Fenomén diváckého úspěchu Televizních novin trvá patnáct let

tn Stále nerozlousknutelným oříškem pro konkurenční televizní stanice je překonání neodvalitelného balvanu v přístupu k hlavnímu vysílacímu času v podobě Televizních novin ve vysílání TV Nova. Ty se už téměř patnáctným rokem neohroženě zabetonovaly v diváckých preferencí půlhodinku po půl osmé do té míry, že pro ostatní televize mnohdy nezbývá k rozdělení ani čtvrtina diváků u obrazovek. Velmi zřídka se sice objevuje pokus zrušit mnohaletý divácký návyk jiným formátem vlastní tvorby, ale zatím bez valného úspěchu. Prima část diváků sice před lety odlákala k svojí tehdejší cooking show Prima vařečka, ale jednalo se jen o desítky tisíc diváků, které tehdejší téměř čtyřmilionový koláč Televizních novin výrazněji nepoznamenal.

Fenomenální úspěch Televizních novin obecně předznamenává bianco šek pro další pořady Novy po osmé večerní v prime time. Dědí masivní publikum, které v hojné míře čeká na to, co jim tuzemský televizní lídr připravil pro následující minuty a hodiny. V případě, že nezaujme, hledají prostřednictvím dálkového ovladače alternativu na jiných kanálech. Tento vzorec chování většinového diváka je sice postupem času obrušovám nástupem širší programové nabídky více stanic na tuzemském trhu, nicméně je stále natolik silný, že mnohdy devalvuje snahu konkurenčních stanic přinést nové formáty.

Navíc se Nově podařilo v září 2005 před Televizní noviny nasadit do vysílání další pilíř, na který se nabalili věrní diváci. Denní seriál Ulice mívá zhruba milion a půl diváků a svým podílem okolo padesáti procent diváků v univerzální cílové skupině 15+ (a zhruba o deset procent větším ve skupině 15-54 let) dláždí úspěch nováckého access time, který masivní publikum přináší do náruče TN, které zahajují hlavní vysílací čas.

Konkurenční komerční stanice na silnou nováckou půlhodinu svoje vysílání přerušit nemůžou a tak vymýšlejí čím překlenout téměř mrtvou programovou mezeru. Prima do tohoto slotu dlouhodobě nasadila relativně levnou akvizici – sitcomy. Legendární M.A.S.H. a kultovní Přátele vystřídala slabé výsledky přinášející Chůva k pohledání. TV Barrandov vsadila po sedmé na dokumentární série, které nově od 1.února vystřídá hodinové pásmo animovaných pohádek pro děti. Úplně novou cílovou skupinu než dosud se nejmladší česká plnoformátová stanice bude snažit zaujmout diseyovským seriálem My z Kačerova a kdysi v Česku velmi populárními Šmouly z belgické produkce.

Nové formáty se líhnou i na Primě. Velmi brzy by se na obrazovkách měl objevit pořad Come Dine With Me z produkce Granada Media, které do české podoby převede tuzemská společnost Real TV. Relace spojuje prvky kuchařské show se zábavou. V některých zemích Evropy (Německo, Slovensko, Velká Británie) je nasazena právě do acess time (u nás by se tak při podobném nasazení mohla stát buď konkurencí TN nebo pravděpodobněji Ulice a tím by mohla vystřídat mnohaměsíční maratón repríz soutěže 5 proti 5). Těžko však odhadnout, zda se Prima dokonce nepokusí s tímto formátem vyrukovat do něterého slotu v hlavním vysílacím čase, aby měla z nabalených reklam okolo pořadu větší šanci zaplatit vložené náklady do výroby.

Autor článku:

Komentáře (2)

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .