Vedení veřejnoprávních médií dělá chybu, když chce eliminovat značky STV a rozhlasu

rtv_rtvs

Vedení společného podniku Slovenské televize a Slovenského rozhlasu znovu experimentuje s hlavní značkou. Podle dostupných informací by se měla úplně změnit identifikace všech okruhů rozhlasu a televize. Zmizet by měly i hlavní značky STV a SRo, které mají tradici od vzniku obou médií. Nová značka může obě instituce dostat ještě víc na okraj zájmů diváků.

Rozhlas a televize nemají společnou tradici

Vedení RTVS, tedy sloučeného podniku Slovenské televize a Slovenského rozhlasu zatím tyto kroky oficiálně nekomentuje. Z toho, co už bylo zveřejněno, vyplývá, že se úplně změní identifikace všech okruhů a změna citelně zasáhne i do vnímání obou médií. Slovenský rozhlas i Slovenská televize přitom vycházejí z tradice někdejších veřejnoprávních médií bývalé federace. Z Československé televize se stala STV zatímco z Československého rozhlasu rovněž vymizela pouze česká část názvu, ale samotná značka navázala na tradici.

STALO SE: Slovenskou veřejnoprávní instituci čekají další změny, registruje si nové názvy

Generální ředitelka obou médií ale chce přistoupit k úplnému přebudování značek a sloučit je pod označení RTV. Názvy okruhů by tak zanikly a stanice by se identifikovala pouze označením RTV a číslovkou okruhu. Posluchač by tak nerozlišoval, zda sleduje „Jednotku“ v rádiu nebo v televizi. Profilace okruhů by byla typově podobná, čímž by mělo dojít ke zjednodušení orientace mezi okruhy u posluchačů a diváků. Rozhlas a televize jsou ale typově rozdílná média, mají úplně jiné zákonitosti výroby pořadů, profilace okruhů i sestavování programové struktury a společný podnik s jednotným názvem nemá ve slovenském mediálním prostoru prakticky žádnou tradici.

rtvs_banner

Stávající podoba log Slovenské televize a Slovenského rozhlasu.

Značka STV už neexistuje, vedení komunikuje pouze rozhlas

Bez zajímavosti není ani fakt, že vedení ponechává samostatnou značku Slovenského rozhlasu v promo materiálech, zatímco značka STV z inzerce úplně vymizela. Televizní okruhy propaguje RTVS v externích médiích pouze pod značkami Jednotky a Dvojky a nepřidává k nim jednotné oranžové logo STV. Tím dochází do jisté míry ke protežování značky Slovenského rozhlasu. Současní manažeři RTVS předtím působili právě v rozhlasu.

Na přílišnou dominanci lidí z rozhlasové části, kteří televizi ovládají, si před časem stěžovali i někteří z původních zaměstnanců televize. Otevřeně to ale pojmenoval pouze odcházející šéf sportovní redakce STV Jozef Foltýn, který v červnu poskytl rozhovor deníku SME. Tehdy otevřeně řekl, že lidé z rozhlasu nemají o řízení televize ani tušení. V televizi podle něj ještě pořád zůstává dost šikovných lidí, ale nelíbí se jim, že je většinou „řídí hlupáci“.

rtv_banner

Loga a názvy, které si slovenská veřejnoprávní instituce nechala registrovat. Zdroj: Medialne.sk

Televizi řídí hlupáci, otevřeně řekl jeden z končících manažerů STV

Spojení rozhlasu a televize přitom Foltýn vidí jako chybu a v tomto ohledu nasměroval i výtku k poslednímu řediteli samostatné STV Štefanu Nižňanskému, který odmítl odstoupit ze své funkce a přinutil tak vládní politiky, aby rozhlas a televizi sloučili. Vedlejším produktem tohoto sloučení byl i automatický zánik Nižňanského funkce. „Pokud by byl po volbách 2010 odstoupil z funkce, samostatná STV by nezanikla,“ řekl Foltýn deníku SME.

Přitom právě spojení rozhlasu a televize mělo za cíl zbavit se Nižňanského. Původně to měl být i způsob jak televizi oddlužit a vybudovat společné médium od nuly. K podobnému řešení se ale politici už neodhodlali a televize si nakonec přinesla do společného podniku i své dluhy. Původně ale nebylo v plánu, aby značky obou médií přestaly existovat. Mělo jít pouze o vytvoření nové organizační struktury a využití určitých synergických efektů.

rtvs_banner_2

Logotyp, který používá Rozhlas a televízia Slovenska nyní.

Rozhlas a televize jako jedno médium – může to fungovat?

Generální ředitelka RTVS Miloslava Zemková si ale později vzala na sebe ambicióznější úkol – sloučit rozhlas a televizi nejenom formálně ale i marketingově. Původně přitom měly tyto instituce i nadále fungovat odděleně tak aby to divák a posluchač navenek nepoznal. Pouze by došlo k těsnější spolupráci některých oddělení a redakcí, přičemž část personálu by využívala televize s rozhlasem společně.

Z ARCHIVU: Rozhlas a televize Slovenska má novou ředitelku

A to už bude mnohem těžší a delší úkol než se původně předpokládalo. Sloučení obou médií přitom v sobě nese i politické riziko. Pokud se za několik let na Slovensku vymění vláda a k moci nastoupí strany, které si budou chtít nepokrytě podmanit veřejnoprávní média, postačí jim k tomu pouze výměna jednoho hlavního ředitele případně kontrolní rady.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .
Štítky: