Rupert Murdoch vstoupil podruhé do stejné řeky

radiotv-archiv30

Společnost News Corporation Ruperta Murdocha včera oznámila, že se jí za 287 mil. euro podařilo získat necelých 15% ve společnosti Premiere, největším poskytovateli placené televize v Německu a Rakousku. News Corp. byla nepřímo akcionářem v Premiere již za éry Leo Kircha.

Americká společnost News Corporation ziskala za 287 mil. euro necelých 15% v německé společnosti Premiere, která je tamním největším poskytovatelem placené televize. Prodávajícím byl operátor kabelové televize Unity Media. „Vidíme na německém trhu úžasný růstový potenciál a jsme přesvědčeni, že nyní je ten správný okamžik pro investici do lídra zdejšího trhu s placenou televizí,“ řekl k tomu výkonný ředitel společnosti Rupert Murdoch.

News Corp. tak pokračuje ve své globální akviziční aktivitě. Hladinu veřejného mínění v loňském roce rozčeřilo převzetí společnosti Dow Jones and Co. Inc. za 5,6 mld. dolarů, která je mimo jiné vydavatelem tradičního ekonomického deníku Wall Street Journal. Nejen v odborných mediálních kruzích se velmi živě diskutovala otázka nezávislosti médií, koncentrace jejich vlastnictví a Murdochova slabost vstupovat prostřednictvím svých médií do volebního boje. News Corp. ovládá celou řadu deníků v Murdochově rodné Austrálii, v Anglii vydává deníky Time a Sun, v Americe pak vedle zmíněného Wall Street Jornal i New York Post. Rozsáhlé aktivity má však především v televizním a filmovém průmyslu – vlastní filmové studio 20th Century Fox, řadu amerických TV kanálů sdružených pod značkou FOX a poskytovatele placené televize BSkyB (Velká Británie) a Sky Italia. Ovládá rovněž komunitní web MySpace.com a drží podíl i v největším světovém poskytovateli zábavného mobilního obsahu Jamba!. Odhaduje se, že 2% světových médií podléhají jeho vlivu.

Murdoch se vrací na místo činu
News Corporation se ve vlastnické struktuře Premiere objevuje již podruhé. Murdochova společnost BSkyB byla partnerem německého podnikatele Leo Kircha, do jehož mediálního impéria Kirch-Gruppe Premiere před lety patřila. Murdoch však ze společného podniku vycouval a Kirch-Gruppe musela v květnu 2002 vyhlásit bankrot. Došlo k rozpadu celé Kirchovy skupiny, jejíž součásti si rozdělily věřitelé. Značka Premiere však tyto turbulentní časy přežila a přestože se od té doby na trhu objevila celá řada konkurentů, zůstává Premiere nadále jedničkou na trhu a synonymem pro německou placenou televizi.

Včera tedy Murdoch vstoupil do Premiere podruhé. Zdroj blízký transakci, kterého ve své zprávě cituje agentura Reuters, uvádí, že News Corporation v současné době neplánuje zvýšení svého podílu v Premiere. Přesto se rovněž vyrojily spekulace, že Murdoch si v Premiere buduje pozici a podle všeho společnost dříve či později převezme.

Premiere
Nejnovější subjekt Murdochova zájmu – placená televize Premiere – je největším hráčem ve svém oboru v Německu a Rakousku. Má zhruba 4,2 předplatitelů a na rozdíl od Kirchovy éry se její hospodáření nyní nachází v černých číslech. Svým abonentům nabízí několik filmových, sportovních a dalších TV kanálů, z nichž část vysílá i ve formátu HDTV. Hlavním tahákem pro německy mluvící diváky jsou však bezesporu přenosy z německé fotbalové ligy. Práva na jejich vysílání sice drží společnost Arena, ale díky vzájemné dohodě je Bundesliga dostupná i zákazníkům Premiere. Zda-li to tak bude i od sezóny 2009/2010 není úplně jisté. Vysílací práva na tuto a následujících pět sezón totiž v aukci získala společnost Sirius GmbH, která za ně Německému fotbalovému svazu slíbila 3 mld. euro. Za tímto neuvěřitelným obchodem nestojí nikdo jiný než matador německého mediálního trhu Leo Kirch. Pro Kircha (ročník narození 1926), který již několik let trpí cukrovkou a dnes je prakticky slepý, to bude znamenat velký comeback do mediálního byznysu.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .