Plošné průzkumy neděláme, s posluchači komunikujeme přímo

plocek-rozh-icon.jpgRockové Rádio Beat je jednou z mála stanic, kterých formát je tvořen a funguje na základě intuice. Ve druhé části rozhovoru s ředitelem rádia Liborem Pločkem jsme se zaměřili na debatu o formátování rádií a promotion. Řeč byla i o nejbližší konkurenci Beatu a programových lahůdkách, které jsou v soukromém rádiu neobvyklé, ale zajímavé. Pokud jde o posilnění pokrytí, to je zatím aktuální pouze v Čechách a případná expanze na Moravu není na pořadu dne.

TIP: První část rozhovoru – Základem bylo nadšení, úspěch nás překvapil – KLIKNĚTE.

RadioTV: Ako sa pozeráte na formátovanie rádií vo všeobecnosti? Vy sa z formátu bežných komerčných rádií zásadne vymykáte, funguje vám to. Máte pocit, že ešte aj dnes je šanca pre rádiá, ktoré nie sú formátované striktne podľa prieskumov, aby uspeli na trhu? Pretože vy ste v tomto výnimka, a zďaleka nie všetkým intuitívnym projektom sa tak darí ako Rádiu Beat…

L. Ploček: „Já si myslím, že ta šance určitě je, protože mnoho zajímavých formátů se ještě nabízí. Třeba tady není vůbec jazzové rádio. To, kdyby se šikovně udělalo, mohlo by být zajímavé. A rádio tohodle typu by určitě sneslo trochu jinou ruku jako současné profesionálně formátované hitové rádia. Tam to zřejmě má tak fungovat, že mají několik desítek písní, které točí pořád dokola, a ti moderátoři zřejmě mají vypadat tak, jak to chce jejich posluchač. Ale nechtějte po mne hodnocení jiných rádií, nepřipadá mi to adekvátní. Já se soustředím na své rádio a nechci hodnotit jiné.“

RadioTV: Napriek tomu sa istému popisu konkurencie nevyhneme. V Prahe okrem rádia Beat sa rockovému formátu vo väčšej či menšej miere venuje ešte Rádio Bonton, či Rock Zone. Obe tieto stanice sú výrazne za vami, podobne ako aj ďalšie rádiá vo zvyšku republiky, ktoré sa nejakým spôsobom orientujú na rock. Či už je to RockMax v Zlíne alebo Rádio Hey v Ostrave a v Brne. V čom vidíte zásadné rozdiely vo váš prospech, keďže vaša konkurencia s týmto formátom nie je až tak úspešná?

L. Ploček: „Já si myslím, že de facto směšujeme několik různých rádií dohromady. Například Rádio Hey, na to jaký oni mají zásah, jelikož působí v menších městech, tak na tom nejsou až tak špatně. To může odpovídat zhruba té skupině chlapů, kteří to tam můžou poslouchat, v tom regionu. Co se týče zlínského rádia, to taky na ten zásah bylo úspěšné. To nejsou neúspěšné formáty. A co se týče těch dalších příkladů, ty bych nerad komentoval, protože jedno získalo licenci jako informační a druhé bylo kdysi svým formátem taky někde úplně jinde.“


Stanice na Říčanské ulici

RadioTV: Pokiaľ hovoríme o programe, tak Rádio Beat má aj niekoľko odvážnych relácií, ktoré by ostatné rádiá do prime-time zrejme nezaradili. Konkrétne narážam na pořad Tupláky, kde celú hodinu dávate dvojice skladieb od jedného interpreta. Takisto máte aj večerné špeciálky, o ktorých reč bola, ale narazil by som na pořad Album před půlnocí, s ktorým ste kedysi prišli ako prví, a ktorý spočíva v tom, že niekoľkokrát do týždňa zahráte od jednej kapely celý album. To sú všetko odvážne myšlienky, ktoré málokedy v súkromných rádiách dostanú priestor. Ako to vzniklo u vás, že ste si povedali, že pôjdete do podobných experimentov?

L. Ploček: „Ono je to de facto způsobeno tím, že ta hudba, kterou hrajeme, má vysoké kvality. Kdybyste pustil dvě skladby od stejné popové hvězdy aktuální vedle sebe, tak možná by to byla docela nuda. Ten rock je v tomto jiný. Když tam pustíte třeba nějaký hit od rockové kapely a za to dáte věc, která je méně známá, tak ty lidi to zajímá, protože je zajímá ta kapela, ta diskografie, něco jim to říká, má to pro ně nějaký smysl. Takže ty tupláky jsme vyzkoušeli, mělo to velký úspěch. Je to pořad, který dělá Pavel Malúš, a myslím si, že je to vydařený.“

RadioTV: A nápad albumu pred polnocou vznikol ako? Pretože pustiť celý album do rádia je veľmi netradičné, najmä keď to robíte každý večer…

L. Ploček: „Neděláme to každý večer, děláme to jen v úterý a ve čtvrtek. Vždycky vybereme pět alb, které mají něco společné. Tyhle alba pověsíme na web a necháme ty posluchače hlasovat, které dvě alba chtějí v tom týdnu, aby jsme jim pustili. Vždycky je něco pojí – třeba je to poslední řadová deska těch skupin – může tam být ZZ Top, Pink Floyd, Nirvana… je tam pět titulů, ty lidi si z toho vyberou. A ty dvě které vyberou, my je potom pustíme celé, kolem té půlnoci. Ale tohle není nějak náročná věc, to může udělat nebo okopírovat každý. Třeba daleko zajímavější věc, si myslím, je pořad Větrník, který v 80. letech byl kultovní na Československém rozhlasu Vltava. Dělal jej Jaromír Tůma a nám se podařilo domluvit se s ním a tenhleten pořad transformovat pro potřeby Beatu. A z toho máme velikou radost, že tradice pořadu, který jsme si v době bolševizmu natáčeli ještě na páskové magnetofony, zůstala zachována, a že lidi jako pan Tůma, ač pokročilejšího věku, jsou pořád mladí, protože on tam dává novinky, dává tam muziku, která je občas i velmi tvrdá, a myslím si, že vytváří nesmírně zajímavý pořad.“

RadioTV: A akým spôsobom zisťujete popularitu relácií, ktoré vysielate? Z Radioprojektu asi neuvidíte počúvanosť konkrétnych špeciálok. Máte nejaké halové testy s poslucháčmi, alebo akým spôsobom zisťujete, ktorú špeciálku ešte stojí za to mať v štruktúre a ktorú už nie?

L. Ploček: „My podobné záležitosti neděláme. Je to vesměs založené na intuici a na ohlasech posluchačů. Nám chodí obrovské množství mailů i smsek, takže my máme zpětnou vazbu. Zatím ze všech pořadů, já nevím, který by jsme dali pryč, protože každý má své fanoušky. Jsou tam pořady, které se zabývají vyloženě klasickým rockem a jeho různýma podobama – to je Vojtěch Lindaur. Máme tam hard & heavy čtyřhodinovej, který jde od nejměkších Judas Priest k těm netvrdším kapelám, které existujou. Taky to má obrovský množství fanoušků. Děláme bluesové večery, punkové,jazzrockové večery. Snažíme se, aby ti naši posluchači dostali od všeho něco, co mají rádi. A oni na to reagují a podle toho potom ten program upravujeme.“

Priority v pokrytí

RadioTV: Poďme ešte k vášmu pokrytiu. V tejto chvíli máte pokryté takmer celé Čechy. Plánujete preniknúť aj na Moravu, alebo sa chcete sústrediť len na dokrytie Čiech, kde by ste sa mohli stať, povedzme, kultom?

L. Ploček: „Já si myslím, že Morava je obsloužena ze strany rádií Hey, které hrajou taky částečně klasický rock. Budeme se soustředit na Čechy musíme ještě dokrýt velký prostory. Severní Čechy nám chybí, musíme za Plzeň, takže máme ještě hodně co dělat.“

O promotion Rádia Beat

RadioTV: A pokiaľ ide o vaše promotion, aké sú charakteristické akcie Rádia Beat?

L. Ploček: „Běžné rádia dělají to, že je osloví promotér, že přijede nějaký interpret, a oni se s ním domluví, pustí mu nějaké spoty a promotér jim tam vyvěsí plachtu. Rádio je pyšné, že je partnerem akce, a tím to hasne. My jsme se rozhodli, že místo toho, aby jsme vráželi neskutečné peníze do nějakého self-proma, tak že budeme dělat koncerty pro lidi. Děláme beatovou síň slávy, kde necháme posluchače vybrat kapely, interprety, které podle nich mají největší význam pro český rock, a uděláme jim velký koncert. Například Michal Pavlíček v Sazka aréně se symfonickým orchestrem, to byla naprosto úžasná záležitost. DVD z toho koncertu získalo Anděla za nejlepší DVD roku. Takže tohle je naše cesta, dát těm lidem nadhodnotu, nikoliv se někde vychvalovat, že jsme nejlepší nebo jediní, nebo… atd. To prostě není naše cesta.“

Ďakujeme za rozhovor.

Autor článku:

Komentáře (1)

  1. ikan64

    Kdyby jste s posluchači komunikovali přímo, tak by jste museli vědět, že rádiu Hey ( které bylo bohužel i díky Vám zrušeno ) a rádiu Čas rock, nesaháte ani do rozkroku. Váš program se nedá poslouchat.

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .