Nova svůj strach schovává za filantropii

radiotv-archiv66Digitalizace se stává realitou, ať už se nám to líbí nebo ne. Český národ se dělí na dvě skupiny, z nichž se jedna na jedničky a nuly těší, druhá se jich bojí. Čech jako člověk konzervativní, nemá rád změny a digitalizace změna je. Nejvíce se strašákem digitalizace nejspíš ohání Nova a zaštiťuje se při tom starostí o diváka. Více než lidumilství je u ní logičtější strach z konkurence.

Podpora digitalizace televizního vysílání samotnými stanicemi má v Česku několik podob. Nejjednodušší hodnocení propagace digitalizace je u TV Prima – kde nic není, není co posuzovat. Prima nejspíš vše nechala na Národní koordinační skupině (NKS) a na svých větších a silnějších kolezích. Její pozici „mrtvého brouka“ lze také vysvětlit obavami z širší programové nabídky, kterou digitalizace přinese. Víc kanálů pro diváka znamená menší kousek z koláče share pro jednotlivé stanice. Není tedy potřeba mezi lidmi rozšiřovat, že nám brzy přibude konkurence.
Česká televize se problému digitalizace chopila velkou silou a můžeme říct, že její kampaň je v současnosti nejsilnějším a nehlasitějším propagátorem digitalizace. Malý, ale významný, háček její kampaň přece jenom má. Z pohledu České televize jakoby téměř neexistovaly jiné digitální sítě, než ta jejich veřejnoprávní. Nahlíženo z jiného úhlu však chyba není na ČT. Tak jako ona referuje o digitalizaci svého vysílání, má informovat o přechodu z analogu na digitál i zástupce ostatních multiplexů. Zatím to spíše vypadá, že se ostatní vezou na vlně České televize. Naštěstí NKS přece jenom roztočila svou informační kampaň na plné otáčky, takže kulhající informovanost se začíná vyrovnávat.

„Nejoriginálněji“ se k digitalizaci staví TV Nova. Ta ji nepokrytě odmítá a její představitelé svůj odpor vůči tomuto pokroku dávají najevo všude možně. Až panických rozměrů dostávají reportáže TV Nova o totální nepřipravenosti českých diváků (aktuálně Pražanů) na přechod na digitál. Záměr je zcela jasný a logický – digitalizace je éra, kdy plnoformátové televize budou ztrácet na síle a ke slovu se přihlásí specializované formáty. Navíc se objevil přímý konkurent Novy – TV Barrandov. V podstatě jde o stejný strach, jaký projevuje TV Prima. Nova se však rozhodla „otáčení Zeměkoule“ co nejvíce zpomalit a znepříjemnit. Velmi rafinovanou zbraní Novy v boji s digitalizací je póza, v níž se stylizují do ochránce sociálně slabých občanů.
„Je tam řada dalších věcí, na které jsme se snažili upozorňovat už v průběhu přípravy toho zákona, myslíme si, že by se nemělo stát, že díky tomu, že stát po občanovi něco chce, takže si ho vezme jako rukojmí a donutí ho silou k nějaké změně. Mělo by to být spíš tak, že diváci by měli být předem upozorněni a měli by, měl by stát dokonce nějakým způsobem těm slabším sociálním skupinám pomoci v tom přechodu. Co je docela zajímavé, a to je věc, kterou jsem si přečetl těsně před tím, než americký prezident Obama složil svůj slib, takže jedna z věcí, kterou se začal zabývat hned poté, co nastoupil do úřadu, bylo vypnutí analogového vysílání v Americe, kde se mělo vypínat v polovině února a kde díky jeho vlivu a díky jeho názoru, došlo k tomu, že se to vypínání posunuje až na polovinu roku a je to proto, že 5,7 procent obyvatelstva Ameriky není na to vypínání připraveno.  Já si myslím, že 5,7 procent obyvatelstva je dostatečně velké číslo, které by mělo zajímat i naši vládu a i naše vláda by se měla ptát, kolik procenta obyvatelstva na to vypínání je nebo není připraveno,“ řekl v Impulsech Václava Moravce generální ředitel TV Nova Petr Dvořák. Můžeme si všimnout lživé argumentace, když Obamův návrh na posun digitalizace v USA nebyl schválen. Důležité je, že Dvořák zmínil návrh obrovsky populárního Baracka Obamy a ten je v současnosti přece nadějí pro všechny a má ve všem pravdu, ne?
Posun termínů přechodu na digitalizaci by nikdy nic nevyřešil. Vždycky se najde určitá skupina lidí, kteří budou čekat, až jim umlknou obrazovky, a potom se začnou vztekat (plakat, prosit, nadávat, atp.), že jim nikdo nepomohl a neporadil.
Nově nejde o diváka, ale jde jí o peníze – je to přece komerční podnikatelský subjekt. Postoj filantropa šířící kolem sebe nervozitu z digitalizace je trapný. V současnosti je potřeba hlásit: „Občane, starej se! Dostupných informací máš dostatek!“

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .