Reklama v televizi

Přechod na digitální vysílání přinesl velký boom nových televizních programů. Nicméně většinu z nich tvoří klony zavedených stanic, čili mnoho nových hráčů na českém trhu není. Největší televizní skupiny mají zhruba podobný podíl na trhu jako měly v době analogového vysílání. Své pozice na trhu si udržely právě díky spuštění nových doplňkových televizních stanic

Ilustrační foto Shutterstock.com

Ilustrační foto Shutterstock.com

Česká televize dříve prodávala reklamu přes Media Master, nyní si obstarává prodej sama. Reklamní prostor je prodáván na cílovou skupinu 15+.

Media Master zastupovala veřejnoprávní média, dnes TV Barrandov

Společnost Media Master ale částečně zastupuje nyní TV Barrandov (je s ní vlastnicky spojená). TV Barrandov je navíc prodávána společně s TV Prima, skupinou Óčko, skupina Viacom (Nickelodeon, Prima Comedy Central) a Mňam TV přes zastupitelství Media Club. Podíl na trhu je přes 30 %. Hlavní obchodní skupinou jsou lidé ve věku 15–69. Televize Nova a skupina CET 21 si reklamu prodává opět sama, share je obdobný. Hlavní obchodní cílová skupina je 15–54.

Na trhu existuje rovněž zastupitelství Atmedia, ta se soustředí zejména na kabelové a satelitní televize, zastupuje ovšem také terestrické stanice Relax, Rebel (skupina Radima Pařízka), Retro Music TV, Kino Svět, Šlágr TV a další. Silnou pozici má mezi dětskými diváky 4–14, kde má podíl na trhu okolo 6 % (zastupuje DIsney Channel, Minimax a CS mini).

Ilustrační foto Shutterstock.com

Reklama v rádiu

Kontinuální měření poslechovosti rozhlasových stanic probíhá od roku 1998. Týdenní zásah v populaci 12-79 let je 85 %, přičemž hlavní vysílací čas je pro rádia ráno a dopoledne, kdy poslechovost dosahuje nejvyšších hodnot.

....

Jaká jsou omezení na reklamu?

U komerčních televizní smí být vyhrazeno reklamě maximálně 20 % vysílacího času v rámci jedné vysílací hodiny (čili 12 minut), navíc mohou rozdělovat jednotlivé pořady reklamními bloky. Novela zákona o vysílání umožnila vkládat reklamu rovněž do zpravodajských pořadů, v praxi se to ale neděje.

U České televize je reklama povolena pouze na ČT2 a ČT Sport (nesmí přesáhnout 0,5 % denního vysílacího času, přičemž v čase 19-22 nepřekročí 6 minut v rámci jedné hodiny). Výdělky z této reklamy však neputují do televize. Výjimku na ostatních programech tvoří sportovní a kulturní události, u nichž to vyžaduje například licence (tvoří ji například v minulosti Český lev, TýTý a jiné). Na ČT :D si sama Česká televize zakázala vysílat reklamu. Zatímco teleshopping je zakázán na všech programech veřejnoprávní televize, product placement a sponzoring není nijak omezen.

Zcela zakázaná je reklama na tabákové výrobky, zbraně, drogy a sex. Zákon o regulaci reklamy dále zakazuje podprahovou reklamu a jistá omezení navíc platí pro alkoholické nápoje, na dětských stanicích jsou zcela tato reklamní sdělení zakázaná.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .