Prima se snaží vymanit z role televizního otloukánka

nova-primaGLOSA – Mediální novináři jsou tak trochu jako děti. Jsme rádi, když se něco děje, když máme dostatek hraček, ale pokud jde o nějaké zásadní změny, přistupujeme k nim stejně jako dítě k rozvodu rodičů. Málokdo si tak například byl ochoten přiznat, že by Prima mohla udělat něco, co před tím neudělala Nova a když se tak děje jsme z toho v mírném šoku. Proč ale vlastně vnímáme Primu jako věčného outsidera?

Sice jen málokdo vnímá Primu jako tu starší a teoreticky zkušenější z obou velkých komerčních televizí, ale paradoxně je to tak. Byla to Prima, kdo jako první vstoupil na tuzemský trh, pro Prahu a Střední Čechy začala vysílat už v roce 1993. Jenže jak vtipně zmínil Marek Eben při zahajovacím večírku Novy, nabídla pouze italské konzervy s prošlou záruční lhůtou. Podobně nevnímal Primu, respektive tehdy Premiéru, jen Eben, ale viděla ji tak většina diváků, kteří se k jejímu vysílání dostali. Oproti tomu, o Nově se tak vždy mluvilo jako o první komerční televizi.

Proč vnímáme Primu jako outsidera

Na rozdíl od Novy se budoucí Prima rozvíjela pomalu a velmi chaoticky. Neprospívaly jí nejasnosti kolem vlastnické struktury, ke dnu jí táhly velké dluhy. Jediným kladem byly nadstandardně dobré vztahy s regulátorem, Radou pro rozhlasové a televizní vysílání. Právě díky nim začala už v roce 1994 pozvolnou cestu k celoplošnému vysílání. Nutno ovšem podotknout, že „nadstandardní vztahy“ měl v té době s regulátorem leckdo.

Výrazný zvrat, který měli šanci vnímat i diváci, přišel začátkem roku 1997. Třetího ledna se z Premiéry TV stala Prima, stanice, která nabízela italské konzervy, se začala profilovat jako rodinná televize. Jenže už koncem roku 1997 dochází ke dvěma událostem, které jasně posouvají Primu do náruče Novy. Dochází k prodeji 75% společnosti Prima Plus a.s. společnosti Beseda Holding a.s. a do funkce generální ředitelky TV Prima přichází Kateřina Fričová, do té doby pravá ruka Vladimíra Železného. Po těchto krocích vlastně nikdo nepochybuje, že se Nova chystá nad nově zrozenou komerční dvojkou převzít vládu.

Pokud by kdokoli byl po předchozích událostech ochoten vnímat Primu jako reálnou konkurenci a ne jako vazala Novy, potom ho musely přesvědčit naprosto zjevné krádeže formátů, vůči kterým Prima nikdy ani nehlesla (nejmarkantnějším příkladem bylo zkopírování původně primáckého pořadu Caruso Show, Nova jej začala vysílat pod názvem Doremi).

prima-carusoshow-velkyProti kopírování svých pořadů se Prima nijak nebránila.

Prima blbnutí

První rebelské krůčky začala Prima podnikat až v případě legendárních Vyvolených. Tehdy se poprvé „utrhla ze řetězu“ a dovolila si nasadit jako první formát, který měla v plánu vysílat Nova. Prima sice tehdy zaznamenala krátkodobý úspěch, ale po odeznění prvotního zájmu diváků se vše vrátilo do starých kolejí. Mimochodem vzpomeňte si, že tehdy většina novinářů reagovala na vítězství Primy nad Novou stejně šokovaně, jako v případě současného vývoje kolem Primy.

Úspěch s Vyvolenými byl nejen dočasný, ale především vyvolal neuvěřitelný zmatek v samotné Primě. Ředitel Martin Dvořák a s ním celé vedení televize, najednou získal pocit, že tím pravým krokem je okamžité přeformátování televize směrem k mladému divákovi a začaly se dít neuvěřitelné věci. Prima rušila pořady bez ohledu na sledovanost a bezhlavě se vrhala vstříc nové cílové skupině, kterou ale neuměla zaujmout.

Naprosto jedinečným příkladem Prima blbnutí byla její reakce na start kanálu Nova Cinema. Vím, mezi čtenáři RadioTVPrima Cool řadu příznivců a i já patřím mezi diváky tohoto kanálu, ale startovní investice, kterou tento kanál spolknul, při srovnání s jeho možnými výsledky prostě ekonomicky neobstojí ani, když zavřu obě oči, narvu si prsty do uší a budu hlasitě zpívat.

prima-vyvoleni1-velkyVyvolení sice přivedli několik zaměstnanců Novy málem do blázince,pro Primu to ale bylo jen dočasné vítězství.

Prima útočí

Předchozí výčet dění kolem televize Prima celkem jasně ukazuje, proč většina mediálních novinářů už nečekala od Primy nic jiného, než opět nějakou pitomost. Je tedy logické, že ve chvíli, kdy Prima začíná jednat rozumě a logicky, jen těžko se tomu věří.

Prvním šokem byla už nedávná tisková konference Primy a následná reakce Novy. Ještě před několika lety bylo naprosto nemyslitelné, aby se PrimaNovou přetahovaly o zájem novinářů. Prima by prostě spořádaně ustoupila a nechala Novu prezentovat. Rozhodně by se nemohlo stát, že Prima nechá přistavit autobus, který odveze novináře z tiskové konference Novy na tiskovou konferenci Primy.

Druhým šokem bylo včerejší oznámení Primy o oživení myšlenky na televizi pro ženy. Tento koncept byl už od začátku víc než rozumný a nikdy jsem nepochopil, proč jej Prima opustila. Stanice určená pro ženského diváka je ideálním prostorem pro recyklaci starých seriálů, či telenovel, které Prima, stejně jako ostatní televize, pravidelně kupuje v balíku s pořady, o které má opravdu zájem. Start i provoz takové stanice je tedy velmi ekonomický a při prodeji reklamy v balíku je šance ji i rozumě prodat.

Když si porovnáte náklady na spuštění takové stanice s náklady na spuštění Primy Cool, potom je na první pohled jasné, který z obou konceptů je ekonomický a tedy rozumný.

Současné plány Primy ale přinášejí ještě jeden šok. Prima se totiž začíná chovat rozumněji než Nova. Zatím co komerční jednička nasazuje do hlavního vysílacího času produkty z Turecké produkce, ruší téměř veškerou vlastní produkci a rozšiřuje zpravodajství pro diváky, kteří o kontinuální zpravodajský servis příliš velký zájem neprojevují, tak Prima vlastní produkci posiluje a co víc, začíná se chovat ekonomicky.

Pokud bude ještě nějakou chvíli Nova další tematické kanály jen slibovat a k tomu pokračovat v nastoupeném směru a pokud Primě vydrží její dosavadní aktivita, možná se dočkáme dalšího překvapení.

Autor článku:

Komentáře (8)

  1. Brucoun

    To jsou kecy… jaké náklady na COOL. COOL pouze vysílá 50% již vysílaného, 40% seriálů z balíků (tedy max. náklady na dabing, které jsou dnes cca max. 10tis. na jeden díl) a zbytek jsou věci, které by se stejně uvedly v rámci TV PRIMA…
    Nejvyšší náklady jsou na přenos signálu, což je cca 4mil. ročně, tedy 330tis. měsíčně…
    Náklady na výrobu face byly kolem 1mil. korun a upoutávky dělají interní zaměstnanci, resp. paušálem placené firmy na bázi švarcsystému, budeme-li přesní, stejně jako pro TV PRIMA.

    Ale jinak se na Cool dívám taky… mě se některé pořady líbí.

    1. Jakub Bouček Autor příspěvku

      Kdyby to byly kecy, potom by start Primy Cool nestál 3OO mil. Nicméně vzhledem k dnešní zprávě, podle které bude stát Love podobnou částku začínám být oné „ekonomičnosti“ velmi skeptický. Nízkonákladovost evidentně není slovo, které by Primě bylo vlastní a to je velmi nešťastné.
      Nakonec sice pravděpodobně bude mít šanci porazit Novu, ale pouze za cenu zbytečně vysokých nákladů, které se jen tak nevrátí.

    2. lukas100

      Plácáš uplný blbosti.Cena za šíření signálu není 4mil ročně.Ale zhruba 5 mil měsíčně u muxu 3.Proto skončila i Z1,protože 40% nákladu jí šlo jenom na šíření signálu.Přečti si konkurenční web.U Muxu 2 to bude ještě víc.
      A co se týče příjmu.Tak Cool měla kolem 500 mil.Podobně na tom byla Cinema a Barrandov.Ale je pravda,že je to pořád málo proti „hlavní“ Primě s skoro 9 miliardy

    3. juko

      Lukáši, ohledně těch cen za šíření ještě doplním, že pro letošek by mělo šíření v muxu 3 vyjít jednu televizi na 6 mil. Kč měsíčně, mux 2 dokonce téměř na 7 mil. Ale co se týče těch příjmů nových televizí, částka 500 mil. pro Cool se mi zdá výrazně navýšená. Reálný příjem musel být mnohem nižší.

  2. Brucoun

    No, jo já zapoměl na Vaší matematiku… balík za x Kč = (u vás) pořad za x Kč, resp. x Kč pro každou stanici… počítáno tedy celkem 3x…

    S těmi mux – po přečtení cca 10 článků s Šámalem žasnu – v každém rozhovoru jiná cifra:-(
    Ty ceny za vysílání jsou také nadhozené jako prase…

    1. juko

      Bručoune, operátor multiplexu si účtuje každou stanici zvlášť. Pokud si některá objedná více pozic v multiplexu, dostane rozhodně slevu. Každopádně ceny v multiplexu 3 se pravidelně navyšovaly podle toho jak se vyvíjelo pokrytí. Proto se vám může zdát, že Zdeněk Šámal zmiňoval pokaždé jinou cifru…
      Ale jinak se televizím divím, že je pro ně DVB-T ještě vůbec ekonomicky zajímavé.

    1. Maxx

      To ale funguje už alespoň dva roky. Nova nestojí za nic a Prima je jediná dívatelná televize u nás. Tudíž z celkového hlediska je Prima programově lepší a zajímavější než Nova.

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .