Petr Vitásek: Konkurenci sledujeme a nepodceňujeme ji

naseadresafotovelkaPrvního června spustila společnost PPF svůj hyperlokální projekt Naše adresa. Tu zatím mohou čtenáři najít ve dvou oblastech v republice. Region severozápad pokrývá oblast Ústí nad Labem a Teplicka a region jihovýchod zase Olomoucko a Kroměřížsko. V olomoucké kavárně Naše adresa jsme vyzpovídali Petra Vitáska, ředitele a šéfredaktora jihovýchodní oblasti.

RadioTV: Jak dlouho se Naše adresa připravovala? Od kdy pracujete naplno pro Naši adresu?

Jedna věc je, jak dlouho pracuji pro Naši adresu já a druhá, jak dlouho se připravuje projekt Naše adresa. Já jsem přišel prvního února, v té době zhruba dva, tři měsíce běžely přípravné práce, které vedl duchovní otec tohoto projektu Roman Gallo. Postupně se k němu přidávali lidé, kteří s tímto projektem sympatizovali, a kteří se rozhodli, že do projektu půjdou.

Já jsem přišel prvního února a měl jsem čtyři měsíce, abych tohle celé připravil. Tato kavárna není jen v Olomouci, ale otevírali jsme podobnou i v Kroměříži.

RadioTV: Jaký bude náklad Naší adresy?

Zatím vám řeknu pravděpodobné číslo, protože máme teprve první dva výtisky. První číslo jsme dali každému do schránky zdarma, což pro tento region čítá 65 tisíc domácností. Navíc máme zaváděcí akci, kdy jsme v prvním čísle uvedli: „Pokud se vám ty noviny líbí, zaplaťte 50 korun a dostanete je ještě čtrnáctkrát.“ Naše adresa bude na stáncích stát 11 korun, ale s tímto předplatným vyjde jedno číslo na 3,60. Zároveň jsme jim řekli, že když těch 50 korun zaplatí, tak my jim dáme bonus, dárek v přibližné hodnotě 100 korun.

RadioTV: Takže to jsou vaše úvodní pobídky pro čtenáře?

Ano, udělali jsme marketingovou akci, aby se každému vyplatilo oněch 50 korun zaplatit. A druhá fáze je čekání na odezvu. To bude po patnácti číslech. My chceme čtenáře vyprovokovat, aby si noviny předplatili na 14 týdnů a my je během té doby chceme přesvědčit, že má smysl si naše noviny kupovat. Buď si je mohou předplatit, nebo si je budou kupovat ve stánku.

RadioTV: Na internetu je Naše adresa členěna hodně podrobně, jen pro Olomouc na 7 sekcí. Znamená to, že bude pro Olomouc také sedm tištěných mutací?

Ne, to jsou dvě rozdílné věci. Tištěná verze je pro Olomouc a 45 obcí vyjmenovaných v záhlaví listu. Říkáme, že jsme hyperlokální noviny, protože tato oblast nepokrývá oblast celého okresu. V okrese Olomouc jsou silná tři města – Litovel, Šternberk a Uničov. Do těch jsme nešli, ani do jejich okolí. Pro ně připravujeme do budoucna samostatné týdeníky pod názvem Litovelsko, Uničovsko, Šternbersko.

Takže tištěný týdeník jsou noviny pro město Olomouc a nejbližší okolí. Kdežto na internetu jsme Olomouc rozdělili na sedm městských podsekcí a každá čtvrť má svůj web, což je vůbec poprvé, kdy někdo udělal něco takového.

Petr Vitásek, v pozadí volná místa grafiků

Petr Vitásek, v pozadí volná místa grafiků

RadioTV: Vy vycházíte ve stejné době jako konkurenční Sedmička. Kromě obsahu je patrný na první pohled rozdíl ve financích. Sedmička je pro čtenáře zdarma, vy jste za peníze. Vidíte to jako  velkou překážu? Čtenář si může říct: „Proč budu kupovat tady tyto noviny, když to samé mají tyto, co jsou zadarmo.“

Nedá se členit jen podle toho, že oni jsou zadarmo a my jsme za peníze. To souvisí s obsahem. Náš obsah je opravdu hyperlokální a snažíme se jít za čtenářem. Celé noviny jsou prošpikované městem a okolím. Nebudu mluvit o Sedmičce, to by měl někdo jiný, ale rozdíl je jasně patrný.

RadioTV: Sedmička má i celorepublikové sekce – to bude ten hlavní obsahový rozdíl. Vy jste o tom neuvažovali?

My jsme se rozhodli, že nebudeme čtenáře obtěžovat celorepublikovým děním a pokud ano tak pouze v souvislostech, které jsou regionální, tzn. pokud má město problém třeba s městskými byty, byl zastavený jejich prodej, bylo zastaveno přidělování městských bytů, tak požádáme naši centrální redakci, která funguje jako servis. Řekneme jim, že chceme zpracovat toto téma, a aby nám zjistili, jak to funguje v jiných městech, popřípadě v zahraničí. Z centrály nám pak pošlou požadované informace, které zakomponujeme do našeho regionálního tématu.

RadioTV: Kde sídlí centrální redakce?

Centrální redakce sídlí v Praze, není to redakce jako taková, jmenuje se to Futuroom. Je to středisko vzdělávání, kde se ti lidi při práci učí.

RadioTV: Olomouc má přibližně 100 tisíc obyvatel. Když budeme počítat, tak kromě regionálních rádií zde sídlí Český rozhlas Olomouc, Česká televize, Prima zde má své regionální zastoupení. Z novin Deník nebo regionální mutace Mladé fronty Dnes, vy, Sedmička. Najde se dostatek konzumentů pro regionální informace?

Já bych řekl, že kromě nás tady takovouto regionální práci dělá jen jedna místní televize Studio Zip. To, co jste vyjmenoval, jsou všechno velké redakce v úzkém spojení s centrálními redakcemi. Mají velký podíl krajského zpravodajství, nebo alespoň okresního. My jsme ještě užší v tomto směru.

RadioTV: Kolik bude tedy v olomouckém okrese týdeníků a kaváren?

V současné chvíli nejsme schopni na tuto otázku odpovědět. Za 14 dní, za měsíc budeme vyhodnocovat, jak se nám povedlo odstartovat a na základě toho se rozhodneme, kde budeme pokračovat. To, že budeme pokračovat, je jasné.

RadioTV: Sedíme v kavárně Naše adresa. Funguje to tu současně také jako redakce?

Ano, funguje to tak, že tato část, kde sedíme, je kavárenská, ale jak vidíte i redakce se sem přesunuje třeba na porady. Chceme, aby čtenář nebo konzument, který přijde do naší kavárny, měl možnost si odpočinout a zároveň mohl sledovat redakční práci. Za námi na zdi jsou obrazovky, kde pouštíme smyčku našich reportáží, co točíme pro webové stránky. Tady sedí grafici, kteří vyrábějí noviny. Zrovna dneska (pondělí, pozn. red.) a zítra mají grafici volno, takže u těchto stolů nebude sedět nikdo. Ale, když tam bude grafik, tak může kdokoliv přijít a dívat se mu přes rameno, aby viděl, jak vznikají noviny. Je to hodně na nás, my budeme vyzývat: „Pojďte, nestyďte se podívat.“ Redakci to bude chvíli nepříjemné, ale za tři týdny si na to zvykne a bude to naprosto přirozené. U stolů budou normálně sedět redaktoři, tamhle sporťák a vedle šéfredaktorka.

Dobré je to také s přijímáním námětů od čtenářů. Dnes přišel člověk a řekl, že má pro nás jednu dopravní perličku. Od porady vstal člověk, který má na starosti dopravu a věnoval se mu.

Redakce, jak fungují teď, jsou hodně stereotypní. Každý subjekt si najme druhé patro nějaké budovy, tam se schová. Když někoho naštve a někdo na něj vyletí s baseballovou pálkou, tak se redaktor zamkne a řekne, že tam není. To my dělat nemůžeme.

Petr Vitásek vlevo; v pozadí doznívající redakční porada

Petr Vitásek vlevo; v pozadí doznívající redakční porada

RadioTV: Takže nemáte vůbec žádnou klasickou kancelář?

Ani já jako ředitel, ani třeba obchodní manažerka nemáme svůj stůl. My jsme prostě volně ložení tady v kavárně. To je naše filozofie, nezavírat se před lidmi, ale sedět mezi nimi. Takže já tady vždy usurpuji nějaký stůl, i když spíš lítám mezi Olomoucí a Kroměříží a do budoucna budu přejíždět mezi přibližně třiceti místy.

RadioTV: Nabízíte ke kávě třeba i internet?

Máme tady volně dostupnou wifi. Snažíme se, aby to bylo uživatelsky příjemné, i když ještě to není úplně ono, zdi jsou téměř holé, ale postupně to zabydlíme.

RadioTV: Teď bych se zeptal poněkud obecněji. Kromě klasického zpravodajství nabízíte – nejen vy, ale snad všichni – TV program, křížovky a různé oddychové sekce. Je tato část pro noviny jako takové důležitá, nějak nosná? Nebo jde jen o vycpávku, aby byly noviny tlustší?

Prostě lze říct, že třeba po TV magazínu je poptávka, tak ho lidem dáváme. Nabízíme devítidenní, aby měli čtenáři nějaký přesah. Říkali jsme si, že to je jedna z věcí, která by mohla čtenáři chybět. A když už ho budeme vyrábět, tak jej uděláme hezky, žádná čtyřstrana, ale celý magazín.

Křížovky zkrátka nesmí chybět, protože čtenář žádá, čtenář má.

RadioTV: Na jakou cílovou skupinu čtenářů se chcete soustředit?

Kdybychom měli akcentovat jen jednu určitou skupinu čtenářů, tak se připravíme o ty ostatní, ale pro všechny být také nemůžeme. My chceme hodně cílit na komunity, což z Naší adresy zatím nečiší. Dobrovolní hasiči, rybáři, matky s dětmi – to považujeme za komunity, na něž je potřeba zacílit. Taky budeme mít stránky pro důchodce.

Ono jde o hodně odvážný krok, když v současné době, kdy se hodně mluví o krizi tištěných médií, někdo rozhodne vydávat nové noviny.

V pátek jsme se dostali do britských Times, kde o nás psali, že jsme otevřeli kavárnu. Psali: „Jaká je cesta ven z krize? Kavárna.“ Osobně na to nemám vyhraněný názor. Náklad prodaných výtisků klesá, těch pět procent ročně je znát, ale nevíme, co se stane, když se k tomu postavíte jinak, jak jsme to udělali my. Nezaměstnáváme zpravodaje, kterým říkáme, že musí psát dva články denně, ale lidi, co budou přátelští k návštěvníkům kavárny, co budou vyhledávat kontakty na besedy. Minulý týden jsme měli téma pro matky Jak zabavit naše děti. Přijdou maminky a přijde i odborník a nastane výměna zkušeností.

RadioTV: Kolik má Naše adresa redaktorů?

V Olomouci máme pět redaktorů, co se podílejí na chodu redakce, včetně webových stránek. Jeden člověk má na starosti inzerci, dva lidé pracují v kavárně.

RadioTV: Sledujete konkurenci?

Jasně a hlavně ji nepodceňujeme. Zůstáváme v pokoře.

Děkujeme za rozhovor.

Foto: RadioTV; Petr Novák

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .
Štítky: