Původní televizní detektivka vstala z popela

radiotv-archiv23RECENZE – Začátek letošní televizní sezóny je ostře nabitý původní dramatickou tvorbou. Staré seriály jsou nastavovány novými příběhy, ale hlavně se v televizním programu objevilo překvapivě velké množství nových seriálů a sérií. Nejodvážněji v tomto směru bují TV Nova, která si pro diváky připravila hned tři nové počiny – Kriminálku Anděl, Soukromé pasti a Comeback. Česká televize zase nabízí projekt městských legend Černá sanitka. Rozhodli jsme se, že na stránkách RadioTV.cz pro vás připravíme sérii recenzí těchto nových kousků. Dnes začínáme s Kriminálkou Anděl.

Kriminálku Anděl pro TV Nova připravuje slovenská produkční společnost DNA, která v tomto případě vychází z obdobného formátu vyrobeného pro TV Markíza, Mesto tieňov. V našich podmínkách jde – z hlediska realizačního týmu – o slovensko-český projekt. Kriminálka Anděl má celkem 13 uzavřených epizod, které TV Nova vysílá v premiéře vždy v pondělí od 20:00. Tato recenze se týká třetího dílu s názvem Chladnokrevně.
Překvapivě střízlivá stylizace
Když jsem v dubnu psal o tom, že Nova chystá detektivní seriál Kriminálka Anděl, neskrýval jsem své obavy. Nova totiž o stylu chystaného seriálu informovala jako o  „moderním a překvapivém“. Praha v něm měla být představena jako těkavé, rychlé a temné město, v jehož záhybech se odehrávají věci, které obvykle přehlížíme. Pod tíhou těchto slov jsem tušil plytký příběh, jež bude uměle naroubován na hi-tech formu, kdy budu zahlcenou takovým množstvím různých digitálních triků a efektů, až se v něm utopí jakákoliv snaha o detektivku.
O to příjemněji jsem byl v pondělí překvapen. Praha naštěstí v seriálu nehraje žádnou roli. Příběhy by mohly být přemístěny do kteréhokoliv většího města a nic by se nestalo. Samozřejmě, že se objevují záběry různě digitálně upravené a zrychlené, ty však mají úlohu interpunkce. Přestože nepůsobí laciným dojmem, je jich na můj vkus až moc. Stejně se stavím i k flashbackům a sekvencím, kde je v rychlosti ukázáno nějaké odborné (většinou lékařské) zkoumání. To je z modernosti a překvapivosti vše. O nějaké těkavosti, rychlosti a temnotě tedy nelze moc mluvit.
Má největší výhrada směřuje ke střihu, jímž se tvůrci nejspíš snaží ukázat onu rychlost. Montáž je příliš divoká a někdy působí jako bujarý videoklip. Je to škoda zejména ke kvalitě herců, jež je patrná. Nebylo by na škodu – zejména v dialogových scénách – rozestavit více kamer a nechat herce hrát. Vím, že je to poněkud staromódní, ale když se to vydaří, je na co koukat.

Příběh na prvním místě
V detektivce je na prvním místě vždy příběh a Chladnokrevně je hlavně o zajímavém a dobře napsaném příběhu, který má spád, svou logiku i pointu. Petr Hudský (spoluscénárista seriálu Místo v životě), Stano Dančiak ml., Roman Olekšák (mimo jiné divadelní hra Smajlíci), Zuzana Križková, Juraj Rayman (jeden ze scénáristů seriálu Medzi nami) a David Musil odvedli jako scénáristé poctivý kus práce. Děj sice není příliš komplikovaný, zločinec v Chladnokrevně byl znám relativně brzy, ale velmi dobře byla vykreslena trnitá cesta k jeho odhalení. Chvílemi byla dobře cítit bezradnost situace, kdy měl pachatel navrch a kriminalisté urputně hledali skulinku, jak k němu proniknout. Tíživě působil i vedlejší motiv, v němž psycholožka Jana Chládková (Helena Dvořáková) jen náznakem poukazovala na nepříjemné tajemství ze své minulosti.
Funkci dramaturga považuji u dramatické tvorby za jednu z klíčových rolí při vzniku díla. Za minulého režimu byla tato pozice degradována na pouhého hlídače „správného postoje“. Později se v České televizi funkce dramaturga bohužel stala většinou jen teplým místečkem pro zasloužilého televizního zaměstnance. Nebylo a není také výjimkou, kdy se jeden člověk střídá na funkci scénáristy a dramaturga se svým kamarádem z kanceláře, kdy si vzájemně dohazují vlastní nápady a post dramaturga tak postrádá jakoukoliv účinnost. Dramaturgem Kriminálky Anděl je Tomáš Feřtek. I u něj lze vypozorovat kvantum práce, které při Kriminálce Anděl odvedl. Skupinu mladých scénáristů dokázal uhlídat tak, aby se vyvarovala různých zavádějících kudrlinek a nerozvážností. Scénář tak působí kompaktně a vyzrále.
Nenápadná režie a civilní herectví
U funkce režiséra jsou uvedena tři jména. Peter Bebjak (režie krátkometrážního filmu Miraculus), Robo Šveda (režie dokumentu This is…, seriálu Mesto tieňov) a Gejza Dezorz (režie seriálu Obchod so šťastím). Kriminálka Anděl tak postrádá výrazný režijní styl, což je ovšem pro seriály tohoto druhu typické. Z pozitivního náhledu můžeme režii nazvat nenásilnou a nenápadnou.
K tomu, abychom mohli režii nazvat nenápadnou a ne diletantskou potřebujeme kromě kvalitního scénáře i dobré herce. Kriminálka Anděl má velmi dobré herecké obsazení, jemuž vévodí, dle mého názoru, David Švehlík v roli mladého Tomáše Benkovského. Ale nerad bych vyzdvihoval výkon pouze jednoho herce. Všichni hlavní herci (i ti ve vedlejších rolích) před kamerou působí přirozeně a své role zvládají se suverénním nadhledem. Nenajdeme zde nějaké přepjaté reakce, spíše zarputilé mlčení, které však nepůsobí nijak komicky (jak se u českých herců často stává).
Kriminálka Anděl se Nově povedla, o čemž svědčí i vysoká sledovanost. Výhrady mám jen k některým formálním postupům, které jsou daní za snahu o postihnutí rychlosti dnešního světa. TV Nova Kriminálkou Anděl narušila monopol, jenž dosud u detektivních seriálů držela Česká televize a přerušila jej velmi dobře. Dokázala vyprodukovat žánrový seriál, který se nostalgicky neobrací do minulosti a přitom nebude působit za několik let příliš dobově a zastarale.
Hodnocení (10 bodů je maximum)
●●●●●●●●○○
Kriminálka Anděl
3. epizoda Chladnokrevně
premiéra 15. září 2008 ve 20:00 na TV Nova

Výkonný producent: Tibora Tepperová
Dramaturgie: Tomáš Feřtek
Režie: Peter Bebjak
          Robo Šveda
          Gejza Dezorz
Kameraman: Martin Žiaran
                   Tomáš Zednikovič
Scénář: Petr Hudský
            Stano Dančiak ml.
            Roman Olekšák
            Zuzana Križková
           Juraj Rayman
           David Musil
Vedoucí produkce: Natália Guzikiewiczová

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .