Vánoční grafika letos nudí i děsí

publicperexAby divákům smutno nebylo, aby i bez pohledu z okna poznali, že Vánoce klepou na dveře, a abychom se pomalu mohli začít těšit na sváteční programová schémata, spustily téměř všechny stanice zimní grafiku. Obecně se nedají od zimní grafiky čekat žádné zázraky. Vánoční motivy jsou celkem logicky stále stejné, symbolizovat sníh modrou barvou místo bílé jde jen těžko a ani jezulátko na skateboardu by nebylo to pravé. Ovšem letos se našly i stanice, které dokázaly překvapit a od jezulete pádícího na skate, či snowboardu nebyly zas až tak daleko.

Nova stále rotující

Komerční jednička sice zatím nepochybně neukázala všechno, co si z grafiky pod stromečkem schovává, ale doufat ve výrazně větší míru kreativity, než jakou ukázaly první zimní předěly, by bylo čekáním na Godota.

nova-kola

Už v průběhu roku nás programem Novy provázely různé točící se objekty, které měly anoncovat novácké logo. Neříkám, že to byl úplně marný nápad, ale když už se protočilo ovoce a zelenina, všechna kolečka co jich jen mechanika zná a sem tam i nějaký ten žertovný předmět, tiše jsem doufal, by mohl být točení definitivně konec. Vánoce jsou pro mnoho lidí kolotočem samy o sobě, tak proč jim ještě tuto skutečnost připomínat. Nova bohužel nezklamala, nebo se možná snažila neurazit, každopádně točení v podobě vánočních větrníčků a nejen jich, pokračuje vesele dál. Divákům Novy je tak zřejmě souzeno protáčet panenky až do konce roku a doufat, že příslušní kreativci najdou pod stromečkem trochu kreativity.

prima-ledova-kralovna

Prima umělecky tančící

Z opačného konce vzala sváteční grafiku do ruky Prima. Co se týká vizuálů tak Prima naštěstí netrpí, tak jako v případě programu a rozvoje vůči Nově oním komplexem staršího, ale méně úspěšného sourozence, a tak může občas oko divákovo na originální gafice spočinout a srdéčko nad netradičním nápadem zaplesat. Na druhou stranu, nic se nesmí přehánět.

Oproti Nově, která kreativitou šetřila, projevila Prima kreativitu až přílišnou. Její vánoční grafika má sice nápad i dobré zpracování, jen je otázka, jestli ji má většina diváků šanci pochopit. Například tančící žena, tedy alespoň myslím, že tančí, se zmalovanou částí obličeje, by mohla být jakousi ledovou královnou, ale jistý si tím tak úplně nejsem a jistá si asi nebude ani většina diváků. U svátečních předělů bych zkrátka spíš čekal jasné a náladové sdělení a ne drobný hlavolam, který hrozí přivodit dětem mírnou noční můru. Možná jsem ale přehnaný detailista.

Jinak ale má grafika Primy vše co by mít měla.  Liší se od grafiky celoroční, ale při tom s ní dostatečně koresponduje.

ct-klobouk-1

Česká televize kouzlící

Na rozdíl od stanic předchozích u veřejnoprávní stanice příliš kreativity snad ani čekat nelze. Přesto jsem cvakal ovladačem se stejnou nedočkavostí, s jakou se dítě žene ke stromečku. Co asi jako koncesionář letos za grafický dáreček dostanu?  Bude to pistolka, nebo zubní kartáček (čtenáři Stephena Leacocka pochopí).

Napětí bylo víc než na místě. Před slavnou změnou celého veřejnoprávního hávu se totiž sezónní grafika ČT omezovala na padající listy na podzim, případně padající vločky v zimě. Klika byla, že na jaře a v létě není, co by padalo.

Po českotelevizní vizuální revoluci se sice zvlášť na ČT2 objevily graficky velmi odvážné kousky, kterým není co vytknout, ale jednička, jež bývá zdrojem vánoční zábavy, zůstala stále velmi konzervativní.

Sváteční grafika ČT1 ovšem dokázala překvapit. Jen si nejsem jistý, zda si diváci takové překvapení zasloužili. Kouzelný klobouk, který je zřejmě hlavním vánočním prvkem ČT, společně s „magicky“ se vznášející číslicí jedna, totiž nejen že nemá se svátky klidu a míru mnoho společného, ale grafické zpracování této scénky ani vzdáleně nepřipomíná profesionální přístup, který bych od veřejnoprávní televize čekal.

Nevěřil bych, že to kdy řeknu ale zlaté padající vločky. Můžeme jen doufat, že klobouk je pouze jakýmsi omylem, který do Vánoc na obrazovkách vystřídá jiný symbol. Je celkem jedno jaký, ale hlavně jiný.

public-pes

Public  se psy a upíry volně pobíhajícími

Jako poslední jsem si nechal jednu z malých televizí a to sice Public. Právě od této stanice čekal sváteční grafiku málokdo a tak oznámení, že rozjedou vánoční vizuál bylo víc než dvě překvapení v jednom. Public totiž zároveň s vánoční grafikou ohlásil kompletní obměnu grafiky.

Nerad to říkám, protože mám slabost pro lidi, kteří jsou pro svou práci nadšení a zapálení, ale tentokrát Public šlápl s grafikou pořádný kus vedle. Jestliže jsem měl po posledních úpravách vizuálu pocit, že tahle televize konečně získává grafický obal, tak po zhlédnutí vánočních upoutávek se pocit vytratil kamsi do ztracena. Předěl s jakousi ženštinou, která před klíčovací plochou cosi žmoulá v ruce, pravděpodobně se má jednat o popelku s kouzelným oříškem, působí spíš jako reklama na noční podnik a u psa v pirátském převleku nedokážu najít ani vzdálenou souvislost se svátky klidu a míru. Pravda, ještě jsem neviděl předěl, ve kterém je za Santa Clause převlečen Václav „Upír“ Krejčí, ale bojím se, že tento bavič může vylepšit málo co.

Sečteno a podtrženo. Co se kreativity a zpracování týče Prima je jasným vítězem letošní soutěže vizuálů. Z jejích předělů sice vánoční atmosféra tak úplně nečiší a nelze vyloučit, že se senzitivnější děti z pohledu na „ledovou královnu“ strachy pomočí, ale nic kreativnějšího zřejmě letos nikdo nenabídne.

Když už jsem tedy vyhlásil svého vítěze, obsadím i druhé místo. Nestane na něm ani ČT, ani Nova, ale překvapivě Public. Jejich vánoční grafika je sice hrůzná, ale na rozdíl od velkých stanic je z ní cítit alespoň závan kreativity. Sice velmi amatérský, ale je tam. Jak ČT, tak Nova si nezaslouží ani bramborovou medaili.  Obě televize mají totiž nepochybně navíc než to, co zatím nabídly.

Autor článku:

Komentáře (5)

  1. Pochvala

    K vánoční grafice Novy a Primy: Já mám opačný pocit, různé rotující předměty spolu vzájemně nesouvisející zkomponované do jednolitého obrazu mi připadají natolik originální, vtipné a svěží, že se mi dodneška neomrzely. Navíc jsou novácké jingly narozdíl od primáckých podbarvené dynamickými podkresy, které už dlouhé roky určují identitu této stanice.
    Co má Prima? Nějaké postavy v různých prostředích tancující na muziku, která je nic neříkající a narozdíl od Novy si primácké podkresy nedovedu spojit se jménem této stanice.
    Můj soukromý, čistě subjektivní názor…

  2. Maxx

    Souhlasím s autorem článku, nejlepší grafiku má znova Prima! Sice mi to oproti loňské Daně Morávkové rochnící se nohou v letním rybníku nebo nad létajícími deštníky loňského podzimu přijde co se týče zpracování a kamery spíše krokem dozadu, každopádně oproti tragické Nově, která už asi 10 let nepředvedla nic o čem by se byť slovíčkem dalo zmínit, to je jako nebe a dudy. Trochu bych byl jen méně kritický ohledně ČT. Přeci jen kreativita se odepřít nedá a i když je konečný výsledek takový kostrbatý, oproti Nově, která jen využila sto let staré motivy v nepovedené formě, to je také obrovský rozdíl v kvalitě. Pro mě jednoznačně 1. Prima, 2. ČT a poslední Nova. Na třetí místo jí ani dávat nechci, její grafika alá výtvor průměrného patnáctiletého grafika si to nezaslouží.

  3. tenisak

    U Publicu souhlasím. Koukám na něj často, a grafika je taková, no.zato se mi líbila ta podzimní, jestli jste jí viděli, zajímalo by mi, co Vy na ní. Jinak asi Prima opravdu vévodí.
    A nejlepší má Z1, protože jak se říká, v jednoduchosti síla.

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .