Nova před dvaceti lety změnila televizní trh, diváka i nadále baví

Nová vás baví – s tímto ústředním sloganem startovala první soukromá komerční televize ve střední Evropě své vysílání před dvaceti lety. Tato slova platí bezezbytku i po dvaceti letech, jen estrády vyměnila dramatická tvorba.

nova-20let-651-noperex

Dnešní den byl hlavním dnem oslav dvacátého výročí zahájení vysílání televize Nova. Ta svůj další milník připomínala od rána a bude připomínat nejen v tomto týdnu. Před dvaceti lety sázela na zábavné pořady, estrády a publicistické magazíny či studiové „talkshow“ vlastní tvroby, dnes je pilířem jejího programu dramatická tvorba – konkrétně seriály Ulice, Ordinace v růžové zahradě nebo Doktoři z Počátků

Významným mezníkem byl odchod Vladimíra Železného

Přitom před dvaceti lety formovaly trh estrády a zábavné pořady typu  Čundrcountryshow, Horoskopičiny, Novoty, Ptákoviny, Nováci, Ruská ruleta nebo publicistické magazíny Na vlastní oči, Občanské judo či večerní pořad Tabu. Trh se však postupně vyvíjel a posouval kupředu, a několik let po začátku tisíciletí i Nova pochopila, že estrády nemohou bavit diváky věčně.

Významným mezníkem pro Novu byl nucený odchod zakládajícího generálního ředitele Vladimíra Železného před deseti lety. I to mělo za následek, že Nova přešla od vlastní zábavní tvorby k dramatické tvorbě a výpravným licencovaným show. Pokud by Železný v Nově zůstal, podobné projekty by se nejspíš na obrazovky nedostaly, nebo by se k jejich realizaci Nova odhodlala až s několikaletým posunem.

Vladimír Železný totiž nebyl přesvědčen o nutnosti nákladné vlastní dramatické produkce. Pilířem programu Novy tak v jeho éře byly zábavné pořady a místo drahé vlastní tvorby především seriálové akvizice ze zahraničí. Jenomže českému divákovi je přece jen bližší Ulice než Esmeralda a Ordinace než Pohotovost.

Ulice a Ordinace patří k nejlepším investicím Novy za 20 let

I proto se sázka na vlastní projekty Ulice a Ordinace v růžové zahradě ukázala být prakticky nejlepší investicí Novy v posledních dvaceti letech. Paradoxní ovšem je, že ani toto rozhodnutí nepřišlo úplně samo. Cestu Nově musela nejprve ukázat Prima se svým prvním „nekonečným“ seriálem Rodinná pouta, který se stal hitem. A právě to definitivně popohnalo i novácké manažery, aby podpořili práce na podobných projektech.

Po dvaceti letech si tak Nova i nadále udržuje pozici lídra trhu a právě díky svým seriálovým produktům a zpravodajství nemůže v nejbližších letech o prvenství přijít. Partnerství s novým rozhodujícím vlastníkem, americkým mediálním obrem Time Warner, může navíc Nově přinést významný potenciál do dalších let a právě díky tomu zřejmě budeme i za deset let o Nově psát jako o lídrovi českého trhu.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .
Štítky: