Malý lexikon rozhlasových formátů

radiotv22Výrazy jako Hot AC, Gold AC nebo CHR se v rozhlasové problematice objevují poměrně často, ale jen málokdo ví, co si pod nimi představit. Na základě četných žádostí vás čtenářů dnes přinášíme orientační představení jednotlivých formátů. Tento přehled si neklade za cíl být podrobnou kuchařkou pro profesionály, ale přiblížit základní rozhlasové pojmy zájemcům z řad laické veřejnosti.

Ovšem nejprve je třeba zdůraznit některá fakta. Formát rádia je věc značně proměnlivá. Rozhlasová a hudební scéna se stále vyvíjí a to, co bylo včera Hot AC, je dnes Soft AC a zítra může být Oldies. Hranice mezi jednotlivými formáty jsou velmi nezřetelné a o žádném rádiu nelze říct, že jeho vysílání trvale zapadá přesně do určitého formátu. Vše, co v éteru zní, je jakýmsi mixem a dodržet přesná pravidla formátu nelze už jen z toho důvodu, že taková pravidla nejsou. Pokud jsou tedy v následujícím přehledu uvádeni u každého formátu reprezentanti, znamená to, že tato rádia (navíc podle subjektivních názorů) k tomuto formátu inklinují.

Dále je třeba připomenout, že většina uvedených formátů není na české rozhlasové scéně vůbec zastoupena a v jejich reálných podobách je najdeme na vyspělých rozhlasových trzích, tedy v Německu, Anglii nebo ve Spojených státech. Česká rádia jsou díky slabému trhu a velkému množství provozovatelů silně uniformní a pro pojmenování jejich formátů ani následující přehled nepotřebujeme. Zjednodušeně lze říct, že se naše rádia dělí na mladá (různé druhy AC pro cílovou skupinu 15 – 45 let) a stará (Soft Rock, Oldies, Melodie, Country pro cílovou skupinu 30 – 60 let).

Obecné hudební formáty

  • AC – Adult Contemporary

    Cílová skupina: 25 – 50 let

    Reprezentanti: Radio Orion, Radio Faktor, Radio FM Plus

    Nejmasovější nenáročný formát založený na popové muzice s výjimečnými přesahy do softrocku nebo velmi lehké taneční hudby. Středně široký playlist postavený na největších hitech posledních deseti až dvaceti let, nové hity jsou zařazovány opatrně s několikatýdenním zpožděním proti rádiím CHR. AC formát se svými odnožemi oslovuje široké vrstvy posluchačů a díky tomu se v průzkumech poslechovosti obvykle vyskytuje na nejvyšších příčkách.

    • Hot AC

      Cílová skupina: 18 – 40 let

      Reprezentanti: Zlatá Praha, Kiss Hády, North Music

      „Žhavá“ odrůda formátu AC má větší zastoupení nejnovějších hitů a zařazuje je do playlistu dříve než čistá AC rádia. Tento formát se v Česku vyskytuje nejčastěji a hrají jej i rádia, která se nesprávně označují CHR.

    • Soft AC

      Cílová skupina: 25 – 55 let

      Reprezentanti: Radio Impuls, Radio Profil

      Odlehčený AC formát sahá častějí do osvědčených hitů a v zařazování novinek je ještě opatrnější než klasický AC.

    • Oldies AC/Gold AC

      Cílová skupina: 30 – 60 let

      Reprezentanti: Kiss 98fm

      Jde o formát kombinující AC s Oldies, ve vysílání se nové hity objevují výjimečně a s velkým zpožděním, hudební archiv obsahuje písně posledních čtyřiceti let, obvyklé je pomalejší tempo. Je orientován na nejstarší část AC publika.

    • Euro AC

      Cílová skupina: 20 – 45 let

      Reprezentanti: Radio Expres

      Poněkud alternativnější AC formát se širším hudebním záběrem, který „v mezích zákona“ přináší méně známou muziku a vyhýbá se největším komerčním hitům. Kromě anglické muziky má větší zastoupení také německá, francouzská, italská a španělská hudba. Oslovuje náročnější posluchače, kteří mají zajem o mírnou alternativu.

  • CHR – Contemporary Hits Radio

    Cílová skupina: 14 – 24

    Reprezentanti: Hitradio FFH

    Agresivní hudební formát založený na aktuálních hitparádových hitech. Playlist je velmi úzký a rotace vysoké, extrémně může jít až o 50-80 současných hitů rotujících 6-8 krát denně. Skladby vydrží v playlistu obvykle 3-6 měsíců, jen výjimečně déle. V Česku dosud takto formátované rádio neexistuje, hlavním důvodem je absence oficiální české hitparády. Úspěchy slaví v zemích se silným rozhlasovým trhem.

    • EHR – European Hits Radio

      Cílová skupina: 18 – 29 let

      Reprezentanti: rádia sítě Energy

      Méně agresivní forma CHR obsahuje současné pop/rock hity převážně evropské produkce.

    • Dance CHR

      Cílová skupina: 14 – 24 let

      Reprezentanti: Hitradio N1 Nürnberg

      Specializace na diskotékovou a klubovou taneční scénu.

    • Rock CHR

      Cílová skupina: 14 – 24 let

      Reprezentanti: Radio Gong Nürnberg

      Odrůda CHR postavená na aktuálních rockových singlech.

  • Oldies

    Cílová skupina: 30 – 60 let

    Reprezentanti: Radio Šumava, Radio Gold

    Oldies rádia hrají převážně pop/rock muziku 60. a 70. let s přesahem do let 80. a 90. Nejnovější hity do tohoto formátu nepatří.

  • Melodie/Schlager

    Cílová skupina: 30 – 60 let

    Reprezentanti: Radio Blaník, Radio Čas, Radio Apollo

    Tomuto německému formátu se nejvíce přibližuje u nás veleúspěšný formát Radia Blaník. Jde o mix Soft AC a Oldies s výrazným podílem domácí tvorby od šedesátých let po dnešek. Díky silným retro náladám v české společnosti slaví momentálně velké úspěchy.

  • UC – Urban Contemporary

    Cílová skupina: 18 – 35 let

    Reprezentanti: Radio 1

    Alternativní hudební formát pro mladou a „nespokojenou“ městskou populaci, široký playlist obsahuje vše od „nekomerčního“ poprocku přes jazz, ethno až po house. Obvyklé jsou remixované verze známých hitů a skladby s dlouhou stopáží. Charakteriským jevem je nekonformní projev moderátorů.

Žánrově vyhraněné hudební formáty

  • Classic Rock

    Cílová skupina: 30 – 55 let

    Reprezentanti: Radio Beat

    V zahraničí kdysi velmi úspěšný formát u cílové skupiny 20-40 let, dnes boduje zejména u čtyřicátníků, kteří vyrůstali ve zlaté éře rockové hudby.

  • Soft Rock

    Cílová skupina: 25 – 60 let

    Reprezentanti: Radio Olympic

    Tento širší rockový formát se svým pomalejším tempem snaží oslovit i posluchače, kteří nejsou ortodoxními rockery, ale tento hudební styl je jim blízký. Hudba je postavena na největších rockových hitech historie, které často hrají i AC rádia.

  • AOR – Album Oriented Rock

    Cílová skupina: 19 – 34 let

    Reprezentanti: bývalé Radio Hády

    Alternativní rockový formát postavený na méně známých a netypických písních. Neorientuje se na singly, ale prioritu mají ostatní zajímavé skladby z rockových alb. V podobném duchu hrají často malá studentská rádia, na poli komerčních stanic se AOR objevoval v první podobě devadesátých let v podání Radia Hády nebo Radia Attack.

  • Classic

    Cílová skupina: 30 – 60 let

    Reprezentanti: Radio Classic, ČRo 3 – Vltava

    Formát postavený na klasické hudbě, bývá někdy kombinován s náročnější muzikou jiných žánrů, např. s Jazzem. Oslovuje velmi úzkou skupinu obyvatelstva.

  • Classic Country

    Cílová skupina: 25 – 60 let

    Reprezentanti: Country Radio, Radio Karolína, Eldorádio

    Typický Classic Country formát se vyskytuje hlavně USA, kde má dlouholetou tradici. České country stanice do něj namíchaly část oldies muziky a okořenily výrazným podílem domácí folkové produkce, která je charakteristická pro naši „čundráckou“ populaci.

Formáty mluveného slova

  • Allnews a News/Talk

    Cílová skupina: 25 – 55 let

    Reprezentanti: BBC World Service, ČRo 6 – RSE

    Tyto formáty jsou založeny na mluveném slovu a hudební prvky používají obvykle pouze jako předěly nebo jingly.
    Allnews je čistě zpravodajský, News/talk kombinuje zpravodajské bloky v nejatraktivnějších vysílacích časech s diskuzemi a talk show v časech ostatních.

Smíšené formáty

  • Variety

    Cílová skupina: 25 – 60 let

    Reprezentanti: ČRo 2 – Praha

    Všeobecný formát založený na blokovém programování, hudební bloky střídají bloky zábavné, diskusní pořady, talk show nebo publicistika. Někdy se o něm mluví jako o rodinném rádiu, svého času se mu blížila Frekvence 1.

  • Full Service

    Cílová skupina: 30 – 60 let

    Reprezentanti: ČRo 1 – Radiožurnál

    Rádia poskytující kompletní servis, tedy hudbu, zpravodajství, publicistiku a zábavu. Největší důraz je ovšem kladen na informační složku. Podle podílu zastoupení jednotlivých prvků můžou rádia inklinovat na jedné straně k některému z hudebních formátů (nejčastěji AC) nebo na druhé straně až k News/Talk formátu.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .
Štítky: