MediaProjekt IV.Q 2009 + I.Q. 2010: Suplementy na čelních místech rapidně klesají

mediaprojektUž podruhé si na serveru RadioTV budete moci přečíst výsledky čtenosti tuzemských novin, časopisů a dalších tištěných médií. MediaProjekt je realizován společnostmi GfK Praha – Median. V období 1.10. 2009  – 31.3. 2010 bylo dotazováno 13 642 náhodně vybraný respondentů z celé České republiky.

Zásah tiskových titulů zůstává i nadále poměrně vysoký, nejméně jeden placený deník si v posledních 14 dnech přečetlo 74% populace (tj. 6,6 milionu osob ve věku 12-79 let), jedná se o snížení o 4% (v absolutních číslech zhruba 300 tisíc). Čtenářem alespoň jednoho časopisu je 89% (tj. 7,9 milionu) osob. Zde zůstávají data stejná. Nejčtenějším deníkem není žádný jiný titul než Blesk (1,369 milionu čtenářů na vydání), druhá je Mladá fronta DNES (892 tisíc), třetí je Právo (448 tisíc).

Nově publikované časopisy se uvedly s poměrně slušným potenciálem – Enigma (94 tisíc), Eurozpravodaj (74 tisíc), In Style (43 tisíce) a Snow (24 tisíc čtenářů na vydání).

Podívejme se nyní na přehled čtenosti v uplynulém pololetí. V každém tematickém okruhu nabízíme srovnání posledních pěti vln MediaProjektu. První číslo udává čtenost, druhý údaj značí prodaný náklad (u bezplatných deníků se jedná o tištěný náklad, v případě suplementů je sledován vložený náklad). V textu se věnujeme většinou meziročním srovnáním.Všechna čísla udávají počet osob v tisících. Každou tabulku zvětšíte kliknutím myší.

Deníky (celostátní, regionální, bezplatné)

Jak už bylo napsáno v úvodu, nejčtenějším deníkem zůstává neohroženě Blesk, od minule klesnul o 21 tisíc na 1,369 milionu, meziročně ztratil 37 tisíc čtenářů. Mladá fronta DNES meziročně přišla o 179 tisíc čtenářů a čte ji nyní 892 tisíce. Ve srovnání s loňským rokem zastihnul úbytek čtenářů v celkovém součtu i Deník, nyní jej čte 914 tisíc, od minula klesnul o 65 tisíc, meziročně hned o 167 tisíc.

Meziročně lépe si vede deník Právo, čte jej 448 tisíc, od minule přibyl jeden tisíc, meziročně hned 25 tisíc nových čtenářů. Dařilo se i Lidovým novinám, nyní je čte 226 tisíc, od minule je to o 32 tisíce více, meziročně se zlepšil výsledek o 18 tisíc.

Deník Metro čte 403 tisíce čtenářů, ve srovnání se stejným období loňského roku si zlepšil deník výsledek o 40 tisíc, ekonomické listy E15 pak čtou 62 tisíce, meziročně rostl deník o dvě třetiny (o 21 tisíc).

media_01

Celostátní suplementy

Jedničkou v oblasti suplementů je i tentokrát Blesk magazín TV, nyní má 1,74 milionu čtenářů (od minule -20 / meziročně -54), dvojkou je oslabený TV Magazín s téměř 1,6 milionem čtenářů, meziročně se propadá o 266 tisíc. Propad zastihnul též Magazín Dnes + TV s 1,2 milionu, meziroční propad činí 217 tisíc. O 44 tisíc byl též snížen vložený náklad, meziročně toto číslo činí 80 tisíc.

Naopak vzhůru stoupá TV Pohoda, od minule jej čte o 39 tisíce více (celkem 348 tisíc, nezapočten samostatně prodávaný). Pátek Lidových novin čte o 29 tisíc více než minule (aktuální čtenost 332 tisíce) meziročně stoupá o 27 tisíc.

media_02

Bydlení, zahrada a hobby

Jen velmi malé odstupy zaznamenáváme v případě titulů o bydlení, nejvíce čtenářů udržuje Dům a zahrada s 84 tisíci čtenářů, hůře je na tom Chatař & chalupář, nyní jej čte 76 tisíc, od loňského roku spadnul o 29 tisíc, o 33 tisíce na 56 tisíc spadlo Bydlení.

Také sekce titulů zahrada a hobby zažívá poměrně velké propady. Receptář si pozici obhájil, nyní jej čtou 273 tisíce, od minule spadnul o 27 tisíc, meziročně o 15 tisíc. Zahrádkáře si vybralo 263 tisíc osob, ještě v prvním pololetí jej četlo 330 tisíc.

media_03

Hudba a informační technologie

Ač rockový magazín Spark od minule spadnul o 13 tisíc na 77 tisíc, ve srovnání se stejným obdobím loňského roku jej čte o 17 tisíc více. V meziročním porovnání si polepšil také titul DIGIfoto, teď jej čte 40 tisíc, meziročně má navíc 11 tisíc.

V oblasti informačních a komunikačních technologií lidé preferují Chip (97 / od minule -7 / meziročně -15). Raketově vzhůru míří Jak na počítač, se četností 78 tisíc zůstává dvojkou, meziročně si výsledek vylepšil o 25 tisíc.

Souboj mezi magazíny Score a Level zůstává, ještě loni byl první Level s číslem 97 tisíc, meziročně ale spadnul o 22 tisíc na nynějších 75 tisíc, Score čte 96 tisíc, meziročně zlepšil výsledek o 3 tisíce.

media-hudba_it

Programové tituly

Hned dva tituly zažívají raketový vzestup, první je TV Max s číslem 474 tisíce, od minula jej čte o 78 tisíc, meziročně má navíc 45 tisíc. I dvojka TV mini s číslem 342 tisíce si ve srovnání s minulým výstupem polepšila (konkrétně o 28 tisíc), meziročně má navíc 49 tisíc. Naopak strmý pád zaznamenal Týdeník Televize s číslem 197 tisíc, od minule ztráta jen 13 tisíc, meziročně jsou ale čísla nižší o 69 tisíc. Na dno tabulky spadlo TV Revue s 105 tisíci, před rokem měl titul o 44 tisíc čtenářů více.

media_05

Časopisy pro děti a mládež

Mladí čtenáři nadále nejvíce čtou Bravo, číslo 213 tisíc ale znamená meziroční ztrátu 53 tisíce, nedařilo se ani Dívce s 173 tisíci (meziročně o 33 tisíc méně). Nejvíce rostl titul 21. století Junior, od minule zvýšil čtenost o 15 tisíc na 108 tisíc.

media_06

Tituly pro ženy

Ženy i nadále preferují Chvilku pro tebe – 691 tisíc, od minule rostl o 9 tisíc, drží těsně první místo před Bleskem pro ženy (679 tisíc čtenářů / od minule + 14 tisíc / meziročně -13 tisíc). Ovšem trojice titulů Katka (481 / -38 / -40), Svět ženy (481 / -38 / -70) a Tina (345 / -41 / -88) zažívají velmi silné propady. Směrem vzhůru stoupá Love Star, od minule má 14 tisíc nových čtenářů nyní jej čtou 54 tisíc, meziročně si polepšil titul dokonce o 31 tisíc.

media_07

Životní styl pro muže i ženy

U mužů vítězí Maxim se 167 tisíci čtenáři, ve srovnání s loňským rokem jej čte o 33 tisíce více. S odstupemse na stříbrném místě umisťuje Playboy (84 / +2 / +9).

Ženy chtějí nejvíce Glanc s číslem 241 tisíc, vzhůru jde Marianne (185 / -7 / +11). Nejvíce meziročně klesl Cosmopolitan s číslem 170 tisíc, meziročně spadnul o 68 tisíc.

V sekci čtení a křížovky vítězí Překvapení s 370 tisíci, od minule jej čte o 22 tisíc lidí více. Blesk Křížovky hájí stříbro s 259 tisíci, meziročně spadnul o 30 tisíc, Křížovkářský TV magazín pak jako jediný dokázal ve srovnání s minulým rokem přilákat nové čtenáře, výsledek 188 tisíc je lepší o 34 tisíce.

media_08

Ekonomické a zpravodajské tituly

Titul Ekonom nyní čtou 102 tisíce, meziročně spadnul o 40 tisíc. Naopak Profit vystoupal na 48 tisíc a aktuální čtenost je 48 tisíc. Ani Týden si meziročně nepolepšil, spadnul o 25 tisíc na 201 tisíc.

media_09

Motoristické a sportovní časopisy

Vyrovnaný souboj svádí Svět motorů (168 tisíc) a Auto Tip (156 tisíc). Ještě loni držel podobnou čtenost i Autohit (99 tisíc), ten si meziročně pohoršil nejvíce, konkrétně o 28 tisíc.

V segmentu sportovních titulů nemá konkurenci Nedělní Sport s 239 tisíci čtenáři, ve srovnání s minulým rokem spadnul o 56 tisíc, Český rybář pak meziročně stoupá o 16 tisíc na 194 tisíce.

media_10

Společenské magazíny

Rytmus života je i nadále nejčtenějším společenským titulem, má 871 tisíc čtenářů, meziročně si pohoršil o 29 tisíc. Od minula rostl Nedělní Blesk s 685 tisíci o 25 tisíc, meziročně ovšem spadnul o 44 tisíc.

Vzhůru jde i 21. století s číslem 358 tisíc, meziročně ztratil titul 22 tisíc čtenářů. Čtrnáctideník ze stejného vydavatelského domu – Epocha – zůstává na 233 tisících, meziročně stoupala o 22 tisíc. Měsíčníku Svět spadla od minula čtenost o 17 tisíc na 49 tisíc, stejný pokles vykazuje i v meziročním srovnání.

media_11

Cestování, věda a technika

Výsledkovou rošádu sledujeme právě v tomto segmentu, zlatou medaili má zpět National Geographic, od minula se mu zvýšila čtenost o 14 tisíc na aktuálních 144 tisíc, meziročně se ovšem propadá titul o 48 tisíc. Dolů jde magazín Lidé a země s číslem 129 tisíc.

media_12

V textu byla využita data z prezentace společnosti Median, kompletní výsledky najdete na www.median.cz v sekci výzkum.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .