OMD: Reklamní investice čeká pokles – kromě internetu

reklamafotovelkaMediální agentura OMD zveřejnila svůj odhad vývoje reklamních investic v letošním roce. Vypadá to, že bude ještě hůř, než se očekávalo na konci loňského roku. Jediným segment, jenž si drží tendenci růstu je internet. Ostatní média musí v letošním roce počítat s propadem do červených čísel, i když pro někoho to nebude letos poprvé.

Investice do televizní reklamy podle odhadu dosáhnou 8,39 mld. korun (V roce 2008 to bylo 11,49 a v roce 2007 10,75 mld. korun.). Jde o pokles ve výši 27 procent (V roce 2008 byl zaznamenán růst ve výši 6,9 a v roce 2007 ve výši 10,1 %.). Podíl na reklamním koláči klesne TV na 37,4 % (oproti 40 procentům v roce 2008 a 39,3 procentům v roce 2007).

Ještě vyšší propad je očekáván v reklamních investicích do tisku. 5,81 mld. korun je pokles o 32 %. V červených číslech byl tisk i v minulém roce, kdy poklesl o 1,5 procenta na 8,55 mld. korun. V roce 2007 dosáhly reklamní investice do tisku výše 8,68 mld. korun (růst o 0,6 %). Share tisku má také klesající tendenci – 25,9% (odhad roku 2009); 29,8% (2008) a 31,8% (2007).

Out of home (OOH) včetně instore by měl v letošním roce získat reklamní investice ve výši 2,47 mld. korun, což je pokles o 15,1%. V loňském roce dosáhly výdaje do tohoto typu reklamy výše 2,91 mld. korun (nárůst o 5,8%) a v roce 2007 to bylo 2,75% (nárůst o 4,5% oproti roku 2006). I přes pokles vzrostl podíl OOH na celkových reklamních investicích na 11 procent (10,1% v letech 2008 a 2007).

Investice do reklamy v rádiích podle odhadu klesnou o 15 procent na 1,93 mld. korun (V letech 2008 a 2007 byl objem reklamních investic do rádia 2,27 mld. korun). Z celkového koláče reklamních peněz by si měla rádia v letošním roce ukousnout více než v loňském roce – 8,6% (odhad rok 2009); 7,9% (2008); 8,3% (2007).

Procentuelně nejhlubší propad je očekáván v reklamních investicích do kin. Podle OMD by mělo jít o rovných 50 procent. Objem výdajů by měl být ve výši 0,04 mld. korun. V tomto segmentu je pokles dlouhodobější tendencí – v roce 2008 bylo do reklamy v kině investováno 0,07 a v roce 2007 0,08 mld. korun. Celkový podíl na reklamních penězích by měl zůstat – stejně jako v roce 2008 –  ve výši 0,2% (V roce 2007 šlo o 0,3%.).

Jediným segmentem, v němž výdaje do reklamy – podle odhadu OMD – porostou, bude internet. Zde je očekáván růst ve výši 10,8 %, což představuje částku 3,79 mld. korun. Jak se však zdá nejkrásnější období růstu má zatím internet za sebou. V loňském roce vzrostly investice do reklamy na internetu o 22,1% (celkový objem byl 3,42 mld. korun) a v roce 2007 byl zaznamenán nárůst o 24,4 % (celkový objem byl 2,8 mld. korun). Výrazně by také měl vzrůst podílu na reklamních investicích. V letošním roce je očekáván share ve výši 16,9% – v roce 2008 to bylo 11,9 a v roce 2007 10,2 procenta.

Celkově by se letos měly investice do reklamy pohybovat ve výši 22,43 mld. korun, což je oproti loňskému roku pokles o 21,9%. V roce 2008 byl objem těchto financí ve výši 28,71 mld. korun (oproti roku 2007 růst o 5 procent) a v roce 2007 byl celkový objem reklamních investic 27,33 mld. korun, což představovalo oproti roku 2006 nárůst o 7,3 %.

„Na českém teklamním trhu působí hodně zahraničních firem, které globální recese tlačí k výraznějším omezením. Obecně panuje určitá nejistota ohledně dalšího vývoje, takže chování firem v oblasti reklamy není v současné chvíli dlouhodobě konzistentní,“ komentoval tyto odhady Vít Smékal, Research Director OMD.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .