Posluchačské kluby – výhody pro ortodoxní příznivce

Ať už jde o billboardy, soutěže nebo mediální partnerství, účel je vždy stejný – propagovat rádio a získat nové posluchače. V posledních letech se i u nás objevuje nový způsob selfpromotion, tzv. posluchačské kluby, jejichž hlavním cílem je přiblížit ortodoxní příznivce své oblíbené stanici a přinést jim výhody proti běžným posluchačům. Takové kluby již úspěšně provozují např. Radio Olympic, Radio Beat nebo Radio City, některé další stanice jejich spuštění připravují.

Jak vlastně takový posluchačský klub vypadá? Jeho členem se může stát zdarma každý posluchač, který má zájem, a získá za to od rádia výhody v podobě výrazně levnějšího vstupného na akce rádia, nadstandardní informace o programu, někdy také dokonce dárky a slevy na nákup hudebních nosičů. A co z toho má rádio? Databázi posluchačů, na které se může spolehnout.

Olympic: Nedávno jsme získali dvoutisícího člena

Přípravu svého posluchačského klubu začalo Radio Olympic připravovat v říjnu 2004 a o měsíc později došlo k jeho ostrému startu. „Vlastně nás k tomu přiměli posluchači svými veskrze pozitivními reakcemi na změnu formátu. Což bylo po době strádání a hledání místa na trhu pro nás opravdu velmi příjemné zadostiučinění. A tak jsme pravověrným milovníkům oldies muziky chtěli dát jako poděkování i něco navíc,“ vysvětluje důvody založení klubu ředitel Radia Olympic Petr Král.

Klub Radia Olympic získal nedávno svého dvoutisícího člena a další stále přibývají. Podle Krále si rádio od klubu slibuje zlepšení komunikace se svými posluchači. „Je to komunikační spojka mezi rádiem a ortodoxními příznivci našeho formátu. A samozřejmě doufáme, že posluchači sdružení v tomto klubu budou o něm ale i o rádiu říkat svým přátelům.“

A čím chce Olympic své posluchače do klubu nalákat? Jaké výhody jeho členové získají? Podrobně se k tomu vyjadřuje Petr Král: „Programový šéf Michal Holý posílá pravidelně našim členům informační mail o tom, co se v rádiu bude dít. Například která z našich živoucích hudebních legend pro bude vybírat ze svých desek v pravidelné rubrice Oldies Archiv, o tematických víkendech, soutěžích o vstupenky na akce, slevách na CD s oldies muzikou, zkrátka o veškerém dění týkajícího se ať už jen klubu, nebo rádia samotného.

Pro členy klubu máme samozřejmě i různé materiální výhody. Například prvních tisíc členů, kteří se do klubu přihlásili, tak od nás dostalo knihu o Beatles. V tomto případě se navíc jednalo o knihu, kterou nelze nikde koupit. Zdarma ji mohli získat jen členové Oldies Clubu a nebo členové celorepublikového FC The Beatles, se kterým úzce spolupracujeme a díky kterému tento projekt mohl být realizován.

Členství v klubu dále opravňuje členy ke slevám na nákup hudebních nosičů s oldies muzikou. Spolupracujeme se specializovanou prodejnou Woodstock Café Bar, která objednává fandům kromě běžných oldies titulů i raritní nahrávky z celého světa.

Ve spolupráci s Popron Music jsme vydali kompilaci 50 let Rock N Rollu, na které vzdaly hold tomuto stylu nejlepší české revivalové kapely. Členové klubu ji stále mohou koupit s výraznou slevou.

Členové klubu dále mají buď slevu na vstupném, nebo úplně volný vstup na akce, na kterých participujeme jako mediální partneři, nebo které pro ně přímo připravujeme. Nejnovější výhodou pro členy Oldies Clubu bude zlevněné vstupné do legendárního divadla Semafor, protože jsme se s panem Jiřím Suchým dohodli na vzájemné spolupráci.“

Fajn Radio: Klub založíme ještě letos

Posluchačské kluby v současnosti provozují také další pražské stanice, např. rockové Radio Beat nebo hitové Radio City. Zatímco klub Radia City je podobný kluby Radia Olympic, Radio Beat členům svého klubu nabízí hlavně možnost nákupu ve svém internetovém obchodu za zvýhodněné ceny. O další podrobnosti o těchto klubech jsme požádali jejich provozovatele, ale na naši výzvu nereagovali.

Další regionální stanice uznávají výhody posluchačských klubů, ovšem jejich organizaci zatím neplánují. Jednou z výjimek je pražské Fajn Radio. „Ano, posluchačský klub chystáme. Počítáme s ním a ještě letos ho zprovozníme,“ říká promotion manager Fajn Radia Milan Kobr.

„Kluby příznivců nejsou v oblasti médií nic nového a proto není divu, že se k nim uchylují už i některá rádia. Pokud je celá myšlenka dobře realizovaná a perfektně propagovaná, vytváří si tím rádio veliký, nezanedbatelný vzorek „respondentů“ pro průzkum svých aktivit, programu, apod. Nevýhodou je to, že uvedený vzorek je většinou loajální a proto ne vždy dostatečně kritický. Každopádně „Klub posluchačů“ je dobrý programový prvek. V plánu na nejbližší měsíce se založením podobného klubu nepočítáme,“ reaguje programový šéf Radia Metuje Mirek Ťokan a podobný názor přidává také programový šéf Radia 1 Saša Michailidis: „Kontakt s posluchači je pro rádio vítaný, takže tento osvědčený způsob se dá dobře využit. V případě Radia 1 jde o jeden z oboustranně příjemných a výhodných způsobu komunikace s posluchači, kterému se nevyhýbáme, ovšem zatím nepracujeme na jeho realizaci.“

Zajímavý názor má ředitel Radia DeeJay Radek Velechovský, který tvrdí, že jakýsi svůj klub má vlastně každé rádio, které vysílá soutěže. „Myslím si, že jakýkoli kontakt s posluchačem je užitečný. Třeba proto, abychom lépe věděli co se lidem líbí a nelíbí. Můžete je využívat propagačně apod. Určitě je to užitečné. Ve své podstatě má každé rádio své výherce v databázi, což je také jakýsi klub posluchačů.“

Programový ředitel Radia Krokodýl Marek Berger ovšem v posluchačských klubech nevidí jen výhody. „Naše rádio o tom v současné době neuvažuje, ale to neznamená, že po vyhodnocení všech pro a proti se k tomu v budoucnu nevrátíme. Snažíme se zaujmout co nejširší posluchačské spektrum a nechceme zvýhodňovat jednu skupinu posluchačů před druhou,“ říká Berger.

Existují i kamenné kluby

Výše popisované „virtuální“ posluchačské kluby lze vhodně doplnit i skutečným „kamenným“ klubem, kam si mohou posluchači zajít na večeři nebo na nějakou kulturní akci pořádanou rádiem. Vzhledem k tomu, že takový podnik musí v první řadě vydělávat, vstup není obvykle povolen pouze členům posluchačského klubu, ovšem v případě kulturních akcí mohou mít členové přednost.

Takový „kamenný“ klub má i Radio Olympic. „Oldies Radioclub v Balbínově je klub, ve kterém si můžete nejen objednat k jídlu Kotlety Elvise Presleyho nebo uzený jazyk Micka Jaggera, ale taky sem můžete vyrazit na koncert hudebních legend. Je to místo, které je nám velmi blízké a velice rádi jsme se s ním spojili. Pokud se tu koná nějaká akce spojená s hudební produkcí, tak mají členové klubu zvýhodněné vstupné, na akcích vyloženě rádiových mají pak členové klubu nárok i na nějaké občerstvení zdarma,“ dodává Petr Král.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .