Jak fungoval dotazníkový průzkum sledovanosti

Průzkum formou průběžného dotazování je způsob, jakým se měřila televizní sledovanost v začátcích duálního televizního trhu v České republice. Současné elektronické měření sledovanosti se používá až od roku 1997. Předtím televize zjišťovaly svou sledovanost pouze orientačně na základě tzv. „deníčkového průzkumu“.

Ilustrační foto - fotobanka Shutterstock

Ilustrační foto – fotobanka Shutterstock

Deníčkový výzkum jako předchůdce peoplemetrů

Šlo o dlouhodobý dotazníkový výzkum na reprezentativní vzorce obyvatel. Každý respondent dostal k dispozici tzv. „deníček“, kam si po dobu několika dnů zapisoval pořady a kanály, které v televizi sledoval. Na základě toho bylo možné odvodit přibližnou sledovanost a podíl jednotlivých televizních stanic.

Diváci v rámci průzkumu byli vybíráni náhodně. Výsledné hodnoty měly vliv na celou podobu televizního trhu, jelikož od dosažené sledovanosti se mimo jiné odvozovala i úspěšnost reklamních kampaní a určovala se hodnota reklamního času.

Pro televize ale deníkový průzkum nebyl dostatečně vypovídající. Nebylo možné určit skutečnou sledovanost některých pořadů a televize nemohly dostatečně pružně reagovat v oblasti programového plánování. I proto byl tento typ průzkumu televizní sledovanosti v roce 1997 nahrazen elektronickým měřením – tedy peoplemetry.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .