Jak se měří čtenost novin a časopisů?

Data o výzkumu čtenosti, která vycházejí pod označením Media Projekt, jsou poskytována Unii vydavatelů. Aktuální výsledky jsou zveřejňovaný kvartálně, ve stejném termínu jako průzkum Radio Projekt, jenž zjišťuje přibližnou poslechovosti rádií.

Ilustrační foto Shutterstock.com

Ilustrační foto Shutterstock.com

Kritérium prodaného nákladu

Prvním, velmi důležitým kritériem, je vývoj průměrného prodaného nákladu (ten ověřuje ABC ČR). Jak už samotný název napovídá, ukazuje, kolik kusů výtisků daného periodika si lidé zakoupili. Nicméně samotné kritérium nám neposkytne další socio-ekonomické ukazatele, vydavatel potřebuje vědět, jaká je struktura čtenářů (dle věku, pohlaví, příjmů, velikosti bydliště a další). K tomu právě slouží měření čtenosti.

Jedná se o hlavní kritérium pro sledování úspěšnosti, výsledky čtenosti jsou pro jednotlivé tiskové tituly zásadní informací. Většinu periodik nečte zpravidla jen jediný člověk, ale půjčuje jej dalším osobám. Reklamní sdělení tak zasáhne daleko více lidí, než je počet kupujících.

Čtenost noviny a časopisů se měří od roku 1994

Kontinuální měření je realizované společností Median a Stem/Mark od roku 1994, zaměřuje se na 250 tištěných titulů na ročním vzorku 25 tisíc respondentů, kvartálně na 12,5 tisíce respondentů. Nejčtenějším deníkem je dlouhodobě Blesk, o druhou příčku se prakticky dělí MF Dnes a Deník. Blesk dominuje ve většině krajů České republiky, výjimkou je například hlavní město, v němž dominuje bezplatný deník Metro.

Smysluplné noviny a časopisy musí nabídnout něco navíc, co čtenářům není dostupné na internetu. Jsou jimi právě komentáře, analýzy a ne jen čisté zpravodajství. Velmi úspěšný projektem je česká verze měsíčníku Forbes, jehož čtenost přesahuje 100 tisíc čtenářů, prodaný náklad je asi pětina.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .