existující obsah, ale pro předplatitele začal produkovat úplně nové články a analýzy. Zachoval tak stejný rozsah volných článků, ale pro předplatitele nabízel „něco navíc“. Příjmy z předplatného ve výši 180-tisíc korun tedy můžeme považovat za úspěch. Důležitější ale bude, zda dokáže portál časem přilákat i nové předplatitele, a zda náklady na výrobu prémiového obsahu nebudou vyšší než příjmy.

Motejlek.com zpoplatnil a uspěl, jde ale o výjimku

Také nás zajímalo, zda o podobném modelu zpoplatnění uvažují i jiné tuzemské weby. Ponechme teď stranou projekty, jež jsou součástí velkých vydavatelství. Na českém a slovenském trhu totiž existují i menší weby a blogy, které mají zajímavý potenciál. Snad nejznámějším představitelem podobného typu je ekonomický portál Motejlek.com novináře Miroslava Motejlka. Ten jako první u nás úspěšně zpoplatnil obsah a významně prosperuje, i když roční předplatné vyjde na 10 tisíc korun. Na tomto místě je ale potřeba zdůraznit, že podobný úspěch je na zdejším trhu výjimkou.

Miroslav Motejlek totiž těží z toho, že jeho informace si předplácejí významní podnikatelé, finančníci nebo různé instituce. Články na webu jsou přitom informačně výživné, ale na druhou stranu i rychlé a strohé. Navíc bez jakékoliv grafiky nebo ilustračních fotografií. S tím autor jednoduše „neztrácí čas“. Plusem produktu je pro mnohé předplatitele tak i svérázná osobnost a styl Miroslava Motejlka. Je tedy otázkou, zda by někdo jiný mohl zopakovat podobný úspěch na stejném principu.

Další one-man projekty nezpoplatňují. Zatím.

Odborný web o jednom člověku spustil loni i odborník na média a showbyznys Aleš Borovan. Ten na stránkách Borovan.cz přináší denně informace ekonomického charakteru ze světa médií. Už při spuštění webu zvažoval zavedení prémiové zpoplatněné sekce. Zatím sice nabízí veškerý obsah bezplatně, ale myšlenku zpoplatnění nezavrhl. „Samozřemě o tom stále uvažuju. Pro weby mého typu, postavené na prémiovém obsahu, je to jedna z logických cest,“ říká Aleš Borovan.

Slovenská novinářka Miroslava Kernová, která provozuje blog Omédiách.com, naopak o zpoplatnění neuvažuje.  Zatím vydává svůj web jen díky příjmům z kontextové reklamy a sponzoringu. Web sice obsahuje reklamní odkazy sítě inClick, ale na přidruženém blogu u deníku SME je partnerem projektu i Slovenská sporiteľňa. „Při webech, které mají redakční tým, si v současné situaci dovedu představit, že hledají různé cesty jak přežít a pouštějí se do přidružených aktivit, například do pořádání konferencí. Já nejsem v podobné situaci. Díky neustále rostoucí návštěvnosti nevidím důvod, abych odháněla čtenáře Pianem (platformou pro zpoplatnění obsahu – pozn. red),“ uvedla Miroslava Kernová.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .