Finanční krizi jsme využili jako příležitost, říká projekt manager portálu TopZine.cz

peska_perexV době, kdy na tištěné kulturní časopisy pro studenty dolehla naplno finanční krize, využila skupina nadšenců příležitosti a vdechla život studentskému projektu s názvem TopZine.cz. Ačkoli redakce odstartovala v květnu 2009, dokázala za necelé dva roky získat velkou základnu stálých návštěvníků. Letos dokonce spustil server TopZine.cz novou odnož – Fanzine.cz.

Letní rozhovory na RadioTV pokračují, tentokrát jsme vyzpovídali projekt manažera portálu TopZine.cz, pana Martina Pešku. Zajímali jsme se, jak vznikl nápad na provoz serveru. Navíc jsme se dozvěděli, že připravovali vlastní sociální síť. Plány však poněkud zkomplikoval nástup Facebooku. Budete si moci přečíst o projektu Fantastická povídka, na níž spolupracuje i ČRo Leonardo.

Mladí lidé jsou významnou cílovou skupinou

RadioTV: Studentský projekt Topzine.cz vzniknul teprve v květnu 2009, kdy jste spustili veřejnou beta verzi. Ostrý start byl zahájen v září stejného roku. Přibližte prosím, co stálo za vznikem Vašeho projektu? Proč jste se rozhodli Topzine.cz vůbec spustit?

MARTIN PEŠKA: Je to tak. Topzine.cz vznikl v době, kdy na tištěné kulturní časopisy pro studenty dolehla finanční krize, valná část z nich zanikla. To pro nás byla příležitost, protože na internetu žádný magazín zacílený svým obsahem výhradně na studenty a mladé lidi nebyl, nebo se netěšil velké přízni čtenářů. Přitom mladí lidé jsou pro řadu společností, respektive jejich produktů a služeb, významnou cílovou skupinou; v těchto letech si lidé utvářejí spotřebitelské návyky. Udělali jsme si pretest, který nám ukázal, že na českém mediálním trhu pro náš magazín místo bude.

Topzine.cz měl být původně jen jakýmsi doplňkem sociální sítě, kterou jsme v září 2009 chtěli spustit, ale příchod Facebooku na český internet tento plán pohřbil. Byť v letošním roce chystáme spuštění obdobného projektu, ale bude fungovat na jiných principech. Mimo jiné bude využívat Facebook. Hlavním cílem bude stmelování a rozšiřování naší čtenářské komunity.

RadioTV: Projekt Topzine.cz cílí zajisté primárně na studenty. Nabízíte něco zajímavého i pro čtenáře, kteří již nestudují? Čím se lišíte od jiných podobně zaměřených projektů? Čerpali jste nějakou inspiraci též ve světě?

MARTIN PEŠKA: Snažíme se redakčním obsahem cílit nejen na studující mladé lidi, ale také na všechny další lidi do 30 let. Studium pro nás není v tomto směru určující. Zásadní je životní styl, který naši čtenáři vedou, a ten je obdobný u studujících i pracujících mladých lidí do chvíle, než se rozhodnou založit si rodinu. Můžeme říct, že vše se odvíjí od okamžiku porodu dítěte, kdy u lidí dochází ke změně zájmů a priorit. U žen je tato hranice někde mezi 28,5 a 29,5 roky života.

Během veřejného testování v roce 2009 jsme dělali průzkum i mezi svobodnými lidmi do 30 let a jejich zájmy se víceméně shodovaly se zájmy studentů. Celý magazín vychází z těchto zájmů a přináší originální témata.

peska_001

Martin Peška, projekt manažer TopZine.cz. Autorka: Tereza Smejkalová

RadioTV: Pro ty, kdo studentský projekt Topzine.cz neznají, přibližte prosím blíže Vaše aktivity a náplň portálu Topzine.cz. Jak často vychází nové články?

MARTIN PEŠKA: Dominantou magazínu je kultura – film, hudba, literatura, umění. Čtenáři si zvykli chodit na Topzine.cz pravidelně proto, že zde najdou recenze všech filmů, které jdou do kin, najdou zde exkluzivní novinky, které se nikde jinde nedočtou, a jsou jim doporučovány knížky, které mohou zaujmout mladého čtenáře.

Ostatními rubrikami se snažíme pokrýt celé spektrum volnočasových zájmů mladých, což je zdravý životní styl, móda, nakupování, cestování, gastronomie a aktivní sport. Je tu také rubrika Vzdělání a kariéra, která slouží studentům i prvouchazečům o pracovní pozici. Na začátku letošního roku bylo celé portfolio rozšířeno o sekci Technologie a hry, která se stala třetí nejžádanější.

Obsah magazínu je aktualizovaný několikrát denně a desetitisíce čtenářů sledují tyto novinky na Facebooku, kde má každá naše rubrika založenou stránku.

RadioTV: Na začátku projektu jste spolupracovali s deseti pražskými studenty, před rokem jich bylo přes 300. Kdo všechno může na portál Topzine.cz přispívat? Existují nějaká omezení? A kolik stálých spolupracovníků má aktuálně Vaše redakce?

MARTIN PEŠKA: Počet lidí, kteří vedou redakci magazínu je pořád zhruba stejný, protože každá rubrika má svého editora. Spolupracuje však s námi velký počet dobrovolníků převážně z řad studentů a jejich počet se neustále mění. Denně se k nám hlásí přes formulář na http://www.czechnetmedia.cz/kariera-student-vs/ či přímo na redakční e-mail okolo 10 až 20 lidí. Ti však pak prochází výběrem šéfredaktora a konkrétního editora. Počet našich spolupracovníků se ustálil okolo 300 a novou spolupráci navazujeme s lidmi, kteří se chtějí přiučit žurnalistickému řemeslu.

Komiks Ronaldův svět pokračuje, chystá se novinka

RadioTV: Mezi poměrně originální prvky patří komiksový strip „Ronaldův svět“, jenž charakterizujete jako „komiks s volným pokračováním“. Povězte nám prosím něco více o této rubrice.

MARTIN PEŠKA: Ronaldův svět je komiks od Tomáše Prokopiče a Ondřeje Nohejla, se kterými jsme se rozhodli navázat spolupráci ihned po té, co jsme zaregistrovali jejich první stripy na Facebooku.

Od září se na našich stránkách bude objevovat i nový komiks Filipa Tichého s názvem Ito Tetsuo, který je takový Don Quijote po asijsku, příběh obyčejného prostého člověka, který by se rád stal Samurajem, aniž by věděl, co to obnáší.

peska_003

Obdobný magazín na mladé lidi neexistuje

RadioTV: Za téměř dva roky jste získali zhruba 250 tisíc čtenářů měsíčně, na Facebooku máte aktuálně přes 7,5 tisíce fanoušků. Jen za poslední rok jste čtenost více než zdvojnásobili. Čím si vysvětlujete takovouto návštěvnost?

MARTIN PEŠKA: Za návštěvností nestojí nic jiného než rok příprav a dva roky intenzivní práce spousty lidí. (smích)

Povedlo se nám zkrátka vytvořit to, co jsme vytvořit chtěli: magazín, který bude zajímat studenty a mladé lidi. Magazín, na kterém se dočtou informace jiné, než se objevují všude jinde. Můžeme si i dovolit vzhledem k poměrně jasně profilované cílové skupině i jiný přístup než jiná média – naši čtenáři čtou redakční obsah od lidí, kteří jsou prakticky ve stejném věku – proto jsou pro ně tyto příspěvky zajímavé, zábavné a současně důvěryhodné. To se odráží i v silné komunitě našich fanoušků na Facebooku a stále se zvyšující frekvenci jejich opakované návštěvnosti.

RadioTV: Vybudovat nový projekt na internetu není v poměrně velké konkurenci nijak snadné. Jak byste popsal cestu, která vedla k takovýmto číslům?

MARTIN PEŠKA: Na českém internetu neexistuje obdobný magazín zaměřený na mladé lidi, takže Topzine.cz nemá konkurenci. Sice jsme v začátcích sledovali několik obdobných projektů, nebo projekty, které se nás snaží napodobit, ale nevím snad o žádném, který by se nezasekl na maximální návštěvnosti v řádu desítek nebo stovek lidí denně.

Většina podobných projektů se snaží napodobit zaběhlé weby, přinášejí proto i podobné články. Ale to na internetu nefunguje, tvůrcům velmi brzy dojde, že jejich články nikdo nečte. Pak svůj projekt zabalí, nebo ho udržují s bídnou návštěvností při životě. Většinou jen proto, aby se dostali třeba zadarmo na hudební festival či jinou akci. Což pak paradoxně poškozuje Topzine.cz, protože většina promotérů kulturních akcí absolutně vůbec netuší internetové žurnalistice a online marketingu a hází nás do stejné škatulky, byť rozdíl v návštěvnosti je třeba o jeden nebo dva řády úplně jinde.

Naše cesta vede přes exkluzivitu. Bohužel někdy byla cesta za získáním exkluzivních informací pro naše čtenáře dosti strastiplná. Jednak kvůli zmíněnému škatulkování neznalými promotéry, jednak kvůli slabému povědomí o naší značce mimo cílovou skupinu našich čtenářů, tedy většinou včetně promotérů a dalších osob. Při tvorbě komunikačního plánu magazínu Topzine.cz jsme s tímto problémem původně vůbec nepočítali.

Ale za ty roky práce jsme posbírali tolik zkušeností, že se případné konkurence opravdu nebojíme.

peska_004

Prioritní je pro nás exkluzivní obsah

RadioTV: Za jak silný komunikační nástroj považujete Facebook? Představme si hypotetickou situaci, že by Facebook neexistoval. Jak si myslíte, že by to ovlivnilo práci Vás a týmu projektu Topzine.cz.

MARTIN PEŠKA: Facebooku se předpovídá 5 až 7 let na výslunní, z toho vycházíme. A i právě proto si chceme vybudovat vlastní komunitu čtenářů na vlastním webu, současně ale sledujeme i další novinky jako třeba nyní Google+. S ohledem na věkovou strukturu našich čtenářů je pro nás ale dominantní stále Facebook, kde tito lidé jsou. Můžeme zde s našimi čtenáři komunikovat, sbírat od nich podněty a nápady, opačným směrem zase my jim nabízíme to, co se třeba na Topzine.cz nevejde.

Pokud by měl Facebook padnout, nahradí ho něco jiného. Jisté je, že Topzine.cz tam pak bude také.

RadioTV: Kromě zábavy věnujete prostor i závažnějším tématům, například koncem června jste přinesli odhalení praktikám studentů, kteří se chtějí vyhnout školním testům a prověrkám. Jak důležitou součástí je investigativní žurnalistika pro stránky Topzine.cz?

MARTIN PEŠKA: Prioritní je pro nás spíše exkluzivní obsah ze spektra zájmů našich čtenářů. Jednak těch investigativních témat spadajících do portfolia našich rubrik tolik není, jednak pro inzerenty je důležité, aby se jejich reklamní sdělení objevovalo, podobně jako v kině, u pozitivního obsahu, na které se člověk těší. Nepřinášíme informace o povodních, vládních techtle mechtle, ale ani o tom jaká česká zpěvačka zase utekla z léčebny. V tom tkví atraktivita našeho magazínu nejen pro čtenáře.

RadioTV: Do konce července mohou neznámí autoři české a slovenské literární science-fiction, fantasy a hororů přispět svou povídkou do literární soutěže „Fantastická povídka roku 2011″. Prozatím jste dostali 320 povídek. Co je cílem soutěže a proč vlastně vznikla?

MARTIN PEŠKA: Literární soutěž Fantastická povídka vznikla jako součást komunikace našeho magazínu. Od loňského roku udělujeme ve spolupráci s Asociací středoškolských klubů Cenu Topzine.cz pro nejlepší středoškolský internetový časopis. Letos jsme se rozhodli uspořádat literární soutěž v žánrech sci-fi, fantasy a horor s cílem najít a podpořit nové tváře české a slovenské literární scény, a současně tím sdělit lidem, že pokud mají rádi tyto žánry, jsou na Topzine.cz správně. Koneckonců, v polovině července jsme spustili Fanzine.cz, náš nový samostatný magazín – taková trvalá příloha Topzine.cz o literární i filmové fantastice.

A jaké má ambice Fantastická povídka? Stát se nejprestižnější žánrovou literární soutěží v Česku i na Slovensku, která bude skutečně objevovat nové tváře. Taková literární soutěž, za kterou nevznikne každý rok sborník povídek těch samých autorů…

RadioTV: O vítězi budou rozhodovat samotní čtenáři na stránkách www.fantastickapovidka.cz. Dozvěděl jsem se, že díla budou publikovaná na webu a dokonce se některé povídky dočkají své rozhlasové podoby na ČRo Leonardo. Očekáváte, že bude zpracována jen vítězná povídka, nebo jste získali tolik nadějných prácí, že jich posluchači uslyší více?

MARTIN PEŠKA: V prvním kole vybere odborná porota složená z českých a slovenských spisovatelů, ale i publicistů a nakladatelů, nejlepší povídky. Až potom, v září, budou moci hlasovat čtenáři. Publikovat budeme na Topzine.cz nakonec pravděpodobně všechny finálové povídky. Pro jejich autory dokonce připravujeme workshop, na kterém bychom jejich práce ještě vykrášlili před samotnou publikací včetně originální ilustrace. Kolik povídek se objeví v audiopodobě ve vysílání ČRo Leonardo bude záležet na rozhlasu a jeho posouzení kvality povídek. Tak je sepsaná i smlouva, ve které stojí, že půjde o audioztvárnění minimálně vítězné povídky.

peska_002

Nový Fanzine.cz prudce roste, nespočívá jen v publicistice

RadioTV: Volně navážu stále čerstvým projektem „Fanzine.cz“, v pondělí 13. června jste spustili beta-verzi. Přibližte opět prosím našim čtenářům, co jim nový žánrový formát nabízí. Co očekáváte od jeho spuštění?

MARTIN PEŠKA: Fanzine.cz vznikl rozšířením jedné z původních rubrik Topzine.cz. Zjistili jsme totiž, že si tuto rubriku bez jakékoliv její propagace našli fanoušci fantastiky. Právě jim tímto magazínem vycházíme vstříc a přinášíme jim všechny informace přehledně členěné na jednom magazínu.

Návštěvnost magazínu prudce roste, téměř o 40 % každý další týden, v současnosti dosahuje 20 tisíc absolutně unikátních uživatelů měsíčně, což je o 4 tisíce více než čtenost časopisu, který je několik posledních let oceňován českou Akademií science fiction, fantasy a hororu jako nejlepší časopis nebo internetové médium. Takže věříme, že si našeho projektu Akademie brzy všimne a dočkáme se také nějakého toho ocenění. (smích)

I Fanzine.cz přináší několikrát denně aktualizovaný obsah, takže práce je to velmi náročná. Navíc nespočívá jen v publicistice, především pak recenzování knížek, ale naopak se redakce pod vedením šéfredaktora Marka Hofmana snaží přinášet i zde exkluzivní informace, které nikde jinde nejsou k vidění. Například exkluzivní fotoreportáže, videoreportáže a videointerview, které výrazně posilují atraktivitu obsahu obou našich magazínů.

RadioTV: Co nového plánujete na nejbližší týdny a měsíce na stránkách Topzine.cz, resp. Fanzine.cz? Na co byste pozval čtenáře?

MARTIN PEŠKA: Určitě doporučuji přečíst si srpna na hlavní stránce Topzine.cz editorial šéfredaktora Radka Langa, který představí ta nejdůležitější témata měsíce srpna napříč rubrikami.

RadioTV: Jak byste popsal budoucí směřování portálu Topzine.cz? Co je Vaším cílem a kde vidíte projekt za 5-10 let.

MARTIN PEŠKA: Plánovat na internetu v dlouhodobém horizontu v podstatě nelze. To už je spíše sen než nějaké plánování. Proto naše aktivity až na výjimky plánujeme na období jednoho roku, případně fiskálního roku.

Co mohu prozradit je to, že se návštěvníci do konce tohoto roku mohou těšit na nové servisní funkce a služby, nebo na citlivý redesign.

Směřování firmy CzechNetMedia s.r.o., která je provozovatelem obou našich magazínů je poměrně jasné. Některé budoucí projekty už máme s popiskem „Připravujeme“ zanesené v portfoliu na webových stránkách společnosti. Jedná se o několik webů, které budou do jisté míry vždy navzájem propojené a všechny budou cílit jak jinak než na mladé lidi. Pokud vše půjde jak má, do konce roku 2012 bychom měli celkem oslovovat milion uživatelů měsíčně.

RadioTV: Děkujeme za rozhovor.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .